0

رویکرد قانونگذار پیرامون مجوزهای کسب و کار و بررسی انواع مجوزهای لازم برای فعالیت اشخاص حقوقی

دسته بندی ها : مجوز کسب و کار - پروانه فعالیت 3 آبان 1399 مدیر سایبرلا 579 بازدید
رویکرد قانونگذار پیرامون مجوزهای کسب و کار و بررسی انواع مجوزهای لازم برای فعالیت اشخاص حقوقی

مجوزهای کسب و کار و مشکلات پیرامون نحوه اخذ این مجوزها, یکی از بزرگترین مشکلات نظام اقتصادی ما بوده و توسعه و رشد کسب و کارها را تحت تاثیر خود قرار داده است. همچنین این مسئله موجب شده تا شاخص های مربوط به فضای کسب و کار تنزل یافته و در نتیجه میل به سرمایه گذاری خارجی در کشور ما کاهش یابد.

از اینرو همکاران ما اقدام به بررسی مسئله مجوزهای کسب‌وکار در قالب یک سلسله مقالات و تالیفات علمی نموده اند که در مراجع مختلف عملی به ثبت رسیده و در حال انتشار است.

مقاله رویکرد قانونگذار پیرامون مجوزهای کسب و کار و بررسی مجوزهای لازم برای فعالیت اشخاص حقوقی نیز در همایش ملی بهبود و بازسازی سازمان و کسب و کار به چاپ رسیده است.

در این مقاله قوانین و مقررات حاکم بر صدور مجوزهای کسب‌وکار مورد بررسی قرار گرفته است و در آن توجه ویژه ای به استارتاپ ها و کسب وکارهای نوپا گردیده است.

 « رویکرد قانونگذار پیرامون مجوزهای کسب و کار و بررسی مجوزهای لازم برای فعالیت اشخاص حقوقی »

چکیده مقاله

بهبود فضای کسب و کار  ، عامل محرک رشد اقتصادی است. اصلاح قوانین و مقررات و رویه ها، موجب بهبود محیط کسب و کار و در نتیجه افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی وطبعا رشد اقتصادی کشور خواهد شد.

در این بین مسئله مجوزها، نقش مهمی در بهبود شاخص فضای کسب و کار دارد. پیچیدگی، ابهام و عدم شفافیت در خصوص مرجع صدور و نیز فرایند دریافت مجوز برای ثبت و یا آغاز فعالیت یک کسب و کار ، یکی از معضلات فضای کسب وکار ایران است. این امر درخصوص کسب و کارهای نوظهور (یا اصطلاحا استارت آپ ها) با پیچیدگی بیشتری همراه است.

در این مقاله موضوع مجوزهای کسب و کار از منظر قوانین و مقررات جاری کشور مورد بحث قرار داده ایم. برای این منظور ضمن بررسی انواع شخصیتهای حقوقی پیشبینی شده در نظام حقوقی ایران، مفهوم مجوز کسب و کار و انواع مجوزهای لازم برای فعالیت اشخاص حقوقی را مورد بررسی قرار داده ایم.

پژوهش حاضر با شیوه تحلیلی- توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی به بررسی چالشهای موجود در زمینه صدور مجوزهای کسب و کار برای اشخاص حقوقی پرداخته است.

نتایج مقاله

نتایج پژوهش حاکی از آن است که قوانین و مقرراتی که در سالهای اخیر توسط مراجع ذیربط به تصویب رسیده است (از قبیل قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار ، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور، و غیره) حاوی مصوبات درخور توجهی درخصوص مجوزهای کسب و کار بوده که در صورت اجرائی شدن آنها، شفافیت بیشتری بر فضای کسب وکار حاکم خواهد شد و فرایند صدور مجوزها نیز به مرور تسهیل میشود.

همچنین به نظر میرسد که اختصاص شناسه ملی به مجوزها و کسب و کارهای کشور و ارتقاء محتوای سامانه پیشخوان مجوزها به عنوان بستری برای گردآوری داده ها و اطلاعات آماری و تجزیه و تحلیل این داده ها نیز سنگ بنایی برای اتخاذ تصمیمات بعدی بوده و بتواند یک گام موثر در بهبود فضای کسب و کار و ایجاد رونق اقتصادی باشد.

نویسندگان مقاله

ناشر : همایش ملی بهبود و بازسازی سازمان و کسب و کار

لینک دانلود متن کامل مقاله

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × دو =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!