0

دستگیری باند حرفه ای کلاهبرداری از طریق دسترسی غیرمجاز با بیش از 500 شاکی

جرایم اینترنتی و کلاهبرداری سایبری, هک, دسترسی غیرمجاز و سرقت اطلاعات

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با اشاره به انهدام یک باند 4 نفره که با دسترسی غیرمجاز به حساب های شبکه های اجتماعی و ایمیل شهروندان اقدام به کلاهبرداری از مخاطبان آنها می کردند، از وجود بیش از 500 شاکی در این پرونده خبر داد .

سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ اظهار داشت با مراجعه تعدادی از شهروندان به پلیس فتا پایتخت مبنی بر دسترسی غیرمجاز به حساب های کاربری آنها در شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام،اینستاگرام و ایمیل و کلاهبرداری از مخاطبین، پرونده به صورت ویژه در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: در ابتدا مهندسان سایبری پلیس فتا عملیات شناسایی مجرمین در فضای مجازی را آغاز کردند و پس از اقدامات گسترده تخصصی و پلیسی متوجه وسعت فعالیت این مجرمین در سطح کشور شدند .

رئیس پلیس فتا پایتخت ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا تهران بزرگ با بکارگیری اقدامات فنی پی بردند این شیادان اینترنتی با تشکیل یک باند حرفه ای اقدام به نفوذ و دسترسی غیرمجاز به حساب های کاربری شهروندان در نرم افزارهای تلگرام و اینستاگرام کرده و با سوءاستفاده از نام و حساب کاربری آنان پیامی حاوی نیاز مالی به مخاطبان آنها ارسال و اقدام به کلاهبرداری از دنبال کنندگان و مخاطبین شکات می کردند.

این مقام انتظامی بیان داشت: این باند در فضای مجازی با اقدامات اطلاعاتی مورد شناسایی قرار گرفت و پس از محرز شدن هویت تمامی اعضای این باند حرفه ای برای پلیس و پس از تشریفات قضایی اکیپی عملیاتی از این پلیس جهت دستگیری دو نفر از اعضای باند به مخفیگاه متهمان در یکی از محله های جنوب غربی تهران اعزام  شدند که پس از حضور در محل متهمان از محل متواری شده و پس از تعقیب و گریز نهایتا توسط پلیس دستگیر شدند.

سرهنگ گودرزی خاطرنشان کرد: کارشناسان این پلیس پس از تلاش های شبانه روزی و اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی محل اختفای سرکرده باند کلاهبرداری شده و در یک عملیات غافلگیرانه نفر اصلی این باند را به همراه یکی دیگر از اعضای باند در یکی از شهرهای حومه تهران دستگیر و به پلیس فتا تهران بزرگ منتقل کردند.

این مقام سایبری با اشاره به وجود بیش از 500 شاکی در این پرونده اظهار داشت: متهمان پس از انتقال به پلیس فتا ضمن اعتراف به کلاهبرداری، پرده از اعمال مجرمانه خود برداشتند و جزئیات اقدامات خود را شرح دادند و اقدامات پلیسی جهت واکاوی زوایای پنهان پرونده همچنان در حال انجام است.

مشاوره حقوقی تخصصی در حوزه جرایم فضای مجازی, سایبرلا

توصیه های رئیس پلیس فتا تهران بزرگ

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد: با گسترش روزافزون استفاده از اینترنت، سارقان و کلاهبرداران سایبری به دنبال دریافت اطلاعات شخصی مردم و سوء‌استفاده از آن هستند ، از این‌رو کاربران فضای مجازی باید جهت بالابردن ایمنی در این فضا و به ویژه پیشگیری از وقوع چنین جرائمی، حتما از احراز هویت دو مرحله ای برای ورود به حساب های کاربری خود استفاده کنند .

این مقام مسئول تصریح کرد : شهروندان به هیچ عنوان قبل از اطمینان از هویت فرد پیام دهنده در شبکه های اجتماعی به درخواست های نامتعارف وی توجه نکنند چرا که ممکن است یک مجرم سایبری با دسترسی به حساب کاربری یکی از اعضای خانواده، دوستان و یا آشنایان قصد انجام عمل مجرمانه ای را داشته باشد .

منبع: پلیس فتا

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک + یازده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!