0

شورای عالی امنیت ملی اختیار محدود کردن مجلس را ندارد

دسته بندی ها : فضای مجازی 24 تیر 1394 مدیر سایبرلا 818 بازدید

نماینده مردم تهران در مجلس گفت:‌ مطابق اصول ۱۲۵ و ۷۷ قانون اساسی، همه موافقت نامه های بین المللی چه موقت، دائمی، داوطلبانه و یا الزامی باید به تصویب مجلس رسیده و امضا و اجرای آن تنها پس از تصویب مجلس ممکن است.

به گزارش الف به نقل از خانه ملت،‌ الیاس نادران در نشست علنی امروز چهار‌شنبه (۲۴ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک عید فطر و خدا قوت به تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: امروز پس از سال ها مذاکرات هسته ای متنی تنظیم و برای کشورها فرستاده شد و مجلس هم در این رابطه به برگزاری چند جلسه غیر علنی و دریافت اخباری رسانه ای از مسئولان اجرایی، امضای چند بیانیه و تصویب قانونی اکتفا کرده است که در اینجا چند نکته قابل تامل است.

نادران به این نکات اشاره کرد و افزود: رهبری به استناد اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصول ۴ ،۵۷ ، ۱۱۰، ۱۱۲ و ۱۷۶ آنچه را مصلحت بداند از مجاری قانونی خود ابلاغ می کند و همواره رهنمودها و حتی ارشادات ایشان توسط مجلس مطاع بوده است.

وی ادامه داد: مجلس بماهو مجلس در جریان جزییات توافق در زمان خود بیش از عامه مردم قرار نگرفته است و اینکه چگونه در این فرصت کوتاه امکان خواهد داشت یک متن حقوقی بین المللی جامع را بررسی و اظهار نظر کند نمی دانم.

نادران گفت:‌ گرفتن اختیارات اساسی مجلس و تضعیف جایگاه آن به نفع هیچ کسی نخواهد بود؛ کدامیک از وظایف سه گانه شورای عالی امنیت ملی در اصل ۱۷۶ به این شورا اچازه می دهد اختیارات مجلس را محدود کند؟ مطابق اصول ۱۲۵ و ۷۷ همه موافقت نامه های بین المللی چه موقت، دائمی، داوطلبانه و یا الزامی باید به تصویب مجلس رسیده و امضا و اجرای آن تنها پس از تصویب مجلس ممکن است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آنچه در ژنو، لوزان و امروز در وین مورد توافق گرفته است و بعضا عملیاتی شده کی از مجلس مصوبه داشته است؟

وی تصریح کرد: آقای رییس مجلس، در موقع تصویب قانون هسته ای در موارد زیاد مواد متعدد قانون آیین نامه داخلی مجلس را نقض کردند و در پاسخ به تذکراتی که داده شد فرمودند سیب زمین فروشی که نیست. آقای رییس، هیچ جای آیین نامه رعایت اصول آن را موکول به سطح اهمیت تصمیم ندانسته است. دستکاری در متن مصوبه کمیسیون، تغییرات غیر قانونی مکرر آن، عدم چاپ پیشنهادات نمایندگان و اجازه ندادن به مخالفان و دولت دراظهار نظر نسبت به مصوبه مجلس چه وجاهت قانونی دارد؟ با این اقدامات مجلس در راس کدام امور است؟ طرف آمریکایی، مصوبه کنگره را چماقی بر سر طرفهای ایرانی می کند و این جا از این حداقل ظرفیت های قانونی هم استفاده نمی شود.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پنج − دو =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!