0

موافقت دولت با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی با لحاظ معافیت مالیاتی

دسته بندی ها : کسب و کار 9 آذر 1396 مدیر سایبرلا 478 بازدید

در روزهای گذشته با انتشار اخباری مبنی بر موافقت دولت با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی با لحاظ معافیت مالیاتی، نمادهای گروه خودرو در بازار بورس سیر صعودی به خود گرفتند.

به طور کل شرکت ها تحت سه حالت اقدام به افزایش سرمایه از این محل می کنند:

۱-    شرکت هایی با حاشیه سود مطمئن و وضعیت عملیاتی خوب

۲-    شرکت های دچار بحران مالی اغلب ورشکسته (مشمول ماده ١۴١ قانون تجارت)

۳-    بانک ها و بیمه ها و موسسات مالی

برای حالت اول گاهی شرکت هایی قدیمی که سرمایه اسمی کمی دارند به منظور استفاده از ظرفیت بدهی خود و دریافت تسهیلات مالی بیشتر اقدام به افزایش سرمایه از این محل میکنند. افزایش سرمایه برای چنین شرکت هایی که از نظر عملیاتی وضعیت با ثبات و مطمئنی دارا بوده و از حاشیه سود قابل توجه برخوردار هستند مطلوب است. و میتواند ظرفیت استفاده از بدهی شرکت ها را افزایش داده و منافع بیشتری را برای سهامداران فراهم آورد.

در حالت دوم، شرکت های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت برای خروج  از ورشکستگی اقدام به این کار می کنند. همچنین شرکت های دارای نسبت بدهی بالا (مانند شرکت های ایران خودرو و سایپا که دارای نسبت بدهی بالا به حقوق صاحبان سهام هستند) توانایی دریافت وام جدید را ندارند اقدام به این افزایش سرمایه میکنند.

افزایش سرمایه با معافیت مالیاتی

بنابراین شرکت با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها وضعیت ساختار سرمایه را سر و سامان داده و با کاهش نسبت زیان انباشه به سرمایه از مشمولیت قانون ورشکستگی(ماده ۱۴۱ قانون تجارت) خارج می گردد. همچنین می تواند برای تامین مالی از محل دریافت وام های جدید نیز اقدام کند اما این کار با افزایش هزینه های مالی همراه است. اگر در ادامه شرکت عملکرد مناسبی نداشته باشد افزایش هزینه های مالی میتواند بار دیگر بر مشکلات شرکت افزوده و بحران شرکت را شدیدتر کند.

در حالت سوم: برای بانک ها و بیمه ها افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها میتواند مفید باشد .زیرا در بانک ها افزایش سرمایه اسمی در ترازنامه موجب بهبود نسبت کفایت سرمایه و افزایش قدرت وامدهی میگردد. همچنین در بیمه ها نیز افزایش سرمایه اسمی میتواند قدرت بیمه ها را برای افزایش میزان سرمایه گذاری بالا ببرد.

اما یک نکته بسیار مهم که سهامداران نباید از آن غفلت کنند : افزایش سرمایه موجب رقیق شدن سهام شرکت ها (کاهش EPS هرسهم) و موجب کاهش قیمت هر سهم میشود (که با افزایش تعداد سهام سهامداران قبلی تاثیری در ثروت سهامدار ندارد). اما کاهش قیمت بازار سهام از نظر روانی موثر است. مطابق نظریات علم مالی رفتاری، موجب خطای سهامداران و ناهماهنگی شناختی میگردد؛ به این معنا که باوجود عدم تغییر در ارزش شرکت به دلیل پایین آمدن قیمت بازار، سهامداران دچار خطا شده و سهام را ارزان تصور میکنند.

حال با نکات مطرح شده باید دلیل به صف نشستن خریداران سهام گروه خودرویی در دو روز گذشته را در جای دیگری جستجو کرد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    18 + چهار =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!