0

تشکیل کمیسیون ویژه «فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال» در مجلس رای نیاورد

مجلس شورای اسلامی

نمایندگان مجلس در صحن علنی امروز (۲۵ تیرماه) با تشکیل کمیسیون ویژه «فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال» موافقت نکردند.

اوایل خردادماه جمعی از نمایندگان پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه «فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال» با ۲۰ امضا به هیات رئیسه تقدیم کردند و امروز (۲۵تیرماه) در جلسه صحن علنی این پیشنهاد مورد بررسی قرار گرفت و مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت.

در این جلسه مجتبی رضاخواه، نماینده پیشنهاد کننده تشکیل کمیسیون فضای مجازی درمورد لزوم تشکیل این کمیسیون گفت: «براساس ماده ۴۰ آیین نامه داخلی مجلس اگر مسائل مهم پیش آمد، می‌توان برای بررسی آن موضوعات کمیسیون ویژه تشکیل داد. درمورد فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال چندین مسئله وجود دارد. اول اینکه به خاطر وقوع شیوع کرونا برخی از مشاغل آسیب دیدند؛ اما اقتصاد دیجیتال در این فضا رشد کرد.»

او ادامه داد: «بحث مهم اقتصادی است که در زمانی که نمی‌توان نفت فروخت و تحریم هستیم، ارزهای دیجیتال می‌توانند به رشد اقتصاد کمک کنند. در دیدار مجازی با رهبری هم ایشان تاکید کردند که در بحث مدیریت فضای مجازی به برنامه کوتاه مدت و میان مدت نیاز داریم. اهمیت فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال برهمه واضح است و در بسیاری از مسائل این حوزه هنوز قانون‌گذاری صورت نگرفته است یا قانون داریم اما به خاطر نبود نظارت کافی این قوانین اجرایی نشده‌اند.»

او همچنین افزود: «ما در کمسیون برنامه و بودجه درحال تدوین برنامه‌ای برای کمک به افراد متضرر به خاطر شیوع کرونا هستیم؛ اما هنوز بانک اطلاعاتی نداریم که دریابیم چه کسانی واقعا نیازمند هستند. در این حوزه هم نیازهای قانون‌گذاری داریم و نیازهای نظارتی که در هیچ کمیسیونی این موضوعات مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. روز گذشته با حضور آقای قاضی زاده هاشمی با کمیسیون فرهنگی و اقتصادی جلسه‌ای داشتیم تا دریابیم که تشکیل کمیسیون فضای مجازی با فعالیت این کمیسیون‌ها تداخل نداشته باشد که گفتند در این مورد تداخلی وجود ندارد و حمایت هم کردند.»

به گفته رضاخواه نمایندگان در این کمیسیون باید بر پیاده‌سازی هرچه سریع‌تر دولت الکترونیکی، توسعه شبکه ملی اطلاعات، اتصال بانک‌های اطلاعاتی به سامانه‌های سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف به منظور تسهیل حکمرانی نظارت کنند.

او همچنین تاکید کرد: «درحوزه قانون‌گذاری در این کمیسیون قرار است، پیش‌نویس استفاده از ارزهای دیجیتال، پیش‌نویس قانون تنظیم‌گری فعالیت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال، پیش‌نویس قانون حفاظت از حریم شخصی و به اشتراک‌گذاری داده‌ها  را مورد بررسی قرار دهیم. در موارد گفته شده قانون مشخصی نداریم. حریم شخصی در فضای مجازی نقض می‌شود و قانونی نداریم و داده‌هایی که برای رشد اقتصادی لازم است باید توسط حاکمیت جمع آوری و در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.»

در ادامه جبار کوچکی‌نژاد، نماینده صومعه‌سرا در مخالفت با  تشکیل این کمیسیون گفت: «ماده ۴۰ در آیین‌نامه داخلی مشخص کرده است که در مسائل مهم باید کمیسیون تشکیل شود. در کمیسیون صنایع و فرهنگی کمیته‌های تخصصی وجود دارد که موضوعات گفته شده توسط آقای رضاخواه پیگیری می‌شود و ضرورتی برای تشکیل این کمیسیون وجود ندارد. ما در حال حاضر موضوعات مهمتری برای پیگیری داریم. درخواست دارم این پیشنهاد از دستور کار هیات رئیسه خارج شود.»

علی خضریان، نماینده تهران هم در مخالفت با این مسئله گفت: «بحث فضای مجازی تنها به بحث اقتصاد ختم نمی‌شود و ابعاد دیگر هم وجود دارد. نمی‌توان برای هر بخش از فضای مجازی کمیسیون تشکیل داد و باید ابعاد دیگر را هم درنظر گرفت و از هیات رئیسه تقاضا داریم که از دستور کار خارج شود.»

پس از رای‌گیری، این پیشنهاد با ۷۲ رأی موافق، ۹۴ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در صحن علنی مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت.

با اینکه در ماه‌های اخیر بسیاری از کارشناسان و نهادهای حوزه فناوری اطلاعات از تشکیل کمیسیون «فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال» استقبال کردند و تشکیل چنین کمیسیونی را در مجلس ضروری دانستند؛ اما نمایندگان با تشکیل آن مخالفت کردند و به  احتمال زیاد نمایندگان به دنبال تشکیل کمیسیون دائمی باشند چون پیشتر رضا تقی‌پور، نماینده عضو کمیسیون صنایع علام کرد که آنها به دنبال تشکیل کمیسیون دائمی «فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال» دارند زیرا کمیسیون ویژه محدودیت‌های بسیاری در تهیه طرح و تصمیم‌گیری‌های مربوط به فناوری اطلاعات دارد.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ده − نه =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!