0

مجوز گرانی محصولات ایران خودرو و سایپا صادر شد

دسته بندی ها : قرارداد صنعت خودرو 6 اردیبهشت 1395 مدیر سایبرلا 431 بازدید

اعضای شورای رقابت در نشست عصر دوشنبه خود، مجوز گرانی محصولات ایران خودرو و سایپا را صادر کردند.

مهر: شورای رقابت در جلسه عصر دوشنبه خود بررسی بازار خودرو و نحوه اجرای دستورالعمل تنظیم قیمت در سال گذشته را در دستور کار قرار داد.  بر این اساس اعضای شورا برای افزایش تا ۰.۴ درصدی محصولات سایپا و تا ۱.۸۱ درصدی محصولات ایران خودرو تصمیم گیری کردند.

در این جلسه گزارش تورم بخشی بانک مرکزی (نرخ تورم بخشی محصولات ایران خودرو ۳.۷۲ درصد و سایپا ۴.۲۸ درصد)  و گزارش کیفیت خودروی سازمان بازرسی مورد بررسی قرار گرفت. در عین حال شورا تصمیم گرفت که همچنان دستورالعمل فعلی قیمت گذاری خودرو در سال جاری پابرجا بماند.

در همین حال، رضا شیوا رئیس شورای رقات درباره جزئیات جلسه عصر دوشنبه این شورا گفت: دویست و چهل و هفتمین دستور جلسه شورای رقابت به «بررسی بازار خودرو و چگونگی اجرای دستورالعمل تنظیم قیمت برای خودروسازانی که بازار انحصاری دارند»، اختصاص داشت.  در این جلسه بعد از بررسی های نهایی،  مقرر شد از همان دستورالعمل گذشته برای قیمت خودروها در سال جدید استفاده شود.

مرکز ملی رقابت با توجه به اینکه آمار تورم بخشی را از بانک مرکزی و کیفیت خودروهای تولید ایران خودرو و سایپا را از سازمان بازرسی کیفیت و بهره وری دریافت کرده بود، متغیرهای اعلام شده را در فرمول تعیین شده در دستورالعمل قرار داد. برهمین اساس، با توجه به اینکه کیفیت خودروهای تولیدی سایپا نسبت به سال گذشته کاهش یافته بود، جریمه کم کیفیتی برای آنها در نظر گرفته شد، همچنین کیفیت تولیدات ایران خودرو همانند سال گذشته و ثابت مانده بود؛ اگرچه این خودروساز جریمه نشد ولی جایزه کیفیت هم نگرفت.

براساس عدد و رقمهای دریافت شده از فرمول مندرج در دستورالعمل، سایپا مجاز به افزایش ۰.۴ درصدی محصولات و ایران خودرو مجاز به افزایش ۱.۸ درصد محصولات خود شدند، ضمن اینکه قرار شده مرکز ملی رقابت، عدد و رقمها(تورم، میزان کیفیت خودروها و …) را به طور دقیق در فرمول تعیین شده قرار دهد تا قیمت خودروها به طور کامل مشخص شود.

به گفته رئیس شورای رقابت، این افزایش نرخ برای خودروسازان سقف قیمتی است و این دو خودروساز می توانند افزایش قیمتی هم نداشته باشند. البته به احتمال زیاد در جلسه هفته آینده، قیمت گذاری برخی خودروها از دستورالعمل شورا خارج شود؛ در واقع در جلسه هفته آینده این موضوع را بررسی خواهیم کرد که اگر برخی خودروها، رقبای داخلی یا خارجی دارند، نرخ آنها در بازار رقابتی تعیین و از شمول قیمت گذاری خارج شوند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دوازده − 3 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!