0

وزارت نیرو و شفاف سازی بزرگترین قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام

عیارآنلاین نوشت: وزارت نیرو که اخیراً بزرگترین قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام را با شرکت ترکیه‌ای یونیت‌اینترنشنال امضا کرده، جزئیات این قرارداد را منتشر نمی‌کند. لذا این احتمال تقویت می‌شود که به دلیل امتیازهای ویژه داده شده به شرکت ترک، وزارت نیرو تمایلی به اعلام جزئیات این قرارداد ندارد.

اخیرا وزارت نیرو قراردادی را با شرکت ترکیه‌ای یونیت اینترنشنال ترکیه به منظور احداث ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در هفت نقطه از کشور به ارزش ۴٫۲ میلیارد دلار امضا کرده است. این قرارداد که بزرگترین قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام است، از نظر حجم سرمایه‌گذاری و توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور قابل توجه است و موجب بروز واکنش‌هایی را در بین فعالان صنعت برق و افکار عمومی کشور شده است.

از نکات قابل توجه این قرارداد این است که هر چند مسئولان وزارت نیرو در مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای خود به این قرارداد اشاره کرده‌اند اما صرفا به بیان کلیات پرداخته‌اند و از ذکر جزئیات خودداری کرده‌اند. همچنین اطلاعات اندک موجود نیز عمدتا توسط رسانه‌های ترکیه منتشر شده است و رسانه‌های داخلی در این زمینه نقش اندکی داشته‌اند. این در حالی است که طبق گفته آقای طرز طلب (مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی) در مصاحبه با روزنامه ترکیه‌ای «حریت» برای انعقاد این قرارداد در طی یک سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ ساعت با طرف ترک مذاکره شده است. با توجه به اظهارنظرهای فعالان صنعت برق، احتمال می‌رود که وزارت نیرو در این قرارداد امتیازهای ویژه‌ای به شرکت ترکیه‌ای داده باشد، امتیازهایی که در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی قرار نمی‌گیرد. از جمله این امتیازها به اعطای ضمانت ویژه و غیرمتعارف برای بازپرداخت هزینه‌های سرمایه‌گذاری و اعطای مجوز صادرات برق اشاره می‌شود.

در روزهای اخیر مطالبه‌ی شفاف‌سازی این قرارداد از وزارت نیرو افزایش یافته است. به عنوان نمونه آقای وحدتی، نائب رئیس سندیکای تولید کنندگان برق به بی‌اطلاعی بخش خصوصی از این قرارداد اشاره کرده‌اند و همچنین آقای بخشی، نائب رئیس سندیکای صنعت برق خواستار شفاف‌سازی این قرارداد شده‌اند. همچنین شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر نیرو، خواستار پاسخ‌گویی وزارت نیرو به ۸ سوال اساسی درباره این قرارداد شده است. با این وجود وزارت نیرو تاکنون جزئیات این قرارداد را اعلام نکرده و ابهام‌های مطرح شده را پاسخ نداده است. در این شرایط، این احتمال تقویت می‌شود که وزارت نیرو به دلیل امتیازهای ویژه‌ی داده شده به شرکت ترکیه‌ای و برای جلوگیری از شدت گرفتن انتقادات تمایلی به اعلام جزئیات این قرارداد ندارد. لذا باید منتظر ماند و دید آیا وزارت نیرو در روزهای آینده جزئیات را منتشر و ابهام‌ها را برطرف می‌کند و یا ترجیح می‌دهد جرئیات این قرارداد را مخفی نگه دارد؟

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    8 + 20 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!