0

در چه پرونده هایی استفاده از وکیل دادگستری ضروری است ؟

برای بسیاری از افراد این سوال مطرح است که استفاده از وکیل دادگستری در چه پرونده هایی ضروری است ؟ و چه زمان باید به سراغ وکیل دادگستری بروند.

در پاسخ به این سوال باید گفت که در برخی از پرونده های مربوط به جرایم فضای مجازی (شکایت های کیفری), ضرورتی به استخدام وکیل دادگستری نیست و خود افراد می توانند پیگیری های لازم برای این پرونده ها را شخصا انجام دهند. البته افرادی که وقت کافی و یا امکان حضور در مراجع قضایی و پلیس را ندارند, از این امر مستثنی هستند و بهتر است پیگیری امور پرونده را به وکیل بسپارند.

مثلا در جرایمی نظیر برداشت غیرمجاز از حساب های بانکی افراد (جرم فیشینگ) یا تهدید و توهین و فحاشی در فضای مجازی, با عنایت به عمومیت این نوع از جرایم و نیز راهنمایی هایی که در دادسرای ناحیه 31 و پلیس فتا صورت می پذیرد, افراد می توانند شخصا اقدام به طرح شکایت و تشکیل پرونده در دادسرا نمایند.

بعلاوه آنکه اگر ابهام و یا سوالی درخصوص نحوه طرح شکایت یا مفاد قانونی مرتبط با این نوع از جرایم دارند, می توانند در قالب یک جلسه مشاوره با وکیل دادگستری یا مشاور حقوقی, سوالات و پرسش های خود را مطرح نمایند. بنابراین ضرورتی برای استخدام وکیل و پیگیری پرونده توسط وکیل دادگستری وجود ندارد.

به منظور تشکیل پرونده و طرح شکایت کیفری در زمینه جرایم سایبری و جرایم فضای مجازی, شهروندان تهرانی باید به دادسرای ناحیه 31 (دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم رایانه ای) مراجعه نمایند.

در صورت صلاحدید و دستور قاضی دادسرا, پرونده جهت انجام تحقیقات بیشتر به پلیس فتا ارسال خواهد شد.

روند تشکیل و پیگیری پرونده های قضایی برای جرایم سایبری چگونه است؟

در چه پرونده هایی از وکیل دادگستری استفاده کنیم ؟

اما در برخی دیگر از جرایم فضای مجازی که وجوه فنی یا حقوقی پیچیده تری دارند, توصیه می شود حتما از وجود وکلای دادگستری متخصص در حوزه جرایم رایانه ای استفاده نمایید.

جرایمی نظیر هک و نفوذ به سامانه های رایانه ای و مخابراتی, جعل داده, سرقت اطلاعات, اخلال و تخریب داده ها و سامانه ها, نقض حق مولف و کپی رایت در فضای مجازی و غیره, جزو جرایم پیچیده محسوب می شوند و ممکن است شما به راحتی نتوانید ابعاد فنی و حقوقی اینگونه از پرونده ها را تحلیل و تشریح کنید.

همچنین زمانی که شما متهم یک پرونده هستید یا بطور کلی اسناد و مدارک محکمی برای طرح دعوا یا رفع اتهام از خود ندارد, بهتر است از ابتدا به یک وکیل دادگستری مراجعه نمایید.

نکته مهم دیگر اینکه در پرونده های حقوقی (که با ثبت دادخواست حقوقی و از طریق محاکم عمومی حقوقی پیگیری می شوند) نظیر پرونده های مربوط به اختلافات کاری و قراردادی, نکات متعدد و پیچیده وجود دارد و توصیه می شود تا در طرح چنین دعاوی نیز از وجود وکلای دادگستری استفاده نمایید.

هزاران پرسش و پاسخ تخصصی در زمینه جرایم فضای مجازی را از اینجا بخوانید

به هر حال بهتر است توجه داشته باشید که وکالت و انجام امور حقوقی, یک حرفه تخصصی است. برای پیگیری امور قضایی در دادگستری و قوه قضاییه باید علاوه بر آشنایی با ساختار نهاد قضایی, حوزه اختیارات هر یک از این مراجع را بشناسید و تسلط نسبی بر قوانین و مقررات کشور داشته باشید.

همچنین باتوجه به تخصصی بودن مباحث فضای مجازی, کسب اطلاعات فنی و آشنایی با قوانین خاص این حوزه نیز امری ضروری و انکار ناپذیر است.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیزده + 18 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!