0

انعقاد قرارداد 4.5 میلیارد دلاری در زمینه سرمایه‌گذاری در معادن ایران

دسته بندی ها : فضای مجازی 15 بهمن 1394 مدیر سایبرلا 443 بازدید

در سفر هیات اقتصادی به فرانسه 20 سند همکاری مشترک در عرصه‌های مختلف میان ایران و فرانسه به امضا رسید و بخش‌های خصوصی دو کشور نیز بیش از10 سند همکاری مشترک نیز به امضا رساندند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس خانه معدن ایران در نشست خبری  به بیان دستاورد سفر هیات اقتصادی ایران به ایتالیا و فرانسه پرداخت. محمدرضا بهرا‌مند با اشاره به اهداف هیات ایرانی در این سفر اروپایی گفت: مهم‌ترین هدف ما در این سفر که پس از مدت زمان زیادی و بعد از اجرای برجام صورت گرفت بازسازی چهره ایران نزد افکار عمومی جهانیان بود در واقع ادامه راهی که دولتمردان ایران در صحنه‌های مختلف سیاسی از ژنو تا وین آن را دنبال کرده بودند.

وی افزود: در این سفر نیمی از هیات همراه رئیس‌جمهور را فعالان اقتصادی تشکیل می‌دادند که این به نوبه خود امری بی‌بدیل بود. به گمان من رئیس‌جمهور در سفر خود به این دو کشور به بازتعریف هوشمندانه رابطه ایران و اروپا از موضع حکمت و عزت به خوبی پرداخت به طوری که امروزه نه جهان، دنیای سال‌های آغازین قرن بیست و یکم است، نه منطقه، نه آمریکا، نه اروپا، و البته نه ایران.

رئیس خانه معدن تصریح کرد: امروزه کشور به سبب تحریم‌ها آسیب‌های جدی را متحمل شده است اما استوار و توانمند از این دوران بیرون آمده و شرایط امروز دیگر شبیه قبل نیست و لذا رابطه ایران با کشورهای دیگر نیازمند تعریف جدید است.

بهرامند افزود: تیم اقتصادی همراه رئیس‌جمهور با سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی ایران در این سفر مسئولیت طراحی و اجرای مذاکرات اقتصادی را برعهده داشت. فراموش نشود دو هیات اقتصادی و سیاسی برای اولین بار طی سالیان دراز کاملا مستقل اما در اهداف همدل در این سفر حساس کنار هم بودند. این تیم اقتصادی ماه‌ها با اتاق‌ها و تشکل‌های بالادستی بخش‌ خصوصی فرانسه و ایتالیا و سفرای کاردان ایران در دو کشور مشغول رایزنی و ارتباط بودند.

وی با اشاره به دیگر هدف این هیات اقتصادی، سیاسی افزود: زمینه‌سازی برای تقویت و تجدید رابطه بنگاه‌های ایران با ایتالیا و فرانسه در راستای منافع کشورمان تعریف شده بود و نهایتا یکی از اهداف اصلی هیات اقتصادی بلوغ بخش خصوصی ایران در مدیریت ارتباطات اقتصاد بین‌الملل با هدف بازیابی مجدد آن بود که در وصول به این اهداف نسبتا موفق بود.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور و تیم همراه سیاسی ایشان در این سفر نشان دادند که به این آرمان باور دارند و ما اعتقاد داریم هیچ دولتی از اعتماد به مردمش تاکنون ضرر نکرده وپشیمان نخواهد شد.

رئیس خانه معدن با تشریح قراردادها و تفاهم‌نامه‌های امضا شده در این سفر گفت: در سفر هیات اقتصادی به فرانسه 20 سند همکاری مشترک در عرصه‌های مختلف میان ایران و فرانسه به امضا رسید و بخش خصوصی دو کشور نیز بیش از ده سند همکاری مشترک به امضا رساندند و امضای 14 موافقت‌نامه همکاری نیز حاصل سفر رئیس‌جمهور و هیات اقتصادی به ایتالیا بود.

وی افزود:در  این سفر هیات اقتصادی همراه رئیس‌جمهور به اروپا می‌توان به انعقاد قرارداد 4.5 میلیارددلاری در زمینه سرمایه‌گذاری در معادن ایران اشاره کرد. انعقاد تفاهم‌نامه با طرف‌های ایتالیایی در حوزه فولاد از جمله شرکت دانیلی، اس‌ام‌اس و همچنین ایجاد شرکت مشترک دو کشور برای راه‌اندازی در منطقه آزاد چابهار حکایت از افق جدید همکاریها در بخش معدن ایران دارد.

بهرامند افزود: این در شرایطی است که از سال گذشته بخش معدن درجهان در سراشیبی قیمت‌ها گرفته و در رکود به سر می‌برد که پروژه‌های توسعه‌ای معدنی ایران هم اکنون می‌تواند به عنوان محرکی برای فعالین و پیمانکاران و شرکت‌های مهندسی اروپایی عمل کند.

وی ادامه داد: انتخاب ایتالیا اولین عضو اتحادیه اروپا برای سفر رئیس‌جمهور ما جالب توجه بود زیرا سران این کشور پیش از لغو تحریم‌ها اراده خود را برای توسعه روابط و همکاری‌ها با تهران تقریبا ثابت کرده‌بودند به طوری که همگان انتظار داشتند ایتالیا می‌تواند به عنوان شریک اول تجاری ایران مطرح شود. در حال حاضر این کشور در فهرست شرکای خارجی ایران پس از آلمان در مکان دوم قرار دارد اما با این حال شاخص‌های تجاری میان دو کشور چندان قابل توجه نیست. در سال گذشته صادرات ایتالیا به ایران یک میلیارد یورو بوده است.

رئیس خانه معدن ایران ادامه داد:در این سفر 13 قرارداد به ارزش بیش از 17  میلیون یورو امضا شد که این قراردادها در حوزه انرژی، متالوژی و صنعتی بوده.

وی در پایان دیدار هیات 120 نفره ایران از ایتالیا و فرانسه را تبلور قدرت دیپلماسی عنوان کرد و گفت: این هیات نشان داد مسئولان جمهوری‌اسلامی ایران می‌توانند دراوج عزت و اقتدار وارد تعامل با جهان شوند و از منافع و مسائل ملت ایران به درستی حفاظت نمایند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 × 4 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!