مراقب کلاهبرداران تلفنی باشیم
رئیس پلیس فتای استان مازندران با بیان اینکه کلاهبرداریهای تلفنی که بدوا با تماس تلفنی با مالباختگان شروع میشود، گفت: معمولا بر اساس نقاط ضعف کاربران، سناریوی کلاهبرداری از سوی افراد سودجو طراحی و به اجراء گذاشته میشود.
به گزارش سایبرلا به نقل از پلیس فتا، سرهنگ حسن محمدنژاد در گفتوگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا تصریح کرد: کلاهبرداران تلفنی با منتسب کردن خود به ارگانها و نهادهای دولتی به دنبال سوءاستفاده و اخاذی از افراد هستند.
وی افزود: علیرغم آموزشهای ارائه شده، اطلاع رسانیهای صورت گرفته از سوی پلیس فتا و حضور مسئولان و کارشناسان در برنامههای تلویزیونی و رادیویی و دیگر ابزارهای ارتباطی، متاسفانه این پدیده اجتماعی کماکان در اقشار گوناگون جامعه استمرار دارد.
سرهنگ محمدنژاد ادامه داد: کلاهبرداران معمولا خود را نماینده و شاغل در ارگانها و نهادهای دولتی و یا شرکتهای وابسته معتبر معرفی و از موضوعات و مناسبتهای اجتماعی ملی و مذهبی اعم از اعیاد، جشنها، سفرهای زیارتی، سیاحتی و برنامههای رسانهای از قبیل رادیو جوان، معارف، خندوانه و … استفاده میکنند .
رئیس پلیس فتا استان مازندران با اشاره به اینکه کلاهبرداران با بیانی شیوا و سوء استفاده از احساسات و غرایض نفسانی و مادی مالباختگان، آنها را تحت تاثیر قرار میدهند، گفت: این مجرمان حرفهای به صورت لحظهای قدرت و فرصت تصمیمگیری و تجزیه و تحلیل ماجرا را از افراد سلب کرده و با شیوههای خاص خود، افراد را به پای دستگاه خودپرداز کشانده و با فریب به مقاصد خود دست مییابند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال اخیراً کلاهبرداران هنگام تماس تلفنی مشخصات هویتی مخاطب را دانسته و با اعلام نام و نام خانوادگی آنها بیشتر جلب اعتماد کرده و از این طریق ارتکاب اعمال مجرمانهشان تسریع میشود .
سرهنگ محمدنژاد تاکید کرد: از اینرو میطلبد در راستای پیشگیری از شیوع و گسترش روبه رشد این قبیل معظلات، به موازات اقدامات اطلاعاتی و کارآگاهی پلیس، شهروندان نیز با افزایش سطح دانش و آگاهیهای عمومی در این زمینه، در ریشه کن کردن این جرم فراگیر از بروز ضرر و زیان مادی و معنوی به خود و سایر لایههای اجتماعی جامعه جلوگیری کنند.
نظرات کاربران