0

داوری حقوقی و تخصصی در قراردادهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

دسته بندی ها : داوری قرارداد 29 مرداد 1399 مدیر سایبرلا 1513 بازدید
داوری حقوقی و تخصصی در قراردادها و اختلافات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

داوری حقوقی و تخصصی در قراردادها و اختلافات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

بهره‌گیری از دانش و اعتبار افراد آگاه, متخصص, بی‌طرف, معتبر و با انصاف, برای حل و فصل اختلافات موجود یا رضایت به انجام داوری آنها برای اختلافات احتمالی آینده، همواره در بین فعالان اقتصادی مرسوم بوده است.

بر خلاف قضات دادگستری، شخص داور قدرت و اعتبار خود را از اراده طرفین اختلاف می‌گیرد. این طرفین قرارداد و اختلاف هستند که به جای حل اختلاف از طریق مراجع قضایی ، توافق می‌کنند که اختلافات خود را از طریق داوری که نسبت به دانش، انصاف و سرعت رسیدگی وی در حل اختلاف، آگاهی و اطمینان دارند اقدام نمایند.

موسسه توسعه حقوق فناوری اطلاعات و ارتباطات برهان با بهره گیری از گروهی از حقوق دانان, کارشناسان رسمی دادگستری (در رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات) و وکلای پایه یک دادگستری, آمادگی دارد تا ضمن پذیرش داوری در قراردادهای تخصصی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات, نسبت به حل و فصل اختلافات قراردادی اقدام نماید.

مزایای داوری :

این مجموعه با تشکیل گروهی از افراد متخصص و صاحب نظر در حوزه حقوق فناوری اطلاعات, از طریق ارائه خدمات تخصصی و متنوع به صورت آنلاین، مزایای زیر را به مخاطبان خود ارائه می‌نماید:

۱- داوری تخصصی با بهره گیری گروهی از وکلای پایه یک دادگستری

۲- حضور کارشناسان رسمی دادگستری در هیات داوری موسسه

۳- سرعت بیشتر در رسیدگی در عین هزینه کمتر نسبت به دادرسی قضایی

۴- امکان دادرسی الکترونیکی و ارائه خدمات برخط داوری (آنلاین)

متن پیشنهادی برای درج در قراردادها (بند داوری در قراردادها)

کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد و یا راجع به آن از جمله انعقاد، اعتبار، فسخ، نقض، تفسیر یا اجرای آن به موسسه توسعه حقوق فناوری اطلاعات و ارتباطات برهان ارجاع می‌گردد که مطابق با آیین‌نامه داوری آن موسسه با رای سه نفر داور (یک نفر نماینده از سوی هر یک طرفین دعوا و انتخاب سرداور از سوی موسسه) به‌صورت قطعی و لازم‌الاجرا حل و فصل گردد. داور (ان) علاوه بر مقررات حاکم، عرف تجاری ذیربط را نیز مراعات خواهد (خواهند) نمود.

داوری قرارداد نرم افزاری, بند داوری قرارداد طراحی و توسعه نرم افزار

فرآیند رسیدگی :

الف) اشخاص می‌توانند پیش از بروز اختلاف و یا پس از آن، اختلافات خود را با توافق یکدیگر به داوری ارجاع دهند. چنین توافقی می‌تواند در قالب شرط ضمن عقد در قرارداد اصلی طرفین و یا اساسنامه شرکت گنجانده شود و یا اینکه توافق بر داوری به صورت قرارداد جداگانه‌ای تنظیم شود. در همه حالت‌های مزبور، طرفین شرط پیشنهادی موسسه توسعه حقوق فناوری اطلاعات و ارتباطات برهان را عیناً در متن قرارداد یا اساسنامه درج می‌کنند.

ب) پس از درج داوری, محاکم قضایی دیگر به اختلافات طرفین رسیدگی نخواهند کرد و هر یک از طرفین می‌توانند به موجب درخواستی ازموسسه توسعه حقوق فناوری اطلاعات و ارتباطات برهان، تقاضای رسیدگی و حل و فصل اختلافات را مطرح نمایند. سپس این موسسه نیز درخواست رسیدگی و دلایل آن را برای طرف مقابل ارسال کرده تا ایشان دفاعیات خود را اعلام نماید. پس از تکمیل پرونده و دریافت لوایح و مستندات طرفین، موسسه (با توافق طرفین و در صورت عدم توافق ایشان، توسط خود این موسسه) داور یا داورانی را که در موضوع مورد نظر تخصص و تبحر دارند به عنوان داور پرونده انتخاب می‌کند.

ج) داور تعیین شده پس از قبول داوری اقدام به دعوت از طرفین دعوی و تشکیل جلسه رسیدگی می‌نماید و عندالزوم از نظر کارشناسان رسمی دادگستری نیز استفاده خواهد کرد و در نهایت، ظرف سه ماه رأی مقتضی را صادر می­کند. این رأی توسط موسسه توسعه حقوق فناوری اطلاعات و ارتباطات برهان به طرفین ابلاغ می‌شود.

داوری تخصصی و حل و فصل اختلافات در قراردادهای فناوری اطلاعات و ارتباطات

فرایند اجرای رای :

شخصی که رأی داور به نفع وی می‌باشد (محکوم‌له)، رأی مزبور را جهت اجراء به محاکم دادگستری تقدیم می‌کند و محاکم قضایی نیز رأی داور را همانند یک رأی قطعی قضایی اجراء می‌نمایند. سپس، در صورتی که محکوم‌علیه ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ، آن را اجرا ننماید، دادگاه مکلف است به درخواست ذینفع و طبق رأی داوری صادره، «برگ اجرایی» صادر کند.

پس از صدور «برگ اجرایی»، هرگاه محکوم‌به عین معین باشد آن مال أخذ و به ذینفع تسلیم می‌شود و در صورتیکه رد عین ممکن نباشد یا محکوم‌به عین معین نباشد، دادگاه ضمن شناسایی اموال محکوم‌علیه (از طریق بانک مرکزی، ادارات ثبت، شهرداری‌ها، سازمان بورس و اوراق بهادار، پلیس راهور و غیره)، اقدام به توقیف اموال به میزان محکوم‌به و سپس فروش آن می‌کند.

همچنین اگر استیفای محکوم‌به از این طرق ممکن نگردد، محکوم‌علیه به تقاضای ذینفع تا زمان اجرای رأی داوری (یا پذیرفته شدن ادعای اعسار محکوم‌علیه یا جلب رضایت محکوم‌له) حبس می‌شود.

نمونه دادخواست اجرای رای داور - سایبرلا

مستندات قانونی

ماده 454 قانون آیین دادرسی مدنی: کلیه اشخاصی که اهلیت اقامه دعوا دارند می‌توانند با تراضی یکدیگر منازعه و اختلاف خود را خواه در دادگاه ها طرح شده یا نشده‌ باشد و در صورت طرح در هر مرحله ‌ای از رسیدگی باشد، به داوری یک یا چند نفر ارجاع دهند.

‌ماده 455 قانون آیین دادرسی مدنی: متعاملین می‌توانند ضمن معامله ملزم شوند و یا به‌ موجب قرارداد جداگانه تراضی نمایند که در صورت بروز اختلاف بین آنان به داوری ‌مراجعه کنند و نیز می‌توانند داور یا داوران خود را قبل یا بعد از بروز اختلاف تعیین نمایند.

‌تبصره- در کلیه موارد رجوع به‌ داور، طرفین می‌توانند انتخاب داور یا داوران را به شخص ثالث یا دادگاه واگذار کنند.

نمونه دادخواست ابطال رای داور - سایبرلا

پرسش و پاسخ و مشاوره حقوقی تخصصی در حوزه قراردادهای فناوری اطلاعات و ارتباطات | اینجا کلیک کنید

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × سه =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!