0

قرارداد سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری کره ای ها در بوشهر فسخ شد

به گزارش «جوان»؛ اسفند سال گذشته بود که قرارداد سرمایه‌گذاری 3میلیارد دلاری شرکت کره‌ای هیوندای در یک پروژه پتروشیمی ایران منعقد شد و جدیدترین خبرهای پشت‌پرده از این قرارداد، نشان‌ از فسخ شدنش دارد آن هم از سوی صندوق بازنشستگی صنعت نفت!

 22اسفند سال 95، مسئولان شرکت هیوندای در مراسمی روبه‌رو مسئولان صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت نشستند و براساس مذاکراتی که پیشتر با هم داشتند، قراردادی را امضا کردند که براساس آن کره‌ای‌ها 3میلیارد دلار در استان بوشهر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

اصغر عارفی، مدیرعامل وقت شرکت سرمایه‌گذاری اهداف در آن مراسم گفت: 100درصد پروژه پتروپالایش کنگان متعلق به شاغلان، بازنشستگان محترم صنعت نفت است و هیئت‌رئیسه صندوق‌ها و هیئت‌مدیره فعلی اهداف، بر حفظ 100درصدی مالکیت پروژه تأکید دارند.

قرارداد EPCF پروژه یادشده به مبلغ 3میلیارد دلار میان شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و شرکت مهندسی هیوندای (HEC) امضا شد و حداکثر طی 9ماه فاینانس این پروژه به میزان 95درصد از منابع مالی بانک‌های کره‌جنوبی نهایی می‌شود.

عارفی با بیان اینکه این پروژه به عنوان یک دارایی سودآور اقتصادی برای شاغلان و بازنشستگان صنعت نفت پس از 48ماه دوره ساخت به درآمدزایی می‌رسد، گفت: آغاز و اجرای این پروژه منوط به تأمین فاینانس 95درصدی این پروژه از سوی بانک‌های کره‌ای و پیگیری، حمایت همه‌جانبه شرکت مهندسی هیوندای در اخذ منابع مذکور است که قطعاً این موضوع در 9ماه آینده با موفقیت نهایی می‌شود.

در حالی که حدود 12ماه از آن تاریخ گذشته و هیچ اقدامی صورت نگرفته است، پیگیری‌ها درباره فرجام این قرارداد نشان می‌دهد که چندماه پیش طی نامه‌نگاری‌های رسمی صورت‌گرفته، میان مسئولان صندوق‌بازنشستگی صنعت نفت و مدیرعامل شرکت هیوندای، این قرارداد فسخ شد تا ماجرای 3‌میلیارد دلاری که قرار بود کره‌ای‌ها در ایران سرمایه‌گذاری کنند، فراموش شود.

هنوز اطلاعات دقیقی از دلیل فسخ‌شدن این قرارداد در دست نیست، ولی با توجه به مانور خبری کم‌نظیری که وزارت نفت و صندوق‌های بازنشستگی برای پوشش خبر سرمایه‌گذاری هیوندای انجام دادند، طبیعی است که امروز همه‌چیز در سکوت و سانسور خلاصه شود.

این شاید بدترین خبر برای صنعت نفتی باشد که در حساس‌ترین مرحله توسعه خود به سر می‌برد و به دلیل سوءمدیریت‌ها در حال نزول کردن است. نکته جالب در این قرارداد 3میلیارد دلاری که فسخ شده است، اعلام فسخ قرارداد از سوی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت است.

وزیر نفت که طی چهار سال گذشته مدام از کمبود منابع مالی و عدم سرمایه‌گذاری خارجی گفته و برای جذب سرمایه‌گذاری دست به هر کاری زده است، باید به این پرسش پاسخ دهد که دلیل انعقاد این قرارداد چه بوده و بر چه اساس و چه معیاری این قرارداد فسخ شده است؟

آیا شرکت دیگری قرار است جایگزین هیوندای شود؟ آیا چنین اقدامی به ضرر کشور نیست و موجب نمی‌شود، اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی به ایران کمتر شود؟

نصرت رحیمی، رئیس صندوق بازنشستگی صنعت نفت که طی یک‌سال گذشته با حواشی بسیاری روبه‌رو بوده است، فعلاً سکوت کرده و درباره قراردادی که مستقیماً زیر نظر وی بوده و با نظر او فسخ شده است، هیچ چیزی نمی‌گوید.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

  1. ویدا گفته :
    13:17 1398/01/25

    عالی قشنگ بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 10 =

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!