0

ضرورت توجه به فناوری های ملی در تدوین بودجه‌های سالانه

دسته بندی ها : فضای مجازی 23 مهر 1394 مدیر سایبرلا 812 بازدید
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: توجه به موضوع فناوری های ملی در تدوین بودجه‌های سالانه و برنامه های توسعه لازم و ضروری است.

به گزارش مهر، شصت و هشتمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، به ریاست محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در همین زمینه محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: توجه به موضوع فناوری های ملی در تدوین بودجه‌های سالانه و برنامه های توسعه لازم و ضروری است.

وی افزود: موضوع آثار و تبعات فرهنگی فناوری های جدید که عموما در غرب شکل گرفته اند باید پیش بینی شده و در این موارد تدبیر شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: معتقدیم می توان از فناوری‌های جدید استفاده کرد و تبعات فرهنگی آن را مدیریت کرد.در برخی از دانشگاه های جهان اسلام در این مورد کارهای مفیدی شده و می توان از این تجربیات استفاده کرد.

در این جلسه حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی خواستار تسریع در تدوین و تصویب اسناد ملی فناوری هایی مانند نفت، پتروشیمی، ریلی و… شد.

رئیس جهاد دانشگاهی اضافه کرد: اسناد ملی فناوری های کشور باید به گونه ای تدوین و تصویب شوند که شرکت‌های خارجی که در کشور طرح را اجرا می کنند، موظف شوند فناوری ها را انتقال دهند.

در ادامه جلسه، اعضای ستاد با توجه به سفرهای متعدد هیات های خارجی علمی و اقتصادی به کشور، خواستار تدوین هر چه سریع تر سند دیپلماسی علم و فناوری شدند.

دستور جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بررسی روند فعالیت‌ها و دستاوردهای «ستاد توسعه علم و فناوری های سلول بنیادین» بود.

در گزارشی که پیرامون سلول های بنیادین در جهان و چشم انداز پیش روی این فناوری در ۱۵ سال آینده ارائه شد، الزامات ایفای نقش شایسته کشور در این عرصه مورد تاکید قرار گرفت.

از جمله اقدامات مورد اشاره می توان به مواردی مانند ساماندهی قوانین و مقررات این حوزه و حمایت حقوقی از فعالان بخش سلول های بنیادین، ایجاد بانک اطلاعاتی فعالان این بخش، فعالیت به منظور تخصیص بودجه مناسب، ترویج استفاده و فرهنگ سازی در این بخش، اهتمام به آموزش مباحث پایه و توجه به اخلاق و فقه پزشکی در بخش سلول های بنیادین اشاره کرد

پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: تقاضا محور شدن تحقیقات و فعالیت ها، تسریع در تبدیل این مطالعات به ارزش افزوده، ایفای نقش بیشتر بخش خصوصی در این زمینه و ارائه مشوق های موثر برای گسترش این فعالیت ها.

تدوین پیوست فرهنگی فعالیت ها پیرامون سلول های بنیادین و گنجانیدن طرح های مرتبط به سلول های بنیادین در فهرست طرح های کلان ملی از دیگر نظرات اعضا بود.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سه × 3 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!