0

روایتی از شغل های کاذب تلگرامی/ چند می‌گیری کاربر عضو کنی؟!

دسته بندی ها : شبکه های اجتماعی, فضای مجازی 19 بهمن 1398 کارشناس سایبرلا 628 بازدید
تلگرام - تخلفات و جرایم تلگرامی - سایبرلا

نمی‌توان انکار کرد که شغل‌های امروز تحت تاثیر پیشرفت سریع فناوری و اضافه شدن قابلیت‌هایی از شبکه های اجتماعی تا پیام رسان ها هستند. با وجود این، همواره جلوه‌های دیگری از اثرات فناوری نیز وجود دارد؛ در مورد شغل‌هایی که وابسته به فناوری هستند، صرف نظر از تغییر حالت از شغل‌های سنتی به مدرن، می‌توان به شغل های کاذب و یا راه‌های درآمدی اشاره کرد که شاید نتوان حتی از آن‌ها با عنوان شغل یاد کرد، اما این روزها حسابی بازارشان گرم شده است.

استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام برای تبلیغ کسب و کارها و پیام رسانی مانند تلگرام برای پیدا کردن مشتری‌، یکی از روش‌هایی است که این روزها محبوبیت زیادی دارد و حتی بسیاری از شغل‌های کوچک و خرد بدون استفاده از این قابلیت‌ها، از بین می‌روند همانطورکه سال گذشته با آغاز فیلترینگ تلگرام که تا امروز هم ادامه یافته و یا با قطع چند روزه‌ اینترنت در ماه‌های گذشته، بسیاری از این کسب و کارهای کوچک از تعطیل شدن کاسبی‌شان گله داشتند.

البته که در این مدت آمار بسیاری هم از شغل‌هایی که در فضای سایبری شکل گرفته، ارائه شده است. برخی مانند محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – پیش از این از سهم ۱۷ درصدی تلگرام در اشتغال فضای مجازی سخن می‌گفتند و در مقابل، منتقدان هم به این آمار اعتراض داشته و معتقد بودند فعالیت‌هایی مانند مدیریت این پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی که این روزها هم بسیار باب شده، شغل محسوب نمی‌شوند.

اما یکی از روش‌های دیگری که به‌تازگی موجب به روشی برای درآمدزایی در فضای سایبری و خصوصا گروه‌ها در پیام رسان‌ تلگرام تبدیل شده، تشویق کاربران به اضافه کردن اعضا به این گروه‌ها است و البته هرچه تعداد اعضایی که یک کاربر به این گروه‌ها اضافه کند، بیشتر باشد هم میزان واریزی بیشتر خواهد شد؛ صرف نظر از اینکه این واریزی‌ها واقعیت دارد یا تنها با هدف فریب کاربران برای وارد شدن به این بازی طراحی شده است.

از طرفی این روزها که انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک است تنور چنین کارهایی داغ شده است. بدین‌ترتیب که کاربران اینترنتی و کسانی که پیام‌رسانی را روی گوشی خود نصب دارند،‌ گاه و بیگاه و بدون اینکه خودشان بخواهند، عضو گروه‌هایی می‌شوند که مضامین انتخاباتی دارد و به نظر می‌رسد با هدف تبلیغات برای کاندیداهای مجلس ایجاد شده‌اند. البته با توجه به مدل عضویت چنین گروه‌هایی، این عضو شدن ظاهرا از طرف یکی از مخاطبان فرد صورت گرفته است.

با وجود این، کاربران این پیام رسان ها می‌توانند هر زمان که می‌خواهند، امکان عضو شدن در گروه ها و کانال های تلگرامی را محدود کنند و این کار را با اصلاح تنظیمات این پیام‌رسان انجام دهند. بدین‌ترتیب کاربران می‌توانند انتخاب کنند چه کسانی امکان اضافه کردن آن‌ها به هر گروهی را داشته باشند و یا حتی این امکان را برای تمامی مخاطبان خود حذف کنند. هرچند در نهایت نمی‌توان از این واقعیت چشم‌پوشی کرد که با وجود رونق گرفتن کسب و کارها با بهره‌گیری از فضای سایبری، روش جدیدی برای سودجویی و کلاهبرداری هم پیدا شده است.

منبع: ایسنا

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    9 − پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!