0

انعقاد قرارداد با وزارت دفاع برای اجرای 1100 پروژه توسط دانشگاه‌ها

دسته بندی ها : قرارداد پژوهشی 25 دی 1394 مدیر سایبرلا 390 بازدید

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اختصاص کمتر از 0.5 درصد تولید ناخالص داخلی به پژوهش خبر داد و گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه تا پایان امسال این سهم باید سه درصد باشد.

خبرگزاری بسیج:  وحید احمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمانشاه در حاشیه نشست معاونان پژوهشی دانشگاه‌های منطقه پنج کشور اظهار کرد: یکی از کارهای اساسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقسیم‌بندی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی و فناوری به 9 منطقه است.

وی این تقسیم‌بندی را زمینه‌ای برای ایجاد ارتباط تنگاتنگ و تعامل مراکز مذکور عنوان کرد و افزود: در نشست امروز که با حضور معاونان پژوهشی دانشگاه‌های استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و لرستان برگزار شد، نظرات و دیدگاه‌های موجود برای توسعه پژوهش‌ و فناوری مورد بررسی قرار گرفت.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هدف اصلی از برگزاری این نشست‌ها را استفاده از ظرفیت‌های هر منطقه و تقویت ارتباط بین دانشگاه‌های این مناطق برشمرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالا برای ارتباط بین دانشگاه‌های استان‌های این منطقه، آنها می‌توانند با دانشگاه‌های عراق نیز ارتباطاتی داشته باشند.

احمدی تصریح کرد: رویکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که دانشگاه‌ها در منطقه حضوری فعال داشته باشند و در داخل کشور نیز ارتباط شبکه‌ای فعالی بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری با دستگاه‌ها و حوزه تقاضا ایجاد شود.

وی ایجاد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی در استان کرمانشاه را یکی دیگر از دستاوردهای این نشست دانست و بیان داشت: بررسی چالش‌ها و برنامه‌های پژوهشی آتی دانشگاه‌های منطقه پنج کشور از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

* انعقاد قرارداد با وزارت دفاع برای اجرای 1100 پروژه توسط دانشگاه‌ها

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد رویکرد این وزارت برای کاربردی کردن پژوهش‌ها گفت: ارتباط با صنعت برای کاربردی کردن پژوهش‌ها مهمترین رویکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در این زمینه قراردادهایی با وزارتخانه‌های مختلف منعقد شده است.

احمدی، انعقاد قرارداد با وزارت نفت در مورد ازدیاد برداشت از مخازن نفتی در مورد 20 میدان نفتی در سال گذشته و 12 پروژه در زمینه صنایع پایین‌دستی در سال جدید، تفاهم‌نامه همکاری با وزارت نیرو برای انجام پروژه‌های مشترک، در حال انجام بودن قرارداد با وزارت دفاع برای اجرای بیش از یک‌هزار و 100 پروژه، قراردادهایی با وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، هوا و فضا و… را از جمله تلاش‌های صورت گرفته برای کاربردی کردن پژوهش‌ها عنوان کرد.

*سال آینده یک‌ درصد تولید ناخالص داخلی به پژوهش اختصاص می‌یابد

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد اینکه چه میزان از سهم 3 درصدی از تولید ناخالص داخلی مطابق با برنامه پنجم توسعه به پژوهش اختصاص یافته است نیز گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید تا انتهای سال 94 سهم اعتبارات پژوهشی 3 درصد از تولید ناخالص داخلی باشد، اما این رقم در حال حاضر کمتر از نیم درصد تولید ناخالص داخلی است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: با درخواست‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته، دولت موافقت کرده که این سهم در برنامه ششم توسعه به سه درصد برسد و بخشنامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ شده که بر اساس آن در سال 95 به یک درصد خواهیم رسید.

احمدی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد توجه بیش از حد اساتید به ملاک چاپ مقالات در مجله ISI و دور شدن از پژوهش‌های تقاضامحور و رویکرد وزارت علوم برای این موضوع اظهار کرد: اصل حضور در مجامع بین‌المللی بد نیست، اما اگر از آن بد استفاده کنیم مشکل‌ساز می‌شود.

وی تصریح کرد: در برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ارتقای پژوهش‌ها امتیاز به مجلات با ضریب تأثیر بالاتر داده می‌شود تا محققان به سمت چاپ مقالات در مجلات معتبرتر حرکت کنند و علاوه بر این موضوع برای کاربردی کردن تحقیقات برای کارهای نوآورانه و ارتباط آنها با صنعت نیز امتیازهایی در نظر گرفته شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سهم 1.56 درصدی محققان ایرانی در تولید علم را یادآور شد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر رتبه اول علمی در منطقه و شانزدهم جهان در اختیار ایران است.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 + پانزده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!