0

رکود اقتصادی عامل کاهش آمار اشتغال در واگن پارس/ یک سوم ظرفیت فعال است

دسته بندی ها : فضای مجازی 27 اردیبهشت 1395 مدیر سایبرلا 563 بازدید

مدیرعامل واگن‌ پارس با بیان اینکه در حال حاضر یک سوم ظرفیت واگن‌ پارس فعال است و طبیعتا یک سوم نیروها هم بر سر کار هستند، گفت: رکود اقتصادی در واردات واگن موجب کاهش ظرفیت واگن پارس شد.

فارس: محمدرضا مختاری امروز در نشست خبری در حاشیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی اظهار داشت: در حال حاضر 250 میلیارد تومان قرارداد یا توافقنامه برای ساخت واگن برای شرکت‌های ریلی داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای شرکت‌های ریل‌ترابر صبا، ریل‌سیر کوثر، راه‌آهن شرقی بنیاد و فولاد خوزستان قراردادهایی برای ساخت واگن منعقد کرده‌ایم که شامل 50 دستگاه واگن مسافری و 600 دستگاه واگن باری است.

مدیرعامل واگن‌ پارس گفت: به دلیل رکود اقتصادی و نبود نقدینگی در حال حاضر شرکت‌های ریلی منابع مالی چندانی در اختیار ندارند و اگر پروژه‌های ما به تعویق افتاده است به همین دلیل است و همین امر موجب شده است قراردادهای ما زمان‌بر شود.

مختاری ادامه داد: متاسفانه واردات واگن جو بازار را به هم ریخته است البته واگن‌هایی که وارد شد واگن‌های دست دوم بود و همین امر باعث شد که واگن‌ها به عنوان تولیدکننده واگن بالاجبار به بازسازی واگن بپردازند.

وی افزود: در حال حاضر واگن‌ پارس ظرفیت تولید یکصد واگن مسافری، هزار دستگاه واگن باری ، 40 دستگاه لوکوموتیو و 70 درصد واگن مترو را در سال دارد.

وی با بیان اینکه امکان ساخت واگن مسافری تا سرعت‌های 200 کیلومتر واگن تات وجود دارد بیان کرد. در بخش واگن‌های مسافری 70 درصد خودکفا هستیم و 30 درصد تجهیزات بسته به درخواست بهره‌برداران از خارج وارد می‌شود.

مدیرعامل واگن‌ پارس ادامه داد: در بخش واگن‌های باری به 90 درصد خودکفایی و در بخش لوکوموتیو 40 درصد خودکفایی رسیده‌ایم.

وی گفت: در حال حاضر 1200 نفر شاغل در واگن پارس فعالیت می‌کنند که اگر شرایط نامساعد اقتصادی نبود امکان اشتغالزایی تا 3 هزار نفر را در حال حاضر داریم.

مدیرعامل واگن‌ پارس ادامه داد: البته واردات واگن هم مشکلاتی برای ما ایجاد کرد زیرا یک دستگاه واگن دست دوم حداکثر 300 تا 400 میلیون تومان قیمت دارد در حالی که یک دستگاه واگن نو تا 2.5 میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

وی با بیان اینکه 70 درصد بازسازی ناوگان ریلی در کشور توسط واگن پارس انجام می‌شود اظهار داشت: بزرگ شرکت بازسازی و نوسازی واگن در واگن پارس فعال است.

وی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل تولید واگن‌های خودکفا هستیم اما در تولید واگن‌های مسافری به خودکفایی کامل نرسیده‌ایم این به دلیل نبود سفارش است اگر سفارشات تداوم داشت همانند بخشداری به خودکفایی می‌رسیدیم. در حالی که سیاست های ثبت سفارش واگن مسافری ادامه‌دار نیست.

وی با بیان اینکه واگن پارس تنها صادرکننده صنایع ریلی کشور است اظهار داشت: 550 دستگاه انواع واگن باری به کوبا، 2 هزار دستگاه واگن باری به سوریه، 300 دستگاه واگن باری به سودان، 66 دستگاه واگن باری به بنگلادش و یکصد و 600 دستگاه بوژی مسافری سرعت بالا به چین صادر کرده‌ایم.

مدیرعامل واگن‌ پارس افزود: البته به تازگی با کشور بنگلادش در حال مذاکره برای تولید واگن هستیم که وزارت اقتصاد آنها به وزارت امور خارجه ایران نامه رسمی داده است و اعلام کرده است حاضر است با ترک تشریفات مناقصه 400 دستگاه واگن مسافری از واگن پارس داشته باشد.

وی افزود: البته واگن پارس هم با صندوق توسعه ملی و بانک توسعه صادرات رایزنی‌هایی داشته است و موافقت ضمنی اخذ تسهیلات فاینانس برای فروش این واگن‌ها داشته‌ایم.

وی ادامه داد: اگر ارگان‌های بانکی از واگن پارس حمایت کنند تقاضاهایی هم از کشورهای cis داشته‌ایم که آن را هم عملیاتی می‌کنیم همچننی با کشور لهستان هم برای ساخت بوژی مذاکراتی داشتیم و آنها استقبال کردند.

مدیرعامل واگن‌ساز گفت: به هر حال باید تسهیلات و حمایت‌های بانکی از واگن پارس انجام شود زیرا یک دستگاه واگن 3 میلیارد تومان قیمت دارد و اگر فقط ثبت سفارش 50 دستگاه واگن مسافری داشته باشیم 150 میلیارد تومان منابع مالی لازم است که شرکت‌ ریلی امکان پرداخت آن را ندارد.

وی با اشاره به شرایط نامساعد اقتصادی و عدم پرداخت شرکت برای ثبت سفارش شرکت گفت: به وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت معدن تجارت پیشنهاد داده‌ایم تجهیزات ارزان‌قیمت در اختیار شرکت‌های بهره‌بردار قرار دهند.

مدیرعامل واگن‌ساز اظهار داشت: متاسفانه امروز همه تسهیلات و یارانه‌ها در بخش جاده‌ای هزینه می‌شود و اگر همین تدابیر در بخش ریلی اجرا می‌شد جهش قابل قبولی در توسعه ریلی داشتیم اما فقط در حرف مانده‌ ایم.

مدیرعامل واگن‌ساز اظهار داشت: در حال حاضر واگن پارس قدرت تولید واگن‌هایی با سرعت 200 کیلومتر در ساعت را دارد که در تست‌های استاتیک و دینامیک قرار دارد.

وی گفت: ما درخواست درخواست تسهیلات برای خود را نداریم اما خواهان این هستیم که دولت به شرکت‌های ریلی تسهیلات دهد تا آنها توانایی خرید واگن داشته باشند.

مختاری با بیان اینکه واگن پارس قدرت مناسبی دارد بیان کرد: ماهانه 4 هزار دستگاه واگن مسافری را در دپوی مشهد بازدید می‌کنیم ضمن آنکه بازسازی لوکوموتیوها در کرج و اراک انجام می‌شود که شامل لوکوموتیوهای اصلی و مانوری است.

وی با بیان اینکه 50 درصد واگن‌های مسافری در کشور توسط واگن پارس ساخته می‌شود اظهار داشت: 30 درصد واگن‌های مسافری و 30 درصد لوکوموتیوهای موجود توسط شرکت واگن پارس بازسازی می‌شود.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشت + 10 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!