بررسی ماهیت تبلیغات مقایسه ای و ارزیابی آن در حقوق ایران و دستورالعمل های اتحادیه اروپا
تبلیغات مقایسه ای عبارت است از هر گونه تبلیغات که به طورِ صریح یا ضمنی کالاها یا خدمات ارائه شده را در قیاس با یک یا چند رقیب دیگر معرفی میکند. متاسفانه قواعد حقوقی حاکم بر این نوع از تبلیغات در نظام حقوقی ما شفاف و روشن نیست.
مقاله ذیل با رویکرد تطبیقی به بررسی ماهیت این نوع از تبلیغات در نظام حقوقی ایران و اتحادیه اروپا پرداخته است.
نوع مقاله: مقاله علمی – پژوهشی
ناشر : دو فصلنامه حقوق تطبیقی
بررسی ماهیت تبلیغات مقایسه ای و ارزیابی آن در حقوق ایران و دستورالعملهای اتحادیه اروپا
نویسندگان
- سیده مریم اعتماد
- ستار زرکلام
- منصور امینی
- پرویز ساورایی
چکیده مقاله
تبلیغات مقایسه ای به عنوانِ گونه خاصی از تبلیغات یک ابزار افزایش فروش است که تولیدات یا خدمات یک شخص را با تولیدات یا خدمات دیگر یا رقبای دیگر مقایسه میکند. در اینگونه از تبلیغات علیالقاعده علاوه بر مصالح مصرفکنندگان، مصالح رقبا و صاحبان انحصاری حقوق نیز مطرح میشود.
با عنایت به مزایای این نوع از تبلیغات محدودیتهای این حوزه باید محتاطانه مورد بررسی قرار گیرد؛ از سوی دیگر آزاد گذاشتن مطلق نیز توالی فاسد گستردهای در حوزه حقوق صاحبان حق، مصرفکنندگان و رقبا در پی خواهد داشت، که نباید نادیده انگاشته شود.
دستورالعمل 2006/114/EC اتحادیه اروپا مقرر میدارد: «تبلیغات مقایسه ای» هرگونه تبلیغاتی است که به طورِ صریح یا ضمنی کالاها یا خدمات ارائه شده توسط رقیب را در قیاس با رقیب دیگر معرفی میکند.
برخلافِ دستورالعملهای اتحادیه اروپا که به تعریف، شرایط و موارد ممنوعیت این نوع از تبلیغات پرداختهاند، در حقوق ایران خلأ قانونی و ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد.
برای بهرهگیری از مزایایی که به تفصیل خواهد آمد و اجتناب از معایب و خطرات مطروح، باید با تدوین قوانین و مقررات چارچوبی ترسیم و شرایط و ضوابط لازمالرعایه و محدودیتهای حاکم بر این نوع از تبلیغات را پیشبینی نمود؛ بدین ترتیب با رعایت ملاحظات قانونی، میتوان بهطورِکلی قائل به آزادی تبلیغات مقایسهای به عنوانِ یکی از گونههای تبلیغات بود.
کلیدواژهها
- تبلیغ
- تبلیغات مقایسهای
- تبلیغات گمراهکننده
- رقابت نامشروع
نظرات کاربران