0

آثار اجرای برجام بر شبکه بانکی

دسته بندی ها : فضای مجازی 27 دی 1394 مدیر سایبرلا 504 بازدید

مدیرکل بین‌الملل بانک‌ مرکزی امکان دریافت وام‌های توسعه‌ای، لغو تحریم‌های مالی اتحادیه اروپا، لغو تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله بانک‌ها و بانک مرکزی، اتصال مجدد بانک‌ها به سوئیفت، ایجاد روابط کارگزاری و لغو تحریم خرید طلا را آثار اجرای برجام بر حوزه بانکی دانست.

روابط‌ عمومی بانک مرکزی: حسین یعقوبی میاب با اشاره به از سرگیری حمایت‌های مالی از جمله کمک مالی و وام های ترجیحی به دولت ایران اظهارداشت: کمک مالی و وام‌های ترجیحی به این صورت است که موسسات بین المللی می‌توانند نسبت به ارائه وام‌های توسعه ای برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی کشور در چارچوب ضوابط متعارف بین‌المللی اقدام کنند.

وی افزود: با اجرایی شدن برجام تمام تحریم‌‌های مالی از جانب اتحادیه اروپا لغو‌ و دسترسی به منابع ارزی ایران در تمام کشورها و امکان نقل و انتقال آنها میسر خواهد شد؛ ضمن آنکه تمام منابع مالی و اقتصادی متعلق به اشخاص حقیقی، حقوقی و نهادها از جمله بانک ها و موسسات مالی ایرانی، بانک مرکزی و افرادی که از لیست‌های تحریم خارج شده‌اند، آزاد و در اختیار ایران قرار می گیرد.

مدیرکل بین‌الملل بانک‌مرکزی، با بیان اینکه در شرایط بعد از اجرای برجام  نقل و انتقال منابع بین اشخاص حقیقی، حقوقی خارجی و ایرانی مجاز می‌شود، اضافه کرد: مشارکت و روابط کارگزاری بانکی بین بانک‌های ایرانی و خارجی گسترش می‌یابد و فعالیت‌های متعارف بانکی همچون گشایش اعتبار اسنادی و صدور ضمانت‌نامه بانکی انجام می شود.

وی از جمله دستاوردهای شرایط بعد از اجرای برجام را کاهش هزینه عملیات ارزی و به تبع آن کاهش هزینه کالاهای وارداتی دانست و تاکید کرد: شعب بانکی، شرکت‌های تابعه یا دفاتر نمایندگی بانک‌های ایرانی در خارج از کشور امکان افتتاح خواهند شد و بانک‌های خارجی در منطقه اصلی و مناطق آزاد ایران نیز متقابلاً مجاز به این نوع فعالیت ها می شوند.

مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی مجاز شدن ارایه خدمات پیام‌رسانی مالی به اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله سویفت را از دستاوردهای مهم بعد از برجام برای نظام بانکی عنوان کرد و گفت: بر این اساس تمام خدمات مرتبط امور مالی و بانکی شامل کمک‌های فنی، آموزشی، بیمه، بیمه اتکایی، حمل‌ونقل، واسطه‌گری و هر گونه خدماتی که به طور متعارف برای انجام این فعالیت‌ها لازم است، برای نظام بانکی مهیا خواهد شد.

یعقوبی با بیان اینکه تحریم‌‌های مرتبط با خرید، پذیره‌نویسی یا تسهیل انتشار دیون حاکمیتی ایران، شامل اوراق قرضه دولتی لغو می شود، افزود: همچنین تحریم‌های مرتبط با طلا و دیگر فلزات گرانبها و خدمات مرتبط با آنها لغو خواهد شد.

این مسئول بانک مرکزی‌ لغو تحریم‌های ثانویه آمریکا  و آزاد شدن خرید و فروش اسکناس این کشور به دولت ایران را با اجرایی شدن برجام امکان‌پذیر خواند و تصریح کرد: ‌البته باید یادآور شد که با رفع یا تعلیق تحریم‌های امریکا بعد از اجرای برجام، اشخاص و موسسات مالی آمریکایی نمی‌توانند با اشخاص ایرانی همکاری کنند.

 
 

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 × چهار =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!