0

سرمایه گذاری در بخش IT حدود ۷.۳ درصد کاهش می‌یابد

دسته بندی ها : فناوری اطلاعات, کسب و کار 6 مرداد 1399 کارشناس سایبرلا 453 بازدید

گذشت بیش از ۶ ماه از آغاز سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که میزان سرمایه گذاری جهانی در بخش IT در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته و گارتنر حال پیش‌بینی کرده است که کل سرمایه‌گذاری جهانی در این بخش به ۳.۵ تریلیون دلار خواهد رسید که این میزان سرمایه‌گذاری در مقایسه با سال ۲۰۱۹ در حدود ۷.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

طبق همین گزارش کاهش سرمایه‌گذاری بیش از همه در زمینه خرید تجهیزات و سیستم های دیتا سنتر مشهود است؛ امسال سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها به ترتیب ۱۶.۱ درصد و ۱۰.۳ درصد کاهش خواهد یافت.

جان دیوید لاولاک نماینده تحقیقاتی گارتنر عقیده دارد که این کاهش سرمایه گذاری از بحران کرونا منشا می‌گیرد و احتمالا ادامه دار خواهد بود. او می گوید: «این کاهش سرمایه‌ گذاری در زمینه IT  ناشی از عدم اطمینان شرکت‌ها از درآمدهای آتی‌اشان است.»

لاولاک می‌گوید: «در ابتدای این بحران تنها شاهد تغییری جزئی بودیم، اما در ادامه با شروع قرنطینه و تعطیلی صنایع، عدم اطمینان از بازگشت سرمایه گریبان گیر شرکت‌های جهانی شد.»

قرنطینه گسترده در جهان این بی اعتمادی را افزایش داد و درنتیجه بودجه‌های IT نیز بیش از پیش کاهش یافت. به عقیده نماینده تحقیقاتی گارتنر با اینکه دولت‌ها سرمایه‌گذاری در زمینه IT را به طرق مختلف افزایش داده‌اند اما بخش‌های دیگر به دلیل ترس از عدم بازگشت سرمایه، سرمایه‌گذاری خود را کاهش داده‌اند. او می‌گوید: «اگر به صنعت هواپیمایی، هتل داری، کافه‌ها و رستوران‌ها نگاهی بیندازیم، کاهش بودجه شدیدی را مشاهده خواهیم کرد».

خرید تجهیزات و سیستم‌های دیتا سنتر بیشترین سهم از کاهش سرمایه‌گذاری در بخش IT را به خود اختصاص داده‌اند و سرمایه گذاری در این بخش‌ها به ترتیب ۱۶.۱ درصد و ۱۰.۳ درصد کاهش یافته است

براساس برآورد لاولاک صنعت هواپیمایی حدود ۳۳.۵ درصد، صنعت سرگرمی ۳۴ درصد و رستوران و هتلداری ۲۴ درصد رکود را تجربه کرده‌اند. به گفته او «رکود در این صنایع باعث کاهش سرمایه‌گذاری در زمینه IT شده است».

براساس این برآورد حتی بخش‌های مهم زیرساختی همچون بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها و بیمه‌های درمانی نیز ۲ تا ۴ درصد رکود داشته‌اند. در مجموع عدم اطمینان از درآمد زایی باعث ثابت ماندن سرمایه‌ها و کاهش سرمایه‌گذاری شده است.

او می‌گوید: «آنها خرید کالا را متوقف خواهند کرد و به خرید خدمات می‌پردازند، یعنی خرید کامپیتورهای خانگی، لپ‌تاپ، گوشی‌های موبایل، سرورها و تجهیزات شبکه کاهش پیدا می‌کند.»

به گفته لاولاک خرید نرم‌افزارهای دارای مجوز امسال ۱۷ درصد کاهش یافته است اما نرم‌افزارهای ابری طرفدارهای بیشتری پیدا کرده‌اند. او می‌گوید: «با اطمینان دوباره از بازگشت سرمایه، جریان مالی تازه‌ای را شاهد خواهیم بود و حالا مدیران ارشد بخش‌های اطلاعاتی (‌CIO) بیشتر به IT رغبت خواهند داشت اما پول کمتری برای هزینه کردن در اختیار دارند.»

نماینده تحقیقاتی گارتنر نسبت به بهبود شرایط اقتصادی در کوتاه مدت خوش بین نیست. او می‌گوید: «وضعیت اقتصادی به ویژه در آمریکا بدون شک بدتر خواهد شد. شرایط به آهستگی وخیم‌تر خواهد شد.»

لاولاک می‌گوید: «ایالات متحده انتشار کرونا را کنترل نکرده است به نظر کنترل شرایط از دست کشور خارج شده است. نمی‌توان با اطمینان گفت که اگر امکان بازگشایی فراهم شود، آیا با توجه به تغییر سطح فعالیت، شرکت‌ها قادر به تامین هزینه‌های خود خواهند بود یا خیر. مثلا با توجه به فاصله اجتماعی مشتریان سابق رستوران‌ها به نصف کاهش پیدا خواهند کرد.»

طبق گفته او، شرکت‌ها باید برای تامین هزینه‌های خود به گزینه‌هایی از جمله کاهش کارکنان، تغییر شکل محصول و گزینه‌های این چنینی رجوع کنند. لاولاک می‌گوید: «برخی شرکت‌ها و صنایع پس از این و درنتیجه فعالیت کمتر، دیگر سوددهی نخواهند داشت». به عقیده او شاید برای یک سری شرکت‌ها اعلام ورشکستگی و روبه‌رو شدن با بدهی‌ها ساده تر از طی کردن این مسیر باشد.

شرکت‌ها باید از تکنولوژی‌های تازه‌ای استفاده کنند که درنتیجه نیازمند ارزیابی دوباره در زمینه IT خواهد بود. او می‌گوید: «سازمان‌هایی که از قبل در مسیر دیجیتالی شدن قرار داشتند عملکرد بهتری در شرایط فعلی نسبت به دیگر سازمان‌ها خواهند داشت.»

برای مثال رستوران‌های زنجیره‌ای دومینو که چندین روش برای سفارش پیتزا از طریق شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن و وب‌سایت طراحی کرده بودند در این دوره عملکرد بهتری از خود نشان داده‌اند.

او می‌گوید: «برنامه‌های تلویزیونی با تکیه بر خدمات نمایش آنلاینی همچون نتفلیکس، آمازون پرایم و هولو خود را با شرایط فعلی وفق داده‌اند. براساس همین قاعده خرده فروشان آنلاین نسبت به شرکت های خشت و آجری بهتر با شرایط بحران خو گرفته‌اند.»

لاولاک می‌گوید: «طبیعتا هر شرکتی با توجه به زیرساخت‌های تجارتی که در آن فعالیت می‌کند تا حدی امکان دیجیتالی شدن خواهد داشت. بعضی شرکت‌ها شاید به طور کامل امکان دیجیتالی شدن نداشته باشند. اما بازهم انتظار می‌رود که تا حد ممکن، ارتباط از راه دور جایگزین برخوردهای رو در رو شود.»

به گفته لاولاگ، گارتنر به نظارت و ارزیابی این شرایط ادامه خواهد داد و سه ماه دیگر پیش‌بینی بعدی خود را منتشر خواهد کرد. در دوران کرونا، بررسی پیشینه سرمایه‌گذاری‌های IT بیشتر از هر زمانی اهمیت دارد.

لاولاک می گوید: «جهان نمی‌توانست سالی همچون ۲۰۲۰را برای IT پیش‌بینی کند، معیار و قیاسی وجود ندارد، سال ۲۰۰۹ به هیچ وجه با ۲۰۲۰ قابل مقایسه نیست، در سال ۲۰۰۹ تمامی صنایع کمی رکود را تجربه کردند. اما امسال چند صنعت به شدت آسیب دیدند و دیگر صنایع هم تحت تاثیر قرار گرفتند».

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهارده − نه =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!