0

کاهش ۹۰ درصدی گزارش های کلاهبرداری در پیام رسان بله

اجرای رسمی طرح رجیستری گوشی تلفن همراه - موبایل

پیام‌های حاوی لینک های مخرب می‌تواند منجر به تخلیه حساب‌های بانکی یا سواستفاده از اطلاعات شخصی کاربران شود. برخی کاربران پیام‌رسان های داخلی نیز احتمالا این روزها با چنین پیام‌هایی مواجه شده‌اند. هر چند که گفته می‌شود پروتکلی برای کاهش ردوبدل شدن این پیام‌ها وجود دارد اما هنوز هم احتیاط خود کاربران مهم‌ترین لایه حفاظتی در برابر گرفتار شدن در دام کلاهبرداران است. با این حال، قائم مقام پیام‌رسان بله می‌گوید اقداماتی که این پیام‌رسان انجام داده منجر به کاهش ۹۰ درصدی در تعداد گزارش های کلاهبرداری شده است.

امین تجملیان، قائم‌مقام پیام‌رسان بله درباره وقوع کلاهبرداری در پیام رسان ها گفت: در شبکه‌های اجتماعی، عملا صاحب پلتفرم نباید و نمی‌تواند دخل و تصرفی در محتوایی که رد‌وبدل می‌شود داشته باشد اما یک سری وظایف قانونی داریم که نگذاریم کلاهبرداران در پلتفرم ما جولان بدهند.

او با اشاره به این که در واتس‌اپ و تلگرام نیز به طور مکرر کلاهبرداری‌های اینترنتی رخ می‌داد گفت: به دنبال وقوع چنین اتفاقاتی، از مردم خواسته می‌شد که لینک‌های ناشناس را باز نکنند. ما هم از مردم تقاضا می‌کنیم که بر روی لینک‌های موجود در پیام‌ها که حاوی درخواست ارسال پول از سوی نزدیکان است کلیک نکنند. اما فارغ از بحث اطلاع‌رسانی، اقداماتی که در بله در چند ماه اخیر انجام شده، باعث شده است که تعداد گزارش‌های کلاهبرداری در بله بین ۹۰ تا ۹۵ درصد کاهش داشته باشد.

قائم‌مقام پیام‌رسان بله درباره تمهیداتی که برای مقابله با وقوع جرائم مربوط به کلاهبرداری در این پیام‌رسان اندیشیده شده است، گفت: وقتی کاربر با چنین پیامی مواجه می‌شود می‌تواند با فشردن گزینه گزارش پیام دارای محتوای نامناسب، پیام مورد نظر را به بخش پشتیبانی بله ارسال کند. پشتیبانی بله با بررسی اکانت ارسال‌کننده، اقدامات لازم را انجام می‌دهد. این اکانت‌ها معمولا در گام آخر از کاربر می‌خواهند یک فایلی را نصب کند تا به وسیله دسترسی‌های موردنیاز این فابل، به پیامک‌های کاربر دست پیدا کنند. این برنامه، پیامک ورود اپ‌های بانکی یا سایر برنامه‌ها را می‌خواند و اقدام به تخلیه حساب های بانکی می‌کند.

تجملیان دومین اقدام بله برای پیشگیری از کلاهبرداری های اینترنتی را نمایش پیام هشدار هنگام دانلود فایل APK عنوان کرد و افزود: اگر کاربران بخواهند فایل‌های APK را در برنامه بله دانلود کنند با یک پیام هشدار مواجه می‌شوند تا گرفتار برنامه‌های مخرب نشوند. علاوه بر این، محدودیت‌هایی در باز کردن لینک ها ایجاد کردیم. لینک‌‌هایی که دامنه‌های آن‌ها دات آی آر، دات کام و دات او آر جی نیست به آسانی باز نمی‌شوند. درواقع یک وایت لیست تهیه کرده‌ایم که در آن‌ها دامنه‌های معروف قرار داده شده است و صرفا لینک‌های دارای این دامنه‌ها قابلیت باز شدن دارند. در حال بررسی و گسترده‌تر کردن این لیست هستیم. ممکن است برخی سایت‌های بدون مشکل نیز اکنون در برنامه بله قابل‌دسترسی نباشند که علت این موضوع، مقابله با کلاهبرداری است.

او ادامه داد: علاوه بر موارد گفته شده، برای برخی قربانیان از طریق نحوه لاگین شدن، کلاهبرداریمشاوره تلفنی کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر, فناوری اطلاعات, جرایم فضای مجازی رخ می‌داد. یکی از تغییراتی که ایجاد کرده‌ایم، این است که اگر کاربر بخواهد با دستگاهی دیگر وارد حساب کاربری بله خود بشود، کد ورود را به صورت پیامک دریافت نمی‌کند بلکه یا در خود پیام‌رسان یا به صورت تلفنی(شنیداری)، کد موردنظر را دریافت می‌کند.

او در پایان این گفت‌وگو درباره استقبال از پیام رسان بله در تعطیلات نوروز گفت: در طول تعطیلات عید نوروز حدود ۸۰۰ هزار نفر در پیام رسان بله به یکدیگر عیدی دادند علاوه بر این، دراین تعطیلات، در طول یک شبانه‌روز، بله به رکورد بیش از ۶۰۰ هزار تماس صوتی و تصویری رسید.

منبع: پیوست

 

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 × 1 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!