0

شهروندان در هنگام خرید و فروش خودرو در فضاى سایبر به نکات امنیتى توجه کنند

دسته بندی ها : فضای مجازی 4 مهر 1396 مدیر سایبرلا 431 بازدید

امروزه رشد استفاده از اینترنت در میان کاربران، فراتر از انتظار است. این فناوری، تقریبا تمام ابعاد زندگی انسان‌ها و شیوه‌ی کسب و کار آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده تا جایى که می‌توان به کمک فضای سایبر، بسیاری از خریدوفروش‌های متداول را به انجام رساند هرچند ظهور اینترنت تاحدى روند خرید و فروش محصولات مختلف را تغییر داده است. یکى از این زمینه‌ها معاملات خودرو در فضاى مجازى است که در کنار مزایا مى‌تواند تهدیداتى را نیز براى کاربران به دنبال داشته باشد.

به گزارش پلیس فتا، کارشناس اداره تشخیص و پیشگیرى از جرایم سایبرى پلیس فتا استان خراسان رضوى در خصوص معاملات خودرو در فضاى مجازى گفت: در کشور، سایت‌های مختلفی با هدف معاملات خودرو شکل گرفته‌اند که به فرصتی مناسب برای عرضه‌‌ این قبیل محصولات تبدیل شده‌اند. هرچند استفاده از اینترنت برای فروش خودرو، کم‌هزینه، ساده و البته با حداقل اتلاف وقت انجام می‌شود اما بعضا عدم توجه کاربران به برخى از ویژگى‌هاى فضاى سایبر و آسیب‌ها و تهدیدات آن موجب وقوع انواع کلاهبردارى‌ها در این خصوص شده است.

این کارشناس پلیس فتا به شهروندان توصیه نمود از سایت‌هاى معتبر و شناخته شده براى معاملات خودرو استفاده کنند.

وى خاطر نشان کرد: یکى از راه‌هاى بررسى اعتبار سایت دارا بودن نماد اعتماد الکترونیکى است لذا شهروندان درصورت واریز وجه از وجود نماد اعتماد الکترونیکى در آن سایت اطمینان حاصل کنند.

این کارشناس سایبری ادامه داد: یکى از چالش‌ها و آسیب‌هاى معاملات خودرو در فضاى سایبر واریز پیش پرداخت به حساب مالک خودرو بدون رویت آن توسط خریدار است. در این روش افراد سود‌جو و فرصت‌طلب با درج آگهى دروغین در سایت‌هاى واسطه‌گر نظیر دیوار و یا با درج آگهى فروش خودرو زیر قیمت بازار در شبکه‌هاى اجتماعى، کاربران را ترقیب مى‌کنند تا با آنها تماس گرفته و پس از تماس با ترفند‌هاى مختلف سعى مى‌کنند از کاربر پیش پرداخت دریافت کرده و پس از دریافت پول دیگر پاسخگوى خریدار نخواهند بود! لذا شهروندان به هیچ عنوان صرف درج یک آگهى در یک سایت، به فروشنده خودرو اطمینان نکرده و حتما پس از رویت خودرو و مدارک آن اقدام به انجام معامله نمایند.

وى در پایان خاطر نشان کرد: یک نکته‌ منفی و غیر قابل انکار در استفاده از اینترنت برای فروش هر محصول، ناشناس بودن افراد طرف معامله است. با این حساب، حتما از قرار ملاقات در نقاط ناشناخته و خلوت خودداری کنید تا گرفتار سارقان نشوید. از سویی دیگر، مکانی عمومی و نسبتا پرتردد را برای اولین بازدید خریدار از خودرو تعیین نمایید تا علاوه بر حفظ امنیت خود، آدرس محل زندگی شما در اختیار افراد ناشناس قرار نگیرد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    6 − 2 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!