0

نگاه کاربران به شبکه اینترنت پرسرعت 5G چگونه خواهد بود؟

دسته بندی ها : فضای مجازی 2 اردیبهشت 1398 مدیر سایبرلا 723 بازدید
حقوق اینترنت و تجارت الکترونیکی

با دسترسی کاربران به شبکه‌ی اینترنت پرسرعت 5G، چه تغییراتی در محبوبیت و عمومیت استفاده از شبکه‌های 3G و 4G ایجاد خواهد شد؟

با دسترسی کاربران به شبکه‌ی اینترنت 5G، سوالی مهم مطرح می‌شود؛ این شبکه‌ی پرسرعت با چه شتابی بین کاربران جای خود را خواهد یافت و پذیرفته خواهد شد؟ شبکه‌ی اینترنت 2G در سال ۱۹۹۱ معرفی شد. در سال ۲۰۱۱، شاهد معرفی شبکه‌ی تجاری اینترنت  3G بودیم. البته تا سال ۲۰۱۳ میلادی، کاربران اروپایی و آمریکایی هنوز به شبکه‌ی 3G دسترسی نداشتند.

در این مطلب قصد داریم وضعیت محبوبیت شبکه‌های 2G، 3G و درنهایت 4G را در گوشی‌های هوشمند مورد توجه قرار دهیم. به‌همین منظور نگاهی به وضعیت پذیرش شبکه‌های مذکور طی ۲۵ سال گذشته خواهیم داشت و این کار را از سال ۱۹۹۴ آغاز خواهیم کرد. البته درنظر داشته باشید که در دوره‌ی زمانی ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۳ تنها شبکه‌ی 2G در دسترس کاربران قرار داشت.

5G / 4G / 3G

گوشی‌های هوشمند با قابلیت اتصال به شبکه‌ی اینترنت 3G نتوانستند در جهان طوفان به‌پا کنند. MMS توسط عموم کاربران مورد استفاده‌ قرار نمی‌گرفت و باتوجه به هزینه‌ی بالای مربوط‌ به تعرفه‌های داده‌های استریم ویدئویی، تقریبا هیچ‌یک از کاربران از تماس‌های تصویری استفاده نمی‌کردند. با این وجود طی چند سال بعدی، تماس‌های تصویری محبوبیت خوبی کسب کردند.

در سال ۲۰۰۷، گوشی‌های هوشمند با قابلیت اتصال به شبکه‌ی 3G بیش‌ازپیش مورد استفاده قرار می‌گرفتند و استفاده از چنین دستگاه‌هایی با قابلیت اتصال به شبکه‌ی 3G به امری عادی تبدیل شد. در سال ۲۰۰۷ در اصل ۱۶ سال از معرفی شبکه‌ی 2G می‌گذشت و ۴ سال بود که شبکه‌ی 3G در بین کاربران از محبوبیت خاصی برخوردار شده بود.

اما در سال ۲۰۰۹ میلادی، اولین شبکه‌‌ی تجاری 4G کار خود را آغاز کرد و همان‌طور که انتظار می‌رفت، چند سال طول کشید تا گوشی‌های هوشمند با امکان پشتیبانی از این شبکه‌ی اینترنت بتوانند به بازار عرضه شوند. چنین اتفاقی اصلا غیرمعمول نیست و برای شبکه‌ی اینترنت پرسرعت 5G نیز همین اتفاق در حال رخ دادن است. اولین دستگاه‌هایی که به شبکه‌ی اینترنت پرسرعت جدید متصل می‌شوند، معمولا کامپیوترهایی هستند که ازطریق مودم (‌ازطریق USB یا Wi-Fi) موفق به اتصال به شبکه‌ می‌شوند.

در سال ۲۰۱۳ میلادی، گوشی‌های هوشمند با قابلیت اتصال به شبکه‌ی 4G، از محبوبیت بیشتری نسبت به گوشی‌های هوشمند با قابلیت اتصال به شبکه‌ی 3G برخوردار بودند. دقیقا فاصله‌ی زمانی معرفی شبکه‌ی 4G و محبوبیت پیدا کردن گوشی‌های 4G در بازه زمانی ۴ ساله رخ داد. در آن برهه‌ی زمانی در حدود ۱۰ سال از معرفی شبکه‌ی 3G می‌گذشت.

اولین شبکه‌ی تجاری 5G در سال جاری معرفی شد. برخی اپراتورها ادعا می‌کنند که زودتر شبکه‌ی 5G را پشتیبانی کرده‌اند، اما اگر هم این ادعا صحت داشته باشد، تنها برای تست و بررسی شبکه‌ی 5G بوده و جنبه‌ی عمومی نداشته است. با این حساب می‌توان انتظار داشت که تقریبا به‌صورت میانگین تا سال ۲۰۲۳ میلادی، گوشی‌های هوشمند از شبکه‌ی 5G پشتیبانی کنند.

در یک بازه‌ی زمانی طولانی، طول عمر باتری گوشی‌های هوشمند با قابلیت اتصال به شبکه‌ی 3G اصلا مناسب نبود. از سوی دیگر، نخستین مودم‌های 4G خیلی داغ می‌شدند. گزارش‌های اولیه در مورد نخستین مودم‌های 5G نیز نشان می‌دهد که چنین اتفاقی دوباره تکرار می‌شود و شبکه‌ی 5G هم مسائلی همچون طول عمر باتری و باگ‌های خاص خودش را دارد.

یکی دیگر از مسائل، پوشش‌دهی است. معمولا ابتدا شهرهای بزرگ به شبکه‌های جدید دسترسی پیدا می‌کنند. اما قابلیت اتصال به شبکه‌ی 5G نیز به‌سرعت در خارج از شهرهای بزرگ در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۳ میلادی، شبکه‌ی 5G عمومیت بیشتری پیدا کند و در اصل جایگزین شبکه‌ی 4G شود. گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار از اتصال به این شبکه‌ی اینترنت پرسرعت پشتیبانی می‌کنند. اما زمانی می‌توان گفت که شبکه‌ی 5G بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد که گوشی‌های هوشمند معمولی نیز از آن پشتیبانی کنند.

منبع: زومیت

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 − 2 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!