0

دام مجرمان برای خریداران و فروشندگان طلا و ارز در فضای مجازی

کلاهبرداری اینترنتی و جرایم مالی در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی در خصوص مخاطرات خرید و فروش کالاهای سرمایه‌ای نظیر طلا، سکه و ارز در فضای سایبری به‌ ویژه در سایت های واسطه گر اینترنتی هشدار داد.

سرهنگ جواد جهانشیری رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی با اشاره به فعالیت برخی از شهروندان در زمینه خرید و فروش طلا، سکه و ارز در فضای مجازی گفت: خرید و فروش اینگونه کالاها می‌بایست از طریق واحدهای صنفی و تخصصی نظیر صرافی‌ها و طلافروشی‌های دارای مجوز انجام شود اما مشاهده می‌شود که برخی از کاربران فضای مجازی از سایت‌های واسطه‌گر اینترنتی به عنوان مکانی برای خرید و فروش ارز و طلای مورد نیاز خود استفاده می‌کنند.

وی افزود: عموم این کاربران به منظور کسب منفعت بیشتر خصوصا در کالاهای سرمایه‌ای نظیر طلا، جواهرات، سکه و ارز به جای مراجعه به واحد تخصصی سعی دارند در فضای سایبری و از طریق سایت‌های واسطه گر اینترنتی مانند دیوار و شیپور اقدام به خرید یا فروش کرده که این موضوع می‌تواند خطرات و آسیب‌هایی را به دنبال داشته باشد.

سرهنگ جهانشیری ادامه داد: بررسی‌های کارشناسان پلیس فتا در چندین پرونده سایبری نشان می‌دهد خرید و فروش طلا و ارز در سایت های واسطه گر اینترنتی مورد توجه کلاهبرداران سایبری قرار گرفته و این مجرمان به بهانه خرید و یا فروش اینگونه اقلام با شهروندان تماس گرفته و با شگردهای مختلف سعی در فریب و کلاهبرداری از آنان را دارند.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: در یکی از این شگردها، مجرم سایبری در قالب خریدار طلا و سکه با شهروندان تماس گرفته و پس از مراجعه و درخواست خرید مبلغ مورد نظر را از طریق یک کارت سرقتی به حساب دارنده کالا واریز و طلا و سکه خود را دریافت می‌کند که پس از آن با شکایت مالک و دارنده کارت، حساب بانکی فرد فروشنده که مبالغ سرقتی به حساب وی واریز شده، مسدود می‌شود.

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی به هموطنان عزیز توصیه کرد: به منظور پیشگیری از این گونه جرایم سایبری با پرهیز از هرگونه رفتار هیجانی و طمع از کسب درآمد بیشتر در بازارهای طلا و ارز نسبت به خرید و فروش مسکوکات، طلا و ارز خود در سایت‌های واسطه‌گر خودداری کرده و هرگونه فعالیت خود را از طریق واحدهای صنفی تخصصی نظیر طلافروشی‌ها و صرافی‌های دارای مجوز انجام دهند.

منبع: پلیس فتا

نمونه دادخواست طرح دعوای حقوقی علیه شخص منتشرکننده آگهی در سایت دیوار / شیپور به علت عدم ارسال کالا یا مطالبه وجه اضافه برای ارسال کالا

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک × 3 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!