0

هتک حیثیت شهروندان به واسطه سرقت اطلاعاتشان

دسته بندی ها : سرقت داده ها و اطلاعات, هتک حیثیت 15 مرداد 1396 مدیر سایبرلا 369 بازدید

مسئول پلیس فتا استان گلستان گفت: اخیرا پلیس فتا گزارشات متعددی دریافت نمودند که نشان می‌دهد افرادی سودجو و فرصت طلب با شیوه‌های مختلف اطلاعات شخصی و خصوصی افراد را دریافت نموده و ضمن تهدید و اخاذی از آنها ‌سبب هتک حیثیت و حرمت آنها میشوند.

به گزارش پلیس فتا، سروان صاحبکاران اظهار کرد: دریافت اطلاعات خصوصی افراد با بهانه‌های مختلف، نهایتا می‌تواند منجر به تهدید، اخاذی و یا هتک حیثیت آنان گردد.

وی افزود: متاسفانه شهروندان ما به حفظ حریم خصوصی و نگهداری از اطلاعات شخصی خود اهمیت زیادی نمی‌دهند که این موضوع با کشیده شدن به شبکه‌های اجتماعی مشکلات فراوانی را برای کاربران ایجاد نموده است.

این مقام انتظامی ادامه داد: با توجه به رشد روز افزون تجهیزات دیجیتالی مدرن و توزیع گسترده آن در بین افراد جامعه و عدم شناخت کافی بسیاری از شهروندان نسبت به تهدیدات و آسیب‌های احتمالی این تجهیزات در کنار اهم محاسن آنها، متاسفانه به علت عدم رعایت هشدارهای پلیسی و امنیتی، بسیاری از اطلاعات شخصی، خصوصی، خانوادگی و حتی دارای طبقه بندی در این گونه تجهیزات ذخیره می‌شود.

سروان صاحبکاران تصریح کرد: هتک حیثیت و حرمت در فضای مجازی  درصد بالایی از جرائم حوزه فضای مجازی را به خود اختصاص می‌دهد. مشکل اصلی که در این پرونده‌ها وجود دارد سر و کار داشتن با آبروی افراد است. در سایر پرونده‌ها خسارت به صورت مادی و قابل جبران است اما در این پرونده‌ها به دلیل سرعت انتشار اخبار در فضای سایبر تصویر یا مطالب حیثیتی که از فردی منتشر می‌شود در اختیار افراد زیادی قرار می‌گیرد و تبعاتش قابل جبران نیست. البته مشکلاتی که برای این افراد پیش می‌آید ناشی از بی‌دقتی آنها است. این افراد معمولاً‌ در نگهداری اطلاعات حساس و  رمزهای عبور دقت لازم را ندارند.

وی افزود: اگرچه قانون جرائم رایانه‌ای مجازات‌های سنگینی را برای تعددی به حریم خصوصی دیگران در نظر گرفته است اما شما شهروندان عزیز از نگهداری اطلاعات شخصی و مخصوصا عکس‌های خصوصی بر روی تلفن همراه جدا خودداری کنید و به فرزندانتان بگویید که هیچ گاه اطلاعات شخصی خود را برای کسی بازگو نکنند.

سروان صاحبکاران با بیان اینکه هرگز اطلاعات شخصی و خصوصی و اداری خود را در تجهیزات و حامل‌های داده‌های رایانه‌ای مانند: گوشی موبایل، تبلت‌، فلش، لپ تاپ ذخیره نکنید، گفت: برای ذخیره سازی اطلاعات در صورت لزوم، حتما از هاردهای اکسترنال مجهز به رمزنگاری استفاده نموده سپس فایل های ذخیره شده را رمز گذاری نمائید.
وی افزود: رمز انتخابی به صورت پیچیده (ترکیبی از حروف– اعداد و علائم) باشد تا در مواقع سرقت یا مفقود شدن قابل پیش‌بینی و شناسائی توسط افراد غیر مجاز نباشد.

مسئول پلیس فتا استان گلستان ادامه داد: دقت داشته باشید ذخیره کردن اطلاعات شخصی و خصوصی در تجهیزات رایانه‌ای که مستقیما به اینترنت وصل می‌شوند و هر آن احتمال به سرقت رفتن آنها می‌رود، اشتباه است.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × 3 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!