0

پشت پرده لغو سفر قائم مقام مرکل/ باج‌خواهی ۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی آلمان ها از ایران

دسته بندی ها : فضای مجازی 18 اردیبهشت 1395 مدیر سایبرلا 399 بازدید

شنیده‌ها حاکیست دلیل لغو سفر قائم مقام “آنگلا مرکل” به ایران کسالت وی نبوده و وی خواهان دریافت ۵۰۰ میلیون یورو از ایران بوده است. قائم مقام صدراعظم آلمان برای سفر به تهران خواهان پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو به یکی از بیمه‌های دولتی این کشور شده است.

نسیم: اواسط هفته گذشته بود که خبری مهم در خصوص لغو سفر یکی از مقامات رده بالای اروپایی به تهران توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. “زیگمار گابریل” قائم مقام صدراعظم آلمان و وزیر اقتصاد ژرمن‌ها که قرار بود، دوشنبه گذشته با سفر به ایران در نشست کمیسیون اقتصادی ایران و آلمان شرکت کند، ناگهان اعلام کرد که به دلیل بیماری نمی‌تواند به کشورمان سفر کند.

رسانه‌های اروپایی ضمن اعلام این خبر مدعی شدند که قائم مقام “آنگلا مرکل” صدر اعظم آلمان، در تماسی تلفنی با علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران اعلام کرده که به دلیل کسالت در زمان دیگری به تهران خواهد آمد.

در حالی که همه منتظر موضع دولتمردان در خصوص لغو سفر وزیر آلمانی و رسمی شدن این خبر بودند، مسئولانی دولتی ترجیح دادند، که 24 ساعت در خصوص این خبر سکوت کنند. در نهایت عصر روز دوشنبه 13 اردیبهشت ماه وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان میزبان “زیگمار گابریل” رسما سکوت خود را شکست و در بیانیه‌ای با تایید خبر رسانه‌های خارجی اعلام کرد که وزیر اقتصاد و انرژی آلمان به دلیل کسالت به تهران نخواهد آمد و کمیسیون مشترک ایران و آلمان در آینده ای نزدیک برگزار خواهد شد.

با این حال وزارت اقتصاد اعلام کرد که به دلیل تسریع در روند همکاری‌ها، نشست اقتصادی دو کشور را در سطح معاونین وزرا در روز 14 اردیبهشت در تهران برگزار می کند.

همانطور که وزارت اقتصاد اعلام کرده بود، فردای روز اعلام بیانیه وزرات اقتصاد، سالن شهید مدرس این وزارتخانه میزبان نشست مشترک محمد خزاعی رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و “اوه بک میر” معاون وزیر اقتصاد آلمان به همراه 400 تن از فعالان اقتصادی دو کشور بود، اما با این حال به نظر نمی رسد که ماجرای نیامدن قائم مقام صدراعظم آلمان به تهران، علی رغم ادعای دولتمردان مسئله ای ساده و پیش پا افتاده باشد.

چرا قائم مقام “مرکل” به تهران نیامد؟

شنیده ها حکایت از آن دارد که “زیگمار گابریل” برای سفر به تهران شرطی را پیش پای دولتمردان تدبیر و امید گذاشته که محقق نشدن آن قائم مقام “آنگلا مرکل” را از سفر به تهران منصرف کرده است.

طبق اعلام مسئولین آلمانی ایران چیزی در حدود 500 میلیون یورو به یکی از شرکت‌های بیمه‌ای متعلق به دولت آلمان به نام ” هرمس” بدهکار است و ژرمن‌ها از مسئولان وزارت اقتصاد خواسته اند، برای سفر وزیر اقتصاد آلمان به تهران این بدهی را تسویه کند.

به همین منظور یک روز قبل از اعلام خبر لغو سفر قائم مقام صدراعظم آلمان به تهران، مدیر شرکت پوشش بیمه ای هرمس به ایران آمد تا ضمن دیدار با محمد خزاعی معاون طیب نیا، شرایط را برای بازپسگیری این بدهی فراهم کند.

 اما از قرار معلوم چون در مذاکرات با رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی به نتیجه دلخواهش نرسیده، به مقامات بالاتر اعلام کرده که ” زیگمار گابریل” را در جریان این موضوع قرار دهند. وزیر اقتصاد آلمان هم در پاسخ به نپرداختن این بدهی، به بهانه بیماری سفر خود را به ایران لغو کرده است.

با این وجود این سئوال مطرح می شود که پرداخت بدهی “بیمه هرمس” چه اهمیتی برای مقامات آلمانی داشته است؟ برای پاسخ به این سئوال باید به کارکرد این بیمه در اقتصاد آلمان توجه کرد.  بیمه مصطلح به پوشش “هرمس”، یک ساز و کار دولتی آلمان برای حفاظت از شرکت های این کشور در صورت خودداری یا ناتوانی طرف های خارجی از پرداخت بدهی های خود است.

از این رو به نظر می رسد ژرمن‌ها که چندان به نتیجه بخش بودن برجام خوش بین نیستند، ترجیح می دهند که برای ارتباط تجاری با ایران کلیه جوانب پوششی آن را رعایت کنند و حتی تعهدات دولت آلمان به این بیمه دولتی را نیز از جیب ملت ایران تامین کنند!

“اوه بک میر” معاون وزیر اقتصاد آلمان هم که به جای وزیر آلمانی به تهران سفر کرده بود،  در نشست خبری خود اعلام کرد که از ایران قول گرفته تا بزودی بدهی های دولت آلمان برای صادرات به این کشور را پرداخت کند.

 با این وجود می توان گفت دولت آلمان برای صادرات به ایران خواهان دریافت یک باج 500 میلیون یورویی است که به نظر می رسد با لغو سفر قائم مقام صدر اعظم آلمان به تهران توانست به هدف خود در این زمینه برسد.

پاسخ ضعیف وزارت اقتصاد به اقدام توهین آمیز دولت آلمان

اما نکته دیگری که در برگزاری نشست اقتصادی هفته گذشته ایران و آلمان بدجوری توی ذوق زد، برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آلمان در سطح معاونین بود.

محمد خزاعی رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی در حالی این نشست را در سطح معاونین برگزار کرد، که کمیسیون اقتصادی قبلی دو کشور در برلین در سطح وزرا برگزار شده بود و لازم بود که کمیسیون دومی که تهران میزبان آن بود هم در همان سطح برگزار شود.

تقلیل دادن نشست کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و آلمان در سطح معاون وزیر در شرایطی برگزار شد، که می توانست در زمان دیگری با حضور وزیر اقتصاد آلمان برگزار شود.

در واقع لغو کمیسیون اقتصادی مشترک می توانست پاسخ مناسبی به حرکت توهین آمیز قائم مقام آنگلا مرکل در لغو سفر به تهران در باج خواهی از مقامات کشورمان باشد.

برگزاری این نشست در تهران در سطح معاونین وزرا باعث شد، معاون وزیر اقتصاد آلمان صراحتا در خاک کشورمان از موضع جمهوری اسلامی در قبال رژیم غاصب صهیونیستی انتقاد کند، که البته معاون طیب نیا هم با تاخیر چند روزه پاسخ وی را داد، اما نتوانست که جسارت این مقامی آلمانی را در خاک ایران جبران کند.

با این حال خزاعی در نشست اقتصادی مشترک با آلمان، اعلام کرد که بیمه هرمس آلمان قرار است 7 میلیارد یورو وام ژرمنها به ایران را پوشش دهد. اما به نظر می رسد که شرط مسئولان این بیمه آلمانی برای پوشش این وام، دریافت بدهی 500 میلیون یورویی شان که معادل 2000000000000 تومان است از دولتمردان کشورمان میباشد.

با این تفاسیر باید دید باج خواهی مقامات آلمان از دولتمردان تدبیر و امید برای حضور در اقتصاد ایران، تا کجا ادامه خواهد داشت و مسئولان دولتی چه زمانی پاسخ مناسبی را به این اقدامات توهین آمیز می دهند؟

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    19 + 18 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!