0

ایجاد صفحات جعلی در اینستاگرام به قصد هتک حیثیت و مزاحمت

دسته بندی ها : فضای مجازی 26 اردیبهشت 1397 مدیر سایبرلا 383 بازدید

رییس پلیس فتا استان لرستان گفت: شخصی با مراجعه به پلیس فتا استان لرستان از ایجاد صفحات متفاوتی در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام با عکس و هویت خودش خبر داد و گفت: شخص یا اشخاص ناشناس ضمن ایجاد صفحات مختلف و انتشار تصاویرش در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، با انتساب الفاظ رکیک و غیر مرتبط موجب هتک حیثیت وی گردیده‌اند.

به گزارش پلیس فتا، سرهنگ دوم کارآگاه فرهاد ابدال چگنی اظهار کرد: با پیگیری کارگاهان پلیس فتا استان افرادی که به قصد هتک حیثیت شاکی و ایجاد مزاحمت برای وی صفحات جعلی با عکس و هویت شاکی ایجاد نموده بودند، شناسایی و دستگیر شدند.

وی افزود: با تحقیقات فنی بعمل آمده توسط کارشناسان این پلیس تعداد 2 نفر شناسایی که پس از هماهنگی با مقام قضایی نسبت به دستگیری آنها اقدام و به پلیس فتا دلالت داده شدند.

این مقام ارشد انتظامی اظهار کرد: در تحقیقات اولیه متهمین هرگونه دخالت در ایجاد صفحات را منکر شدند، اما زمانی در برابر ادله موجود قرار گرفتن ضمن اعتراف به بزه انتسابی لب به اعتراف گشودند.

سرهنگ چگنی ادامه داد: متهمین در بین اعترافات خود از شخصی با هویت معلوم نام بردند و اظهار کردند که در قبال دریافت پول از وی اقدام به ایجاد صفحاتی در شبکه های اجتماعی اینستاگرام با هویت شاکی نمودیم.

رییس پلیس فتا استان لرستان گفت: با هماهنگی مرجع قضایی شخص مورد نظر به این پلیس دلالت داده شد و پس از اینکه با مستندات ادله دیجیتال موجود مواجهه گردید، ضمن قبول جرمش دلیل و انگیزه خود را شنیدن جواب منفی به درخواست خواستگاریش از شاکی بیان کرد

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به فصل پنجم قانون جرائم رایانه‌ای که به مبحث هتک حیثیت و نشر اکاذیب می‌پردازد، گفت: برابر ماده 744‌ هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. ضمن آن‌که در تبصره این ماده قانونی آمده است چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

سرهنگ چگنی با بیان اینکه در اکثر موارد هویت کاربرانی که در فضای مجازی اقدام به اعمال مجرمانه می‌نمایند جعلی می‌باشد‌، از شهروندان در خواست نمود، تا به هرگونه درخواست کاربرانی که هویت آنها برایشان مشخص نسیت  جواب ندهند و همچنین کاربران از اشتراک تصاویر شخصی و اطلاعات هویتی در پروفایل خود به شدت پرهیز نمایند، زیرا احتمال سوء استفاده این اطلاعات توسط افراد سودجو بسیار بالا می‌باشد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × 5 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!