0

پیش نویس قرارداد مرکز بین المللی مدیریت جامع آبخیزداری یونسکو تدوین شد

دسته بندی ها : فضای مجازی 19 اردیبهشت 1395 مدیر سایبرلا 521 بازدید

پرویز گرشاسبی از تدوین پیش نویس قرارداد مرکز بین المللی مدیریت جامع آبخیزداری یونسکو خبرداد و گفت: با امضای این پیش نویس توسط وزیرجهاد کشاورزی ایران و دبیرکل یونسکو این مرکز فعالیت خود را در کشورمان آغاز می کند.

ایرنا: معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، افزود: هم اکنون پیش نویس این قرارداد با سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو UNESCO) آماده شده و در حال هماهنگی امضای آن هستیم تا با مشخص شدن شرح وظایف، این مرکز فعالیت خود را در ایران آغاز کند.
وی اظهار داشت: ایران به عنوان یک کشور پیشرو در بحث آبخیزداری و منابع آب در شمال آفریقا و خاورمیانه نقش بسزایی دارد و قرار است این مرکز بین المللی، آموزش، تحقیقات و ارتباط را با دیگر کشورها برقرار کند.

به گفته معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور ، تاکنون وزارت جهادکشاورزی دارای چنین مرکز بین المللی نبوده و این فرصت و امتیاز نادری برای این وزارتخانه به شمار می رود؛ زیرا وزارت نیرو نیز تنها دارای چند مرکز منطقه ای است.
گرشاسبی گفت: انتظار می رود دولت و مجلس شورای اسلامی به این موضوع توجه داشته باشند و منابع مالی مناسبی را به این بخش اختصاص دهند.
وی با بیان این که شروع به کار این مرکز نوع «دو» سالیانه به حدود سه میلیارد ریال(300 میلیون تومان) اعتبار نیاز دارد، افزود: این مبلغ برای اجرای یک فعالیت علمی و فرهنگی در کشور ما رقم بالایی نیست که انتظار می رود توسط دولت تامین شود.

وی اضافه کرد: براساس قوانین بین المللی منابع مالی مراکز نوع دو را دولت ها تامین می کنند و تنها از لحاظ تکنیکی تحت حمایت یونسکو قرار می گیرند و هر چهار سال یکبار ارزیابی می شوند که در صورت داشتن عملکرد مطلوب به مراکز نوع یک تبدیل می شوند که در آن صورت تحت حمایت مالی یونسکو نیز خواهند بود.
به گفته گرشاسبی تاکنون یونسکو در بخش آب 63 مرکز منطقه ای و بین المللی در جهان ایجاد کرده، اما این نخستین مرکز بین المللی مدیریت جامع حوزه های آبخیزداری نوع دو یونسکو است که به دلیل موقعیت و تجارت بالا در جمهوری اسلامی ایران تاسیس می شود.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: 62 مرکز تنها فیزیک آب و موضوعات آب را بررسی می کنند، بنابراین دولت ایران بنا به تجاربی که دارد، پیشنهاد داد بحث آب را نباید به صورت موضوعی پیگیری کرد و لذا ما آب را از بعد جامع نگری در قالب حوزه آبخیرداری دنبال می کنیم.
این مقام مسئول با اشاره به این که ایجاد این مرکز بین المللی امتیاز و فرصت خوبی برای کشور ما است، افزود: با راه اندازی این مرکز نه تنها باید خدمات مناسبی را به کشور ارایه دهیم بلکه باید به جهان نیز خدمات بدهیم.

گرشاسبی ادامه داد: مسئول مرکز بین المللی مدیریت جامع آبخیزداری یونسکو در ایران به طور موقت مشخص شده و معتقدیم باید مسئول این مرکز بتواند ارتباطات بین المللی را به خوبی هماهنگ کند تا این مرکز به خودگردانی مالی برسد.

به گزارش ایرنا، مجوز تاسیس مرکز بین المللی مدیریت جامع آبخیزداری نوع دو یونسکو در سی و هشتمین اجلاس این سازمان در آذرماه سال 1394 صادر شد و هم اکنون مقدمات ایجاد این مرکز در تهران در حال انجام است.  ایران پس از گذشت هفت سال توانست امتیاز ایجاد این مرکز را بگیرد. سازمان یونسکو یک مرکز بین المللی علمی و فرهنگی است که در سطح جهان خدمات آموزشی ارایه می کند. در این مرکز دوره های آموزشی درباره مدیریت جامع حوزه های آبخیزداری، منابع زیستی، خشکسالی ها دوره های آموزشی برگزار خواهد شد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک × چهار =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!