0

توضیحات فناپ در رد ادعاهای منتشر شده درباره‌ نرم افزار به نما

دسته بندی ها : هک نفوذ کرک 10 شهریور 1402 کارشناس سایبرلا 307 بازدید
هک و نفوذ

در روزهای اخیر، ادعاهایی از سوی برخی کاربران فضای مجازی و رسانه‌های خارج از کشور درباره هک و دسترسی به بخشی از اطلاعات یکی از محصولات نرم افزاری زیرمجموعه فناپ منتشر شده است. این مجموعه اظهارات مطرح شده را بدون کارشناسی فنی و جهت تحریک افکار عمومی دانسته است. روابط عمومی فناپ این موضوع را با انتشار بیانیه‌ای رد کرده است که در ادامه می‌خوانید.

فناپ ضمن رد ادعاهای یاد شده توضیحات زیر را برای شفاف‌سازی ارائه داده است: «ادعای مطرح‌شده درباره حمله هکری به نرم‌افزار «به نما» صحیح نبوده و صرفا بخشی از اطلاعات لاگ‌های نرم‌افزار و فایل‌های داکر با اتصال به اینترنت برای مدتی در دسترس قرار گرفته است؛ این اطلاعات بسیار کم‌اهمیت و حاوی مشخصات عمومی نرم‌افزار بوده و اطلاعاتی از کاربران این محصول در این فایل‌ها وجود نداشته است.«به‌نما» یک محصول نرم‌افزاری برای نظارت تصویری در مکان‌های اداری، فروشگاه‌ها، مجتمع‌ها و … و کنترل تردد کارمندان برای ثبت زمان ورود و خروج یا دسترسی به بخش‌های داخلی یک سازمان کوچک و متوسط است که امکان محاسبه‌ی زمان حضور کارکنان در شرکت‌ها را به عنوان جایگزینی برای شیوه‌های قدیمی‌تر ثبت تردد با کارت یا اثرانگشت و مبتنی بر نرم‌افزارهای متن‌باز (Open Source) فراهم کرده و صرفا استفاده شرکتی دارد. این نرم‌افزار فقط توانایی شناخت چهره‌هایی را دارد که از قبل با حضور و رضایت شخص، به دستگاه معرفی شده باشد (مشابه آن‌چه در ثبت اثر انگشت در این دستگاه‌ها وجود دارد).»

در ادامه این بیانیه آمده است: «بنابراین این سیستم‌ها اصلا امکان شناسایی چهره‌های دیگر را ندارند و ادعای استفاده از این محصول برای تشخیص هویت شهروندان کذب محض است.لازم به ذکر است این محصول به شکل محدود و برای برخی نیازمندی‌های درون سازمانی طراحی شده و در اختیار سازمان‌های خارج از گروه فناپ قرار نگرفته و برای مقاصد تشخیص هویت در ابعاد گسترده عمومی طراحی نشده است. نرم‌افزار پلاک‌خوان خودرو نیز برای مقاصد ترافیکی و پارکینگ‌ها طراحی شده و اساسا به لحاظ فنی امکان استفاده دیگری از آنها وجود ندارد. در حال حاضر فناپ چنین خدمتی به هیچ سازمانی ارائه نمی‌دهد.»

فناپ در ادامه اعلام کرده: «به نظر می‌رسد جریانی در سال‌های اخیر به بهانه‌های گمراه‌کننده و غیرکارشناسی، با انتشار مطالبی غیرواقعی و غیرمنصفانه سعی در تحریک مخاطبان و هدایت افکار عمومی به سمت نادرست دارد و به‌دنبال ضربه زدن به کسب‌وکارهای مستقل ایرانی، هم‌چنین ایجاد بی‌انگیزگی و ناامیدی در میان جوانان کشور است.بی‌شک برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های مشابه در حوزه رسانه و شبکه‌های اجتماعی، نهادهای مستقل رسانه‌ای با صحت‌سنجی و راستی‌آزمایی اخبار و ادعاها می‌توانند نقش مهمی در آگاهی عمومی جامعه داشته باشند؛ فناپ نیز آماده‌ی تعامل و شفاف‌سازی در همکاری با رسانه‌ها و صاحب‌نظران فعال حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است.فناپ ضمن تاکید بر لزوم رعایت حقوق شهروندان، هرگونه ادعایی در خصوص استفاده از محصولات فوق برای نظارت عمومی یا نقض حریم خصوصی را اکیداً مردود می‌داند.»

منبع: دیجیاتو

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک × 2 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!