0

زاکانی: کشور دیگر تحمل قرارداد کرسنت 2 را ندارد

دسته بندی ها : فضای مجازی 20 دی 1394 مدیر سایبرلا 479 بازدید
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دولت داعیه ای برای ارسال پرونده به دادگاه لاهه ندارد، گفت: برخی از کسانی که امروز در دولت هستند و داعیه مبارزه با فساد دارند نامشان در بین پول بگیران کرسنت است.
دنیای اقتصاد: نشست خبری علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس صبح امروز بکشنبه 20 با موضوع بررسی ابعاد پرونده کرسنت و قراردادهای جدید نفتی در خبرگزاری فارس برگزار شد که مهم‌ترین محورهای آن در ادامه می‌آید:

* رفع مشکلات اقتصادی اولویتی است که باید با فوریت برای رفع آن اقدام کرد، با درس عبرت گرفتن از گذشته در بحث قراردادهای نفتی و جلوگیری از آن این نشست را تشکیل دادیم.
*دیگر پولی نداریم که برای کرسنت 2 خرج کنیم و آسیبی که آقای زنگنه و دوستانش به کشور زدند تکرار شود،  دانستن حق مردم است و ما به عنوان نماینده مردم موطف به پیگیری آن هستیم.
*زنگنه به نگاه کارشناسی منتقد قراردادهای نفتی بی توجه بود، امروز شاهد هستیم که قراردادهایی شکل می گیرد که کرسنت های دیگری از آن در می آید.
* دولت داعیه ای برای ارسال پرونده به دادگاه لاهه ندارد.
*برخی از کسانی که در قرارداد کرسنت پول طلب کردند برای انتخابات مجلس ثبت نام کردند، برخی از کسانی که امروز در دولت هستند و داعیه مبارزه با فساد دارند نامشان در بین پول بگیران کرسنت است.
* کشور ما دیگر تحمل قرارداد کرسنت 2 را ندارد، باید از الان مانع بستن قراردادهایی بدتر از کرسنت در بستر جدید شویم.
*دولت یک نسخه 13 صفحه ای از قراردادهای نفتی را به مجلس ارسال کرد در حالی که نسخه اصلی حدود 70 صفحه است.
* بهانه دولت محرمانه بودن متن قرارداد هاست، یکی از بزرگترین اشتباهات کرسنت لاپوشانی و محرمانه نگه داشتن قرارداد کرسنت بود.
* پلیس ضدفساد انگلیس وقتی به دفتر عباس یزدان پناه یزدی در لندن رفت، اسناد قراردادهای دوران 8 ساله وزارت زنگنه را در رایانه وی پیدا کردند.
*‌چرا نمایندگان ملت نامحرمند ولی کسانی همچون یزدان پناه به واسطه مهذی هاشمی به آن دسترسی دارند.
*‌یک انحصار در حوزه نفت و گاز به واسطه باشگاه نفت و نیرو ایرانیان در حال شکل گیری است؛‌بعد از سال 84 همین افراد شرکت هایی را ایجاد کرده بودند و با استفاده از رانت های سال 76 تا 84 خود توانستند میلیاردها تومان پول به جیب بزنند.
*‌رونمایی از باشگاه نفت و نیرو باید مورد دقت قرار گیرد و همین زمینه شکل گیری فساد و قراردادهایی است که ده ها کرسنت ایجاد خواهد کرد.
*‌در کرسنت بالغ بر 50 میلیارد دلار بابت جریمه و همچنین عدم النفع ضرر کردیم.
*‌کرسنت بر خلاف مصوبه شورای اقتصاد و با تغییر غیر قانونی مسیر انجام شد، ما طبق الحاقیه پنج قرار داد می‌توانستیم قرار داد را ابطال کنیم ولی با حضور تیم های فساد در کرسنت مسیر به سمت دیگری رفت و از حق فسخ خود گذشتیم.
*‌خیانتی صورت گرفت که باید با سرعت به آن رسیدگی می شد ولی با کتمان کاری و محرمانه نگه داشتن کار به جایی رسید که طرف مقابل مدعی شود
* در ادواری کسانی که خودشان دخیل در فساد کرسنت بودند باعث شدند که حمید جعفر بتواند مستندات خود را تقویت کنند.
*نکته ای که در برجام وجود داشت و درد آورد بود، کتمان کردن واقعیات های موجود در برجام بود، امروز همان عناصر و اجزا در حوزه نفت اقداماتی را انجام می دهند که راه بی بازگشت است و هزار فامیل جدیدی را ایجاد می کند
*دولت علاقه بسیار زیادی به کتمان کاری دارد و میخواهد اقداماتی که انجام می دهد مورد بررسی قرار نگیرد، معتقدم به واسطه روحیه کتمان کاری و پنهان کاری در دولت تمایلی به خبردار شدن نمایندگان از قراردادهای نفتی وجود ندارد.
* زنگنه در زمان رای اعتماد در جلسه ای که داشتیم وقتی مورد سوال ما قرار گرفت بعد از چند دقیقه گفت جلسه دیگری دارم و جلوی 60 نماینده جلسه را ترک کرد.
* در زمان بررسی کرسنت متوجه شدیم که اسناد زیادی وجود دارد ولی ادعای وکلای مهدی هاشمی این بود که اسناد چندهزار برگی ترجمه شود و با همین روش اطاله دادرسی می کردند.
* دستگاه قضایی نه تنها راجع به مهدی هاشمی بلکه کسانی که امروز متصدی وزارت نفت هستند و در فساد دخیل بوده اند، بررسی شود، همین افراد باعث کاهش قیمت نفت هستند.
* ما در دوره اول صدارت زنگنه هم کمترین قیمت نفت را شاهد بودیم و امروز هم همان وضع را داریم
*‌اگر سال ها قبل به کرسنت نپرداخته بودیم متهم بودیم به استفاده ابزاری در ایام انتخابات ولی ما سال ها قبل آن را مطرح کردیم.
*‌ آقای زنگنه در ماجرا بوده و با اطلاع وی کار انجام شد، یکی از تلخ ترین نکات پرونده این بود که علی ترقی جاه از افراد دخیل در پرونده لیستی را با حمید جعفر تهیه کرده بود و 7.15 میلیون درهم به حساب ترقی جاه واریز شد، حمید جعفز و زنگنه با یکدیگر دیدار داشتند.
*‌روحانی 2 نامه درباره کرسنت زده اند که مربوط به سال های اول دهه 80 است دراین نامه فقط بخشی از مشکلات کرسنت گفته شده است.
* دفاع شدید روحانی از زنگنه در روز رای اعتماد حکایتگر این است که وی حساب ویژه ای رو زنگنه باز کرده بود.
* زنگنه می گفت دو هفته ای پرونده کرسنت را می‌بندم ولی بعد از 2 سال هم محکوم شدیم و هم قیمت نفت به پائین ترین حد خود رسید.
* من در این پرونده اسم سه نفر یعنی مهدی هاشمی، یزدان پناه و ترقی جاه را برده ام و دیگر اسم آوردن از شخص دیگری را درست نمی دانم.
* حمید جعفر باید به ما خسارت بدهد ولی به واسطه عدم هوشیاری یا منفعت برخی مانع از جلوگیری از آن شد، الان ضرر و عدم النفع ما بیشتر از 50 میلیارد دلار شده است.
* چرا وزارت نفت وقتی دستگاه قضایی حکم داده، آنرا به دادگاه لاهه نمی برد تا پرونده را به سمت ما تغییر دهد.
*‌ متاسفانه طرح ممنوعیت فروش گاز ترش به جایی نرسید، عمده دلیل آن نیز لابی سنگین وزارت نفت در مجلس بود که می آیند و حقایق را برای نمایندگان نمی‌گویند.
* آقای زنگنه نباید کلی گویی کند و بگوید که چرا مصوبه شورای عالی اقتصاد را رعایت نکرده است؛ آقای زنگنه در الحاقیه 6 قرار داد حق بررسی آن در دادگاه های داخلی را سلب کرده است.
* اگر بنا به استیضاح باشد خیلی ها باید استیضاح شوند، تلاش کردیم از طریق گفت‌وگو مشکل حل شود و کار به آنجا نکشد، برخی نمایندگان همین امروز به دنبال استیضاح بودند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × 4 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!