0

درباره اینماد (eNAMAD) بیشتر بدانیم!

خدمات ارزش افزوده - value added srvices

سامانه نماد اعتماد الکترونیکی به موجب ماده 33 قانون تجارت الکترونیکی ماده یک و ماده سه اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وظیفه ساماندهی و نظارت بر کسب وکارهای الکترونیکی را عهده دار است. و تاکنون بیش از 40 هزار نماد اعتماد یک ستاره و دو ستاره را اعطا نموده است. متقاضیان نماد با مراجعه به سامانه enamad.ir اطلاعات هویتی خود به همراه دامنه کسب وکار خود را ثبت و پس از ارزیابی وب سایت نماد خود را دریافت می نمایند. سپس در صورت نیاز با مراجعه به بانک و درخواست درگاه، اطلاعات وب سایت از طریق وب سرویس فراخوانی شده و می توانند درگاه خود را دریافت نمایند. این فرآیند، چرخه ای منطقی میان دستگاه های حاکمیتی است که علاوه بر احراز اطلاعات در سامانه اینماد، دوباره کاری در سامانه های دیگر نظیر سامانه های بانک، ساماندهی و ایرانیان اصناف را کاهش می دهد. ضمن آنکه این چرخه در پاسخ به ماده10 برنامه جامع توسعه تجارت الکترونیکی کشور به تکلیف وزارت بازرگانی و بانک مرکزی در تدوین و اجرای نظام پرداخت کشور ایجاد شده است.
در این جا قصد داریم سوالات متقاضیان درگاه پرداخت را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم:
1- چرا دریافت درگاه بانکی وابسته به اخذ اینماد است؟
از جمله مجوز هایی که کسب وکار متقاضی درگاه پرداخت باید به بانک ارائه دهد مجوز اینماد است. این وابستگی، بخشی از فرآیند شفاف سازی چرخه کسب وکار الکترونیکی است که طی آن شاخص های الزامی یک کسب وکار با هدف حمایت از حقوق مصرف کننده (ماده 33 قانون تجارت الکترونیکی) بررسی و استعلام می گردد. لازم به ذکر است شاخص های الزامی بررسی شده حداقل مواردی است که هر کسب وکاری پیش از شروع فعالیت خود لازم است به متولی ساماندهی کسب وکارهای الکترونیکی ارائه دهد. این اطلاعات پس از تایید در صورت استعلام از بانک توسط وب سرویس ارسال می شود. ثبت اطلاعات هویتی و مشخصات کسب وکار در سامانه اینماد به منزله درخواست معرفی کسب وکار قانونمند و مورد تایید به اکوسیستم تجارت الکترونیکی است. بررسی قانونمندی کسب وکار شامل آیتم هایی است که توسط دستگاه های تخصصی و نظارتی به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای اعمال در بررسی های تخصصی اعلام شده است. لیست کالا و خدمات ممنوعه به همراه دستورالعمل های دستگاه های نظارتی و آیین نامه ای اجرایی از طریق منوی قوانین سامانه اینماد، در اختیار عموم قرار گرفته است. بنابراین انتظار می رود کسب وکار متقاضی نماد ابتدا این موارد را مطالعه نموده و سپس برای دریافت اینماد اقدام نماید.
همچنین با امکان ارسال اطلاعات از طریق سامانه اینماد، الزامی به گرفتن مجدد اطلاعات توسط بانک یا psp نیست زیرا این اطلاعات به صورت احراز شده از طریق وب سرویس قابل ارسال می باشد. از این رو با یک بار ثبت اطلاعات در سامانه اینماد و ارسال آن به بانک، گام های لازم برای دریافت درگاه پرداخت کوتاهتر می شود. به عبارتی یک تیر و دونشان: ثبت اطلاعات در اینماد و دریافت نشان اعتماد و دریافت درگاه پرداخت
2- لزوم دریافت نماد اعتماد برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی چیست؟
کسب وکارهای الکترونیکی می توانند به صورت پرداخت در محل و یا کارت به کارت فعالیت نمایند. بنابراین نداشتن درگاه پرداخت معضل جدی برای فعالیت کسب وکار نیست. پس چرا کسب وکارها برای گرفتن درگاه به بانک مراجعه می کنند؟ پاسخ ساده است. کسب وکاری که برای درگاه اقدام می نماید علاوه بر استفاده از این امکان میخواهد در این اکوسیستم دیده شود. میخواهد از طریق شناخت و اعتمادی که لازمه هر معامله در این فضا است، جایگاه مشخصی برای خود به لحاظ اعتبار و اعتماد ایجاد کند. فراموش نکنیم نگاه تک بعدی به مقوله شروع سریع کسب وکار نباید مانع از توجه به حقوق مصرف کننده شود. در صورتی که خریدار از کسب وکارهای نوپا شکایت داشته باشد چگونه می تواند به موجب ماده 33 قانون تجارت الکترونیکی ادعای حقوق از دست رفته خود را داشته باشد؟ ضرورت ساماندهی این فضا اینجا معنی پیدا می کند که هم کسب وکار با ارزیابی های انجام شده متوجه خطوط قرمز حاکمیت می شود و هم مصرف کننده با خیالی آسوده تر اقدام به خرید می نماید. ساماندهی فرآیندی است که مشارکت کلیه دستگاه های نظارتی و تخصصی را می طلبد و زمانی این ساماندهی به تکامل می رسد که کلیه دستگاه های ذیربط اهتمام جدی برای احصای آن داشته باشند. فراموش نکنیم موفقیت یک کسب وکار الزاما در راه اندازی سریع آن نیست. فعالیت قانونمند، وجود مشتریهای پروپاقرص و تعهد اخلاقی صاحب امتیاز کسب وکار سه ضلع موفقیت استارتاپ ها را تشکیل می دهد.
3- فین تک ها چه کمکی به توسعه کسب وکارها در اکوسیستم تجارت الکترونیکی می کنند؟
فین تک ها از جمله خدمات نوین پرداختی هستند که در سراسر جهان به لحاظ موافقت دولتها با کسب وکار خود، با چالشهای مختلف دست و پنجه نرم کرده اند. فارغ از بحث پذیرش توسط دولتها نکته قابل تاملی در خصوص فین تک ها وجود دارد: جذب کسب وکارهای خرد و نوپا بدون ثبت اطلاعات و مشخص شده صاحب امتیاز آنها در دستگاه های دولتی. این امر یعنی عدم رعایت حداقل ها و استانداردهای کسب وکار الکترونیکی که خود مانعی برای تحقق ماده 33 قانون تجارت الکترونیکی می باشد. به دلیل عدم شفافیت و عدم وجود اطلاعات در مورد صاحب امتیازان کسب وکارهای فعال ذیل هر فین تک، دستگاه های نظارتی نمی توانند نظارت صحیحی از فعالیت این دسته از کسب وکارهای الکترونیکی شوند و عملا امکان نظارت و پایش مستمر وجود نخواهد داشت.
منبع:سایت ایران هشدار

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    6 + سه =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!