به گزارش سایت الف؛ چندی پیش کانون وکلا از مؤسسات حقوقی که توسط اشخاص غیر وکیل تأسیس می‌شدند به دیوان عدالت اداری شکایت برد و خواستار لغو مجوز این‌گونه مؤسسات شد.

اخیراً دیوان عدالت اداری رأی بر رد شکایت کانون وکلای دادگستری داده است و در رأی آمده است که برای تأسیس موسسه حقوقی نیازی به اخذ مجوز از کانون وکلا نیست و افراد غیر وکیل نیز می‌توانند چنین مؤسساتی را تأسیس کنند.

 

حسن نوروزی، سخنگو کمیسیون حقوقی و قضایی در خصوص شکایت کانون وکلا از مؤسسات حقوقی به دیوان عدالت اداری گفت: این کانون یک حالت استبدادی به خود گرفته است. کانون وکلا تنها خود را به‌عنوان متولی وکالت می‌شناسد و مرکز مشاوران قوه قضائیه را قبول ندارد.

وی در خصوص رأی دیوان عدالت اداری در خصوص اینکه برای تاسیس موسسه حقوقی نیازی به اخذ مجوز از کانون وکلا نیست گفت: نظر دیوان مورد تائید ما است و بنده نیز چنین نظری دارم. ما مخالف با این حالت استبداد و زورگویی کانون وکلا هستیم.

پر کردن خلأ کمبود وکیل توسط مرکز امور مشاوران

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی ضمن تأکید بر لزوم فعالیت مرکز امور مشاوران جهت پر نمودن خلأ کمبود وکیل گفت: در ایران باید از بین هر 100 هزار نفر 200 تا وکیل وجود داشته باشد که اکنون حدود 70 وکیل داریم. لذا مرکز مشاوران در خصوص این کمبود وکیل، خلأ موجود را پر می­کند.

نوروزی ضمن اشاره به وضع کنونی بازار خدمات حقوقی گفت: اکنون یا باید به‌اندازه‌ی کافی وکیل داشته باشیم یا باید به مرکز مشاوران مرکز داوری حقوقی بها دهیم که متأسفانه نداریم. لذا فعالیت مرکز مشاوران در خصوص جذب وکیل هیچ اشکالی ندارد و مورد تائید است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی در خصوص فعالیت مؤسسات حقوقی گفت: این مؤسسات حتماً باید در بازار خدمات حقوقی فعالیت داشته باشند و تمامی مؤسسات حقوقی مورد تائید ما هستند.