0

هیات مقررات زدایی اجازه رسمی فعالیت پلتفرم های توزیع دارو را صادر کرد

خرید و فروش دارو در فضای مجازی, داروخانه اینترنتی آنلاین

فعالیت پلتفرم های توزیع دارو با مصوبه هیات مقررات زدایی قانونی شد و طبق این مصوبه سکوهای فعال در این حوزه می‌توانند در حوزه عرضه دارو از مبدا داروخانه به مقصد مصرف کننده نهایی فعالیت کنند.

طبق مصوبه هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار کلیه پلتفرم های دارای مجوز از اتحادیه کسب وکارهای مجازی یا سایر مراجع صدور مجوز کسب وکار اینترنتی می‌توانند در حوزه عرضه دارو از داروخانه های دارای مجوز معتبر و تحت نظارت سازمان غذا و دارو به مصرف کننده نهایی فعالیت کنند و نیازی به اخذ مجوز جدید ندارند.

نکته قابل توجه در این مصوبه تاکید به نیاز نبودن به صدور یا دریافت مجوز جدید برای پلتفرم‌ها یا سکوهای فعال در این حوزه است. در اصل دولت پذیرفته است که این پلتفرم‌ها در جایگاه پلتفرمی خود قرار دارند و نقش واسط را بازی می‌کنند و باید نظارت کاملی روی داروخانه‌ها صورت گیرد.

از سویی در این مصوبه سازمان غذا و دارو مکلف شده تا دستورالعمل نظارت بر فرایند فعالیت و همکاری داروخانه‌ها با پلتفرم‌ها (برای رسیدن دارو از داروخانه به مصرف کننده نهایی) را طی ۴ ماه تدوین و ابلاغ کنند.

در اصل این سازمان از این پس نمی‌تواند با ارسال دارو به صورت آنلاین مخالفت کند بلکه فقط باید نحوه ارسال دارو را مشخص کند و پلتفرم را ملزم کند تا برای ارسال دارو به مصرف کننده نهایی استانداردهای تعیین شده را رعایت کند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز مکلف شده است مجوز فروش برخط دارو توسط شرکت‌های توزیع کننده به داروخانه‌ها و نیز دستورالعمل به کارگیری خدمات سکوها توسط شرکت‌های توزیع کننده را طی ۴ ماه تعیین و ابلاغ کند.

براین اساس تنها برای بخش توزیع عمده دارو به صورت آنلاین قرار است مجوز فروش برخط دارو صادر شود.

معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری فعالیت پلتفرم‌های سلامت‌محور را در تیر ماه گذشته مجاز اعلام کرده بود و از وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های دخیل در این موضوع خواسته بود هرچه سریع‌تر مقدمات فعالیت آنها را تعیین کنند. اما این دستور معاونت حقوقی چندان از سوی سازمان غذا و دارو مورد توجه قرار نگرفت و در جلسات مختلف همچنان بر نظرات مخالف خود بر توزیع دارو به صورت آنلاین تاکید می‌کرد.

رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد،‌ نیز پیش از صدور این مصوبه در مصاحبه‌ای تاکید کرده بود که سازمان غذا و دارو شکایت خود از پلتفرم‌های توزیع دارو را پیگیری نخواهد کرد اما درست پس از این اعلام نظر رئیس سازمان غذا و دارو این سازمان را نهاد رگولاتور و ناظر بر زنجیره تامین از تولید تا مصرف دانسته و عنوان کرده بود هرگونه فروش دارو خارج از نظارت این سازمان غیرقانونی تلقی می‌شود و برخی از پلتفرم‌ها اقدام خرید و فروش اینترنتی دارو, داروخانه آنلاینبه فروش دارو بدون اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو می‌کنند.

حال مصوبه هیات مقررات زدایی تاکید می‌کند که پلتفرم‌های فعال در این حوزه می‌توانند با مجوزهایی که قبلا دریافت کرده‌اند فعالیت خود را توسعه دهند. در این مصوبه هیچ اشاره‌ای به نوع داروی مجاز برای عرضه از طریق این پلتفرم‌ها نشده است و قاعدتا از این پس داروخانه‌ها می‌توانند با همکاری پلتفرم‌ها تمامی انواع دارو را به صورت آنلاین به دست مصرف کننده نهایی برسانند.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهارده + 10 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!