0

اختیار آمریکا برای لغو قرارداد بوئینگ با ایران

دسته بندی ها : فضای مجازی 5 تیر 1395 مدیر سایبرلا 557 بازدید
قرارداد ایران‌ایر و بوئینگ این روزها به موضوعی خبرساز بدل شده است. درحالی‌که رویترز جزئیات این قرارداد را منتشر کرده است، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اختیار این کشور برای لغو این قرارداد سخن گفته است.

همشهری‌آنلاین: جان کربی گفت: طبق برجام درصورتی که «ایران‌ایر» از مجوزهای صادر شده آمریکا در راستای مقاصد نظامی استفاده کند، دولت آمریکا حق ابطال این مجوزها را برای خود محفوظ می‌داند. او ادامه داد: «درصورتی که ما تعیین کنیم هواپیماها، کالاها یا محصولات مجوزدار مورد نظر برای اهداف‌های غیر از مصارف کاملا غیرنظامی مورد استفاده قرار گرفته‌اند یا مجددا فروخته شده و در اختیار شرکت‌های در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند، می‌تواند مجوز صادرات هواپیماهای تجاری و قطعات یدکی را باطل کند.

از سوی دیگر، معاون ارشد فعالیت‌های دولتی شرکت بوئینگ اعلام کرد که توافق بوئینگ با ایران‌ایر بخشی از مذاکرات هسته‌ای بوده است.پایگاه اینترنتی دی هیل نوشت: تیموتی کیتینگ، معاون بوئینگ به دو نماینده جمهوریخواه گفته است که توانایی تأمین خطوط هوایی ایران توسط شرکت‌های آمریکایی و اروپایی، موضوع کلیدی و اساسی برای رسیدن به توافق بوده و تکمیل توافق هسته‌ای به فروش هواپیماهای مسافربری جدید به ایران بستگی دارد.

کیتینگ ادامه داد: «دولت اعلام کرد که این دیدگاه با هم‌پیمانان اروپایی ما به بخشی از مذاکرات، اشتراک دارد.» هنسارلینگ و روسکام دو نماینده جمهوریخواه، یک هفته پیش نامه‌ای به دنیس مولنبرگ، مدیر اجرایی شرکت بوئینگ نوشتند و هشدار دادند که شرکت‌های آمریکایی نباید در «تسلیح» ایران شرکت کنند. بوئینگ، روز سه‌شنبه از امضای قرارداد با ایران خبر داد و اعلام کرد پس از اطمینان از اینکه ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش عمل کرده، به مذاکره در مورد این توافق پرداخته است.

  • جزئیات قرارداد 20میلیارد دلاری

رویترز به نقل از مقامات آگاه نوشت قرارداد ایران و شرکت بوئینگ شامل 109هواپیمای پهن و باریک‌پیکر است که 80فروند به‌صورت مستقیم توسط بوئینگ و 29فروند از طریق اجاره تأمین می‌شود و مدل‌های جدید را نیز شامل می‌شود. قرارداد موقتی که میان ایران و شرکت بوئینگ امضا شده، ارزش 20.37میلیارد دلاری دارد. یکی از این افراد مطلع به رویترز گفته است، این قرارداد که هنوز باید توسط 2دولت مورد موافقت قرار گیرد، شامل 80هواپیما به ارزش 17.58میلیارد است که مستقیما توسط بوئینگ فروخته خواهد شد. از این 80 هواپیما، 34جت پهن‌پیکر است که 15فروند آن مدل ER 300-777 و 9-777 و 4فروند آن مدل 8-747 است. همچنین 46فروند باقی مانده نیز جت‌های باریک‌پیکر را تشکیل می‌دهد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ده + شانزده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!