0

هک صفحه شخصى شبکه اجتماعى به منظور تحقیقات سایبرى در ماجراى خواستگارى

رئیس پلیس فتا خراسان رضوى از شناسایی و دستگیری عامل نفوذ و مزاحمت مرد جوان در فضای سایبری توسط کارشناسان پلیس فتا استان خبر داد.

به گزارش سایبرلا به نقل از پلیس فتا: سرهنگ جهانشیری در تشریح این خبر اظهار کرد: مردجوانی با ارجاع شکوائیه خود به پلیس فتا اظهار داشت” فردی ناشناس با هک شبکه اجتماعی تلگرامش مبادرت به سرقت اطلاعات و ارتباط با مخاطبین عضو در شبکه اجتماعی تلگرام وی نموده‌” و تقاضای رسیدگی از طریق پلیس فتا را داشت.

وی افزود: با توجه به بررسی مستندات موجود رسیدگی به پرونده شاکی در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.

جهانشیری در راستای شناسایی متهم این پرونده ادامه داد: با ارتباطات فنی صورت گرفته متهمی در این رابطه شناسایی و با پیگیری و هماهنگی لازم جهت دستگیر وی اقدام شد.

رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوى گفت: متهم که دختری 31 ساله با تحصیلات کارشناسی ارشد بود در مواجه با ادله فنی با ندامت بزه خود را پذیرفت و اعتراف کرد، شاکی خواستگار وی بوده و وی نیز به قصد آزمایش صداقت و درستکاری شاکی و به منظور انجام تحقیقات میدانی از او با ترفندی اقدام به فریب شاکی نموده و درقالب ارسال جایزه از وی خواسته تا رمز عضویت خود را به وی بدهد و با داشتن حساب کاربری تلگرام شاکی به لیست مخاطبین وی نیز دسترسی و با ایجاد ارتباط از مخاطبین وی اطلاعاتی را از شاکی دریافت نموده است.

به گفته سرهنگ جهانشیری در راستای تکمیل پرونده متهم پس از اعتراف به همراه پرونده به مرجع قضایی معرفی شد.

وی در خصوص چگونگی تشخیص و پیشگیری از هک شدن شبکه اجتماعی موبایل پایه گفت: هرگاه پست‌هایی را در صفحه شبکه اجتماعی خود می‌بینید که شما هیچ‌گاه آن را بارگذاری ننموده‌اید، به این معناست که شما هک شده‌اید.

رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوى گفت: در صورتی که اکانت شما هک شده باشد، مطالب نامرتبط و ناخواسته بر روی شبکه اجتماعی شما، بدون اینکه خودتان دخل و تصرفی در آن داشته باشید، نمایان می‌شود. اگر با چنین موردی روبرو شدید، حتما این پست را delete کنید و در سریع‌ترین زمان، پسورد اکانت خود را عوض کنید.

وی با بیان اینکه اخیرا شبکه‌های اجتماعی این قابلیت را دارند که به شما بگویند که مکان جغرافیایی شما در آخرین ورود به حساب کاربریتان کجا بوده است، افزود: حال اگر مشاهده کردید که این مکان مثلا از کشور و یا منطقه‌ای دیگر بوده است، بدانید که حساب شما هک شده است و سریعا رمز عبور را عوض کنید.

سرهنگ جهنشیری هجوم اسپم‌های تبلیغاتی را از دیگر نشانه های هک برشمرد و گفت:  مانند like jacking  که مشتق شده از clickjacking است اما بیشتر در شبکه‌های اجتماعی مثل Instagram و facebook اتفاق می‌افتد. روند کار به این صورت است که شما را فریب می‌دهند که یک صفحه‌ای که به نظر جذاب می‌رسد، وارد شوید مثلا ” 10 گاف بزرگ در تلویزیون” یا ” عطسه خنده دار پاندا” . این صفحه از دو لایه تشکیل شده است: لایه جلویی که شما یک پاندای با نمک و خنده‌دار را می‌بینید و لایه پشتی که یک دکمه like در فیسبوک شخصی دیگر کلیک می‌شود و در واقع شما صفحه مد نظر را like می‌کنید و تا زمانی که صفحه شما موجود است، همواره این صفحات تبلیغاتی را مشاهده می‌کنید.

وی با بیان اینکه شما قادر نیستید که به صفحه خود log in کنید، گفت: اگر مطمئن هستید که پسورد را اشتباه وارد نمی‌کنید، اما نمی‌توانید وارد صفحه خود شوید، احتمالا یک هکر به اکانت شما دسترسی پیدا کرده است و پسورد شما را عوض کرده است.

رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوى follow کردن افراد ناشناس را نیز از دیگر نشانه‌های هک شبکه‌های اجتماعی خواند و گفت: اصولا هیچ شخصی، افرادی را که نمی‌شناسد و مراوده ای با آنها ندارد را در صفحه شبکه‌های اجتماعی خود follow نمی‌کند. اگر مشاهده کردید که این افراد در لیست شما به طور ناگهانی اضافه شده‌اند، بدانید که فقط اکانت شما هک شده است.

سرهنگ جهانشیری در خصوص راهکار جلوگیری از هک نیز گفت: راهکار برای همه مشکلات فوق این است که پسورد خود را به صورت دوره‌ای عوض کنید و حتما از آنتی‌ویروس‌های به روز شده برای device خود استفاده کنید. ضمن آن‌که از ثبت‌نام دو مرحله‌ای استفاده نمایید.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    17 + سیزده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!