0

کلاهبرداری از طریق شرکت های صوری و کاغذی

دسته بندی ها : وکیل جرایم سایبری 18 اردیبهشت 1395 مدیر سایبرلا 711 بازدید

کلاهبردران با بیان این موضوع که شرکتی را ثبت نموده اند و با انجام تبلیغات گوناگون اعتماد افراد را به خود جلب کرده و از طرق مختلف اقدام به کلاهبردای می کنند.

سایبرلا (CYBERLAW) به نقل از ایران‌هشدار: در سال های اخیر شاهد رواج کلاهبرداری هایی هستیم که اساس آن اعتماد اشخاص به شرکت های صوری و کاغذی است. در واقع کلاهبردران با بیان این موضوع که شرکتی را ثبت نموده اند و با انجام تبلیغات گوناگون اعتماد افراد را به خود جلب کرده و از طرق مختلف اقدام به کلاهبردای می کنند. افراد سود جو با هزینه بسیار کم شرکتی را ثبت نموده و همچنین اجاره مکانی برای شرکت قلابی خود و با انجام تبیلغات در روزنامه های کثیر الانتشار و بیلبورد های تبلیغاتی اقدام به جذب مشتری می نمایند.

اصطلاح شرکت های کاغذی که برای این شرکت ها استفاده می شود به شرکت هایی اطلاق می شود که به غیر از روی کاغذ، وجود خارجی ندارند. روش کار این شرکت ها به این گونه است که با تبلیغات گسترده درباره سرمایه گذاری، خرید خودرو های لیزینگی، کاریابی، تهیه وام در کمترین زمان طعمه هایشان را شناسایی کرده و با ارائه شماره و کاغذی که نشان می دهد شرکت آنها در سازمان ثبت شرکت ها به ثبت رسیده و قانونی است، اعتماد اشخاص را جلب می کنند و سپس با آنها وارد معامله شده و در ازای دریافت مبالغی با این افراد قرار داد می بندند و درست در زمانی که مبالغ دریافت شده از طعمه ها به چندین ملیارد تومان می رسد دفتر شرکت را رها کرده و بدون بر جا گذاشتن ردی از خودشان ناپدید می شوند.

البته باید عنوان نمود مجرمان برای ثبت شرکت های کاغذی از مدارک هویتی جعلی استفاده می کنند و با نام افراد دیگر در سازمان ثبت شرکت ها اقدام به ثبت شرکت قلابی خود می کنند. باید یاد آور شد که ثبت شرکت یا تبلیغات آن در روزنامه های کثیر الانتشار دلیل بر عملکرد قانونی آنها نیست. برای اطلاع از نحوه عملکرد شرکت و همچنین میزان سرمایه آن و بازدهی شرکت راه های مختلفی وجود دارد و نباید صرفا به شماره مجوز و تبلیغات آن اکتفا کرد.

عوامل شکل گیری شرکت های کاغذی راه کار مبارزه با آن
کارشناسان حقوقی و قضایی دو دلیل را برای افزایش شرکت های کاغذی بر شمرده اند، اول افراد کلاهبردار و سود جو که با تبلیغات مکارانه و فریبکارانه در تمامی حوزه ها از جمله حوزه امور مالیاتی، قضایی، خانواده و فعالیت های اقتصادی اقدام به جذب افراد می کنند و به علت فقدان تبیین متولی نظارتی بر انتشار تبلیغات صادقانه و پیش بینی نشدن جرایم مرتبط در این حوزه متاسفانه برخی افراد اقدام به عمل فریبکارانه و تبلیغات غیر واقعی می کنند. دوم اینکه به علت ضعف قوانین و مقررات موجود شرکت ها به راحتی ثبت شده و بعد از ثبت آنها هیچ گونه نظارتی بر روی آنها صورت نمی پذیرد.
بهترین راه کار برای مقابله با شرکت های کاغذی که می توان به آن اشاره کرد این است که قانونگذاران با تصویب قوانین جدید در خصوص سرمایه شرکت ها و با توجه به افزایش بهای کالا و خدمات و میزان رشد اقتصادی و براساس ارزش پول، مبلغی را به صورت سالانه برای اخذ تضمین مناسب از شرکت ها تعیین و تصویب کند. همچنین قانونی تصویب شود تا سازمان ثبت شرکت ها هنگام ثبت شرکت، مدارکی مبنی بر مالکیت محل فعالیت شرکت از موسسان آنها دریافت نماید.

به منظور پیشگیری ازجرم کلاهبرداری و برای حمایت از حقوق شهروندان، سرمایه گذاران و مشتریان اسناد و مدارک شرکت را به رهن خود درآورده تا از این طریق شرکت ها به فعالیت صوری نپرداخته و به طور واقعی فعالیت اقتصادی خود را دنبال کنند.

نکته دیگر این که سرمایه این گونه شرکت ها اعم از منقول و غیرمنقول در معرض ارائه و اعلان عموم گذاشته شده و معاملات شرکت براساس میزان سرمایه صورت گیرد.

همچنین اداره اماکن نیروی انتظامی به نحوه فعالیت و مدت فعالیت شرکت ها، تبلیغا تشان دردنیای واقعی و مجازی نظارت مستمر داشته باشد. در آخر این که مردم و شهروندان در مواجهه با تبلیغات وسیعی که ازطریق شرکت های کاغذی صورت می پذیرد جانب احتیاط را رعایت کنند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 × 3 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!