0

وعده جدید برای قرارداد رنو

دسته بندی ها : قرارداد صنعت خودرو 15 فروردین 1396 مدیر سایبرلا 408 بازدید

اعتماد نوشت: پیش از عید نوروز بود که منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایدرو از امضای قرارداد رنو با ایدرو در آخرین روز اسفند ماه سال ٩۵ خبر داد تا به این ترتیب قراردادهای وعده داده شده سال ٩۵ رسما تکمیل شود.

 هرچند که معظمی در زمان اعلام این خبر، انجام این امر را حتمی می‌دانست اما نه قراردادی در روز ٣٠ اسفندماه امضا شد و نه هیات فرانسوی لحظات سال نو را در ساختمان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گذراندند تا اینکه منصور معظمی این‌بار زمانی که به خاطر عید نوروز در جمع کارکنانش قرار گرفت بار دیگر وعده جدیدی برای امضای قرارداد رنو داد و این‌بار اعلام کرد که این قرارداد دو هفته دیگر امضا می‌شود.
خودروسازان فرانسوی مهرماه سال گذشته بود که به دومین توافق شیرین خود با ایرانی‌ها دست پیدا کردند که براساس آن یک شرکت جوینت ونچر برای تولید محصولات مشترک در ایران تولید خواهد شد که ۴٠درصد سهام آن متعلق به ایدرو و ۶٠درصد آن متعلق به رنو است. آورده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این همکاری مشترک، سایت خودروسازی بن‌رو بوده و رنو نیز نسبت به انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری اقدام خواهد کرد.
همچنین ظرفیت اولیه تولید کارخانه مشترک رنو و ایدرو سالانه ١۵٠ هزار دستگاه تعیین شده که در آن دو خودروی سیمبل و داستر جدید به‌عنوان نخستین محصولات در سال ٢٠١٨ در این کارخانه به تولیدمی‌رسند. نکته قابل توجه این قرارداد را باید همکاری ایدرو با رنو دانست به نحوی که قرار بر این شده تا رنو بدون مشارکت ایران خودرو و سایپا و به‌طور مستقل به تولید محصولات خود در ایران اقدام کند. با توجه به سهم ۶٠درصدی رنو در این قرارداد جوینت ونچر، این شرکت فرانسوی مرکز تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را به‌طور مستقل از ایران‌خودرو و سایپا در ایران ایجاد خواهد کرد. البته این قرارداد جدید در دو فاز پیش‌بینی شده به نحوی که در فاز اول تولید ١۵٠ هزار خودرو در سال و در فاز دوم ٣٠٠ هزار خودرو تولید می‌شود. در مجموع با احتساب قراردادهای قبلی مانند ال-٩٠ و ساندرو حجم تولید این شرکت در ایران به ۵٠٠ هزار دستگاه در سال خواهد رسید.
ناگفته نماند رنو در قرارداد گذشته خود با دو شرکت ایران خودرو و سایپا قرار بود سالانه ١۵٠ هزار دستگاه خودرو را در ایران خودرو و سایپا تولید کند و در کنار این موضوع یک سایت مستقل با تولید ٢٠٠ هزار دستگاه خودرو در کشور راه‌اندازی کند اما با وجود مقدمات این کار این موضوع اجرایی نشد.

و حالا رییس ایدرو برای امضای این قرارداد که فرصتی کمتر از دو سال دارد وعده‌ای جدید می‌دهد. هر چند که وی گفته‌های نوروزی‌اش را اینگونه شروع می‌کند: «سال ۱۳۹۶ کمربندها را محکم‌تر می‌بندیم و تلاش می‌کنیم با عزمی راسخ‌تر و توکل بر خدا آنچه را که در سال ۹۵ کاشتیم بخشی از آن را به نتیجه برسانیم.» اما هنوز هم با دید شک به امضای این قرارداد نگریسته می‌شود.

منصور معظمی، رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مراسم آغاز سال کاری ۹۶ با بیان اینکه سالی را که پشت سر گذاشتیم هم برای کشور و هم برای ایدرو موفقیت‌آمیز بود، گفته است: «سال ۹۶ را با جدیت بیشتری آغاز می‌کنیم. مقام معظم رهبری سال ۹۶ را سال تولید و اشتغال نامگذاری کردند که به دو مقوله تولید و اشتغال اشاره کردند که این تکلیف بزرگی است که بخشی از آن به ایدرو برمی‌گردد. اشتغال را، ما باید به بخش خصوصی کمک کنیم که کار ایجاد شود.

سال گذشته سال سختی برای ایدرو بود. ابتدای سال ۹۶ بحث هلی‌کوپتر را با روس‌ها نهایی کردیم، بحثی که کشور سال‌های طولانی دنبال می‌کند، در سال گذشته بحث قرارداد رنو بود که به دلیل طولانی شدن مذاکرات موفق نشدیم قرارداد را تا پایان سال ۹۵ امضا کنیم و ان‌شاءالله در این دوهفته کاری قرارداد را امضا می‌کنیم.»وی ادامه داده است: «امسال دو، سه تا افتتاح داریم. امسال کارهای بزرگ سرمایه‌گذاری که شده، کارهای اجرایی‌اش را دنبال می‌کنیم، فاز ۱۷ و ۱۸ به زودی افتتاح می‌شود، فاز ۱۴ امروز فعال شده، فازی که ۳ سال خوابیده بوده امروز ۶۵۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند. امروز ایدرو در سطح کلان کشور مطرح شده است. امروز مقامات عالیرتبه کشور از ایدرو انتظار دارند.»

هدف‌گذاری تولید۵/١ میلیون خودرو در سال ۹۶

وی همچنین از هدف‌گذاری تولید ۵/۱ میلیون خودرو در سال ۹۶ خبر داده و با اشاره به تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه در سال ۹۵ ادامه داده است: «ایران هنوز خودروساز نبوده؛ بلکه تنها یک تولید‌کننده است. هیچ صنعتی در کشور مثل صنعت خودرو نتوانسته از فرصت‌های برجام استفاده کند. یکی از سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایدرو، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های برجام بوده است؛ این در حالی است که خودرو، صنعتی است که با همه اقشار مختلف مردم سروکار دارد. امروز مردم از ۱۰ میلیون خودرو استفاده می‌کنند؛ یعنی به‌طور متوسط هر خانوار، دارای یک خودرو است.

خودرو امروز یک وسیله لوکس و تشریفاتی نیست؛ ‌بلکه به عنوان یک نیاز اساسی و ضروری در زندگی مردم مطرح شده است، بنابراین از جایگاه ویژه‌ای در زندگی مردم برخوردار است. صنعت خودرو در ایران سابقه‌ای ۵۰ ساله دارد؛ اما با وجود این سابقه طولانی، متاسفانه ما خودروساز نیستیم و تنها تولید‌کننده خودرو هستیم و ‌خودروساز بنگاهی است که بتواند خودرو طراحی کند و محصولاتی که طراحی آن توسط خود بنگاه انجام شده است را به بازارهای جهانی روانه کند.

بر این اساس و متاسفانه صنعت خودروی ایران در این شرایط قرار ندارد و خودروساز نیست؛ بلکه تنها تولید‌کننده است.»  وی تصریح کرده: «صنعت خودروی کشور در شرایط فعلی، هیچ راهی جز مشارکت با صاحبان برند برای ارایه خدمات مطلوب و مفید ندارد؛ این در حالی است که در سال ۲۰۱۶، ۹۳ ‌میلیون دستگاه خودرو در جهان ساخته شده است و سهم ایران از این میزان تولید، تنها یک میلیون دستگاه خودرو است. این آمار نشان‌دهنده این است که خودروسازی ایران نمی‌تواند در سطح جهانی اثرگذار و بازیگر باشد. بر همین اساس، پس از برجام خودروسازان ‌داخلی را تشویق کردیم و از آنها خواستیم که ‌با صاحبان برندهای جهانی مذاکره کنند که خوشبختانه با توجه به بازار جاذب ایران برای برندهای معتبر خودرو در جهان ‌توفیقات بسیار خوبی در این زمینه داشتیم. تا پایان سال ۹۵، شش قرارداد با صاحبان برندهای معتبر خودرو نهایی شد. ‌

از این شش ‌قرارداد، دو قرارداد اجرایی شده است و نخستین محصول مشارکتی اسفندماه سال ۹۵ وارد بازار شده است.» به گفته معظمی: «وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ محدودیتی برای مشارکت خودروسازان ایران با صاحبان برند ندارد. البته این عدم محدودیت به این معنا نیست که خودروسازان جهانی طرف قرارداد با ایران تنها برای صادرات محصولات‌شان سراغ ایران بیایند.»

وی اظهار کرد: ایران برای همکاری با خودروسازان جهانی چهار شرط را در نظر گرفته است. شرط اول این است که همکاری‌ها در قالب مشارکت انجام شده و طرف خارجی در ایران سرمایه‌گذاری کند.

شرط دوم این است که دست‌کم ۳۰درصد از تولیداتی که در کشور با مشارکت طرف ایرانی دارند، توسط خودروساز خارجی صادر شود.

شرط سوم این است که خودروسازان خارجی به شبکه قطعه‌سازان داخلی ایران کمک کنند تا قطعه‌سازان بتوانند محصولات‌شان را صادر کنند و ‌شرط چهارم، ارایه خدمات مطلوب فروش و پس از فروش به خریداران در نظر گرفته شده است. قراردادهایی که با خودروسازان خارجی بسته شده عبارت است از قرارداد شرکت پژوی فرانسه با ایران خودرو، شرکت سیتروئن با سایپا، رنو با ایدرو، هیوندایی با کرمان خودرو و ‌فولکس واگن با یک شرکت خصوصی ‌و دایملر (مالک چندین شرکت تابعه و برند بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز، مرسدس آام‌گ و اسمارت) با یک شرکت خصوصی دیگر در ایران است که تا پایان سال ۹۵، شش قرارداد خودروسازان ایران با خودروسازان معروف جهانی بسته شده است.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نوزده − هفت =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!