0

رقم قرارداد برقی ایران-ترکیه اعلام شد

دسته بندی ها : فضای مجازی 24 مرداد 1395 مدیر سایبرلا 482 بازدید

معاون وزیر نیرو با شفاف سازی درباره قرارداد برقی ایران با «یونیت اینترنشنال» ترکیه، اعلام کرد: رقم دقیق این قرارداد برقی ۳ میلیارد دلار بوده و امتیازی به این شرکت ترک ندادیم.

به گزارش اقتصادایران، “هوشنگ فلاحتیان” امروز در تشریح آخرین وضعیت تامین و توزیع برق مشترکان در فصل تابستان، گفت: هم اکنون در هفته آخر مرداد قرار داریم و با همکاری و مساعدت مردم از پیک بار مصرف عبور کردیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه تابستان سال گذشته پیک بار مصرف کمی بیش از ۵۰ هزار مگاوات بود، تصریح کرد: اما امسال با توجه به گرم‌تر شدن هوا پیک بار مصرف به بیش از ۵۲ هزار مگاوات رسید و ثبت این رکورد در نوع خود بی‌نظیر بود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه از سال گذشته تاکنون نیروگاه‌های زیادی در مدار قرار گرفته و روز گذشته با قرارگرفتن نیروگاه سیرجان در مدار در مجموع به میزان یک هزار و ۴۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با یادآوری اینکه با توجه به رشد مصرف هر ساله در کشور ناشی از افزایش نسبی گرما و جمعیت، نیازمند افزایش سالانه ۵ هزار مگاوات برق به ظرفیت نیروگاهی کشور هستیم، بیان کرد: هم‌اکنون ۵۶ درصد نیاز برق کشور توسط بخش خصوصی داخلی تأمین می‌شود و در حال حاضر بین وزارت نیرو و شرکت‌های خصوصی داخلی برای احداث ۳۵ هزار مگاوات قرارداد وجود دارد.

فلاحتیان با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی برای افزایش ۵ هزار مگاوات ظرفیت تولید، نیاز به ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری سالانه هستیم، یادآور شد: برای پاسخگویی به رشد مصرف تقاضای برق، نیازمند سالانه ۱۶ هزار میلیارد تومان زیرساخت جدید هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش قیمت نفت و افزایش تقاضای مصرف برق، نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی هستیم و چنانچه نتوانیم زمینه ایجاد این زیرساخت‌ها را فراهم کنیم ممکن است با مشکلاتی همچون خاموشی در کشور مواجه شویم.

معاون وزیر نیرو با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در احداث نیروگاه‌ها، اظهار داشت: تاکنون ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه توسط بخش خصوصی ایجاد شده به طوری که امروز ۵۶ درصد نیاز برق کشور توسط بخش خصوصی داخلی تأمین می‌شود.

به گفته این مقام مسئول برای تأمین نیاز پنج ساله آینده صنعت برق، نیازمند ۲۵ هزار مگاوات افزایش ظرفیت هستیم و این نیازمند بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.

امتیاز برقی به ترکیه نداده ایم
معاون برق و انرژی با اشاره به قراردادی که اخیراً بین وزارت نیرو و شرکت «یونیت اینترنشنال ترکیه» برای ایجاد ظرفیت ۶ هزار مگاواتی بسته شده است، توضیح داد: رقم قرارداد بین وزارت نیرو با این شرکت ترک حدود ۳ میلیارد دلار بوده که البته بعضاً به اشتباه رقم آن ۴.۲ میلیارد دلار ذکر می‌شود؛ هدف از انعقاد آن تأمین برق پایدار کشور و دستیابی به سرمایه‌های خارجی است.

وی در پاسخ به انتقادات مطرح شده در مورد این قرارداد و علت عدم واگذاری آن به شرکت‌های داخلی، گفت: در حال حاضر بین وزارت نیرو و شرکت‌های خصوصی داخلی برای احداث ۳۵ هزار مگاوات قرارداد وجود دارد، اما با گذشت ۸ سال از برخی از این قراردادها، هنوز تعدادی از این شرکت‌ها نتوانسته‌اند حتی یک ال سی هم باز کنند.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، تصریح کرد: این در حالی است که برخی از این شرکت‌ها حتی پیش پرداخت هم دریافت کرده‌اند.

فلاحتیان تأکید کرد: برخلاف شایعات موجود مبنی بر اعمال امتیازات ویژه به این شرکت ترک، باید گفت که بین شرکت‌های داخلی و خارجی تفاوت محسوسی وجود ندارد و قراردادهای خارجی در چارچوب قانون بین‌المللی «فیپا» انجام می‌شود و دارای پیوست قانونی و مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: هدف ما از انعقاد این قرارداد ایجاد اعتماد جهانی، دستیابی به بازارهای بین‌المللی و استفاده از فضای پساتحریم و جلب مشارکت داخلی و خارجی برای ارائه خدمات با کیفیت به مردم است.

این مقام مسئول با بیان اینکه براساس این قرارداد قرار است توربین‌های کلاس F که دارای راندمان بالا و آلودگی کمتر زیست محیطی هستند، نصب شود، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در صنعت برق کشور که بسیار ارزبر است، سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم دولت می‌تواند بودجه خود را به مصارف دیگری از جمله بهداشت و آموزش برساند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 × 5 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!