0

آینده بزرگترین قرارداد تجاری میان ایران و آمریکا

دسته بندی ها : فضای مجازی 2 تیر 1395 مدیر سایبرلا 496 بازدید

در سایه پسابرجام شاهد اقبال و توجه شرکت‌های اروپایی به بازار بزرگ ایران هستیم، بازاری که پس از توافق هسته‌ای یکی از مطمئن‌ترین و سودآورترین بازارهای خاورمیانه به‌شمار می‌آید.

همدلی: در همین زمینه خبر خرید 100 فروند هواپیمای بوئینگ یکی از بزرگترین قراردادهای تجاری ا‌ست که در شرایط پسابرجام روی داده است. چه اینکه چنانچه این مبادله اقتصادی به سرانجام برسد و بتواند از موانعی که پیش پایش است به سلامت عبور کند، تاثیر گسترده‌ای در روابط اقتصادی ایران و آمریکا خواهد گذارد.

این توافق باید از سوی کنگره آمریکا تایید شود و بوئینگ تنها در صورت رای نمایندگان آمریکایی اجازه مبادله با ایران را خواهد یافت، با این همه در همان ابتدای امر و در شرایطی که احتمال انعقاد این قرارداد مطرح شد، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که هرگونه رای مخالفی را وتو خواهد کرد.

اولین ورود بزرگ یک شرکت آمریکایی
در همین خصوص یک مقام ارشد آمریکایی تاکید کرد که دولت اوباما باید قرارداد ایران با شرکت بوئینگ برای خرید هواپیما را مورد بررسی قرار دهد. به نوشته روزنامه گاردین، رسانه‌های داخلی ایران از رایزنی مقامات این کشور با شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا برای بستن قرارداد خرید 100 فروند هواپیما خبر داد که در صورت انعقاد، ارزش آن میلیاردها دلار خواهد بود و اولین ورود بزرگ یک شرکت آمریکایی به جمهوری اسلامی ایران پس از توافق هسته‌ای سال گذشته است.

این قرارداد همچنین در صورت انعقاد بزرگترین قرارداد تجاری میان دو کشور خواهد بود، اما موانع قانونی و تحریم‌های باقی‌مانده واشنگتن علیه تهران پس از اجرای توافق هسته‌ای می‌تواند این قرارداد را سخت و پیچیده کند. با وجود تلاش وزارت امور خارجه آمریکا برای ترغیب به تجارت با ایران، شرکت‌های آمریکایی و خارجی نسبت به پیامدهای سیاسی و قانونی هر قراردادی با ایران نگران هستند.

فاخر داغستانی یک سخنگوی شرکت بوئینگ در نمایندگی‌اش در دوبی بدون اظهار نظر درباره این‌که رایزنی‌ها بر سر این قرارداد در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: «هر قراردادی که حاصل شود، مشروط به تایید دولت آمریکاست.» یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز تاکید کرد که دولت آمریکا باید چنین قراردادی را مورد بررسی قرار دهد.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 وزارت خزانه‌داری آمریکا باید مورد به مورد اعطای مجوز به افراد و شرکت‌های خواهان صادرات، صادرات مجدد، فروش، اجاره و انتقال هواپیماهای مسافربری و خدمات و تجهیزات مربوط به ایران را بررسی کند.

برتری بوئینگ بر رقیب اروپایی‌اش
به نوشته گاردین، تحریم‌های غیرهسته‌ای باقی‌مانده واشنگتن علیه تهران سبب شده است تا قانون‌گذاران آمریکایی به بوئینگ هشدار دهند که با ایران تجارت نکنند. این شرکت هواپیماسازی نیز برای فروش خود باید از یک موسسه تابع خارجی و اعتباری غیر از دلار آمریکا استفاده کند که این خود می‌تواند در اجرای این قرارداد مشکل‌ساز باشد.

یک نشریه آمریکایی در گزارشی با اشاره به رایزنی‌های ایران و شرکت آمریکایی بوئینگ نوشت: «اگر ایران خواهان پرداخت پول به یورو باشد، این نقطه اختلاف در روابط تجاری دو کشور خواهد بود.» به نقل از نشریه فوربس، ایران در حال آماده کردن خود برای سفارش به شرکت هواپیمای‌سازی بوئینگ آمریکا برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما است. این اولین باری است که در دهه‌های اخیر این کشور بازار خود را به روی هواپیماهای آمریکایی باز می‌کند. اگر دولت آمریکا این قرارداد را تایید کند، قراردادی بزرگ برای بوئینگ خواهد بود که تلاش می‌کند به ایرباس، رقیب اروپایی خود که توافقاتی مشابه با ایران انجام داده است، برسد.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با پرداختن به همین موضوع نوشت که پس از انتشار این خبر، ارزش سهام شرکت بوئینگ بالاتر رفته است. این قرارداد با بوئینگ برای دیگر شرکت‌های آمریکایی که خواهان تجارت با ایران هستند، یک مساله بزرگ خواهد بود. به نظر می‌آید ایران در حال فرستادن این پیام در زمینه بهبود روابط تجاری میان دو کشور است، روابطی که از زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ متوقف شده بود.

نقطه اختلاف در روابط تجاری
ایران هم‌زمان که خود را برای برقراری مجدد روابط تجاری با آمریکا آماده می‌کند، هم‌چنین تلاش می‌کند تا وابستگی خود را به دلار آمریکا، اعتباری که برای تجارت بین‌المللی‌اش مورد استفاده بود، کم کند. تهران پیش از این در ماه فوریه گفته بود که می‌خواهد پول طلب‌هایش را از هند و دیگر مشتریان نفتی خود به یورو دریافت کند و این سیاستش برای قراردادهای نفتی آینده نیز خواهد بود.اما آیا این رویکرد برای قرارداد بوئینگ هم اعمال خواهد شد؟ نمی‌توان پاسخ داد اما می‌توان گفت که اگر ایران بخواهد تجارتش را با یورو انجام دهد، این نقطه اختلاف در روابط تجاری میان دو کشور خواهد بود.

با در نظر گرفتن همه این مسائل بایستی منتظر بود تا آینده این معاهده تجاری را مشاهده کرد که بی‌گمان انعقاد و نهایی شدن آن زمینه‌ساز گشایش و باز شدن مجاری تازه‌ای خواهد شد که می‌تواند زمینه‌ساز شکوفایی اقتصاد ایران شود.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سه × پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!