0

۱۷ قرارداد اقتصادی میان ایران و ایتالیا منعقد می‌شود

دسته بندی ها : فضای مجازی 5 بهمن 1394 مدیر سایبرلا 456 بازدید

صمت: قرار بود روز ۲۳ آبان امسال رییس کابینه دولت یازدهم در صدر هیاتی بلند پایه روانه فرانسه و ایتالیا شود تا علاوه بر توسعه روابط سیاسی زمینه همکاری‌های اقتصادی میان ایران و اروپا را مهیا کند اما حملات تروریستی در فرانسه از یک سو و تهدید به عملیات مشابه در ایتالیا منجر به لغو سفر رییس‌جمهوری ایران به این دو کشور شد

اما امروز بار دیگر قرار است حسن روحانی در صدر هیاتی بلند پایه و متشکل از مسئولان دولتی و فعالان اقتصادی روانه این دو کشور شود.

۳ قرارداد بزرگ ایمیدرو
افروز بهرامی، مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت در گفت‌وگو با صمت درباره جزئیات قراردادهای تجاری و اقتصادی که در سفر رییس قوه مجریه به ایتالیا قرار است میان دو کشور و در حضور رییس‌جمهوری به امضا‌ برسد، می‌گوید: ‌در سفر رییس کابینه دولت یازدهم به ایتالیا، ‌۱۷ تفاهمنامه همکاری میان دو کشور منعقد خواهد شد. وی می‌افزاید: ‌یکی از مهم‌ترین قراردادهای اقتصادی میان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با شرکت «‌سراتلی کاسولیت» ‌ایتالیا در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک برای ساخت کشتی است.

بهرامی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از قراردادها میان ایران و ایتالیا بین شرکت «‌ایزوایکو» ‌و شرکت «‌سن کانتییری» برای سرمایه‌گذاری به منظور بهره‌برداری مشترک از حوضچه‌های خشک است. مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت خاطرنشان می‌کند: شرکت ایمیدرو با شرکت «‌دنیلی» قراردادی برای آموزش، ‌طراحی، ‌مهندسی، ‌ساخت، ‌تولید و اجرای مشترک در حوزه فولاد منعقد می‌کند.

به گفته این مقام مسئول؛‌ایمیدور همچنین با شرکت «‌دنیلی» قرارداد برای اجرای ۶ طرح آلومینیومی و با شرکت «‌اس‌ام‌اس اینسه»‌ نیز قراردادی برای احداث واحد فولادسازی برای ورق گرم و سرد از اسلب نازک منعقد خواهد کرد. مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت تصریح کرد: شرکت ایدرو نیز با شرکت «‌سالدو انرژی»‌ ایتالیا قراردادی برای سرمایه‌گذاری مشترک به منظور ساخت توربین گازی امضا خواهد کرد. همچنین قراردادی میان «غدیر» و «ساتا» برای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در بندر عباس منعقد می‌شود.

۳ زمینه همکاری ایران و ایتالیا
احمد پورفلاح، رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا نیز درباره سفر رییس‌جمهوری به ایتالیا و دستاوردهای این سفر برای توسعه روابط تجاری میان دو کشور در گفت‌وگو با صمت اظهار می‌کند: ‌سفر رییس‌جمهوری به ایتالیا قطعی است و برخلاف سفر قبلی که قرار بود فقط تعداد معدود و محدودی از فعالان بخش خصوصی، ‌رییس دولت یازدهم را همراهی کنند مقرر شده این بار تعداد بیشتری از فعالان اقتصادی در سفر رییس‌جمهوری به ایتالیا، ‌وی را همراهی کنند.

وی می‌افزاید: ‌این بار برای همراهی فعالان اقتصادی با رییس دولت یازدهم در سفر به ایتالیا فراخوانی داده شد تا علاقه‌مندان برای حضور در ایتالیا اعلام آمادگی کرده و زمینه‌های همکاری خود با این کشور را اعلام کنند. البته باید سوابق بنگاه‌ها نیز برای همراهی با رییس‌جمهوری اعلام می‌شد. پورفلاح ادامه می‌دهد: ‌برای شناسایی فعالان اقتصادی و بنگاه‌‌دارانی که قرار است در سفر رییس‌جمهوری به ایتالیا با وی همراه شوند، کارگروهی از سوی اتاق بازرگانی ایران و همچنین اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا تشکیل شد تا سوابق بنگاه‌ها برای اعزام به ایتالیا بررسی شود.

وی با بیان اینکه سوابق شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که علاقه‌مند به حضور در ایتالیا به همراه رییس‌جمهوری بودند به دقت بررسی شده است، خاطرنشان کرد: تمامی شرکت‌ها که سوابق کاری آنها نشان می‌داد می‌توانند در توسعه روابط تجاری با ایتالیا موثر باشند. وی خاطرنشان کرد: ‌هیات بلند پایه ایرانی به ریاست رییس قوه مجریه امروز در ایتالیا حضور خواهند یافت. براساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم مقرر شد دیداری با هیات اتاق بازرگانی این کشور و مسئولان برخی شرکت‌های بزرگ ایتالیایی از جمله «ایچه» و «‌ساچه» داشته باشند و همچنین با رییس اتاق بازرگانی رم نیز دیداری خواهند داشت. البته تاجران ایرانی با همتایان ایتالیایی خود مذاکرات دونفره و رو‌در‌رو نیز خواهند داشت. پورفلاح درباره اینکه ایران و ایتالیا در چه زمینه‌هایی با یکدیگر همکاری خواهند داشت، ‌ابراز می‌کند: ‌تمامی زمینه‌های همکاری دو کشور کارشناسی شده است. البته خط مشی تجاری آینده با نگاهی به روابط تجاری ۲ کشور در سال‌های گذشته بوده است.

به گفته وی؛ ‌ایتالیا در سال‌های قبل شریک نخست تجاری ایران در اروپا بوده و اکنون رتبه دوم شریک تجاری ایران در اروپا نیز به این کشور تعلق دارد. همچنین ایتالیا یکی از خریداران نفت ایران بوده و همواره تراز تجاری ایران و ایتالیا مثبت بوده است. وی تصریح می‌کند: ‌ایتالیا در صنایع لوازم خانگی، ‌نساجی، ‌سنگ، ‌کفش و چرم و فولادسازی و تولید سیمان و بخش‌هایی از صنعت پتروشیمی می‌تواند شریک مناسبی برای ایران باشد. البته جای پای این کشور در بسیاری از صنایع ایران کاملا مشهود است. پورفلاح اظهار می‌کند: ‌ما می‌توانیم با توسعه روابط تجاری با ایتالیا از نقش سخت‌افزاری این کشور در عرصه صنعت بهره‌مند شویم. ما می‌توانیم با ایتالیا در صنایع دانش‌بنیان، ‌انرژی‌ها‌ی نو و بحث گردشگری به توسعه روابط بپردازیم. همچنین می‌توانیم از تجربه ایتالیا در زمینه بنگاه‌های کوچک نیز بهره‌مند شویم. گروه‌های مختلف اعلام آمادگی کرده‌اند که در این ۳ زمینه با یکدیگر تفاهمنامه همکاری داشته باشند و منجر به توسعه روابط دراین عرصه‌ها شوند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    7 − دو =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!