0

رستم قاسمی: این‌ شکل‌ قرارداد نفتی بعد از‌ مصدق سابقه نداشته است

دسته بندی ها : قرارداد نفتی 8 شهریور 1395 مدیر سایبرلا 525 بازدید

وزیر سابق نفت با بیان اینکه قرارداد طولانی خارجی صنعت نفت کشورمان را آسیب‎پذیر می‎کند، گفت: ما این‎جور قرارداد‎ها را در گذشته و حتی از زمان مصدق به بعد هم نداشته‎ایم.

هفته‌نامه پنجره: چند ماهی است تنظیم مدل جدید برای قراردادهای نفتی به یکی از مباحث جدی کارشناسی در حوزه انرژی و سیاست بدل شده است. در این رابطه نظرات رستم قاسمی، وزیر سابق نفت را جویا شدیم.

آقای قاسمی به‎نظر شما دلیل اصرار دولت بر انعقاد قرارداد‎های جدید نفتی با وجود انتقادات گسترده به این موضوع چیست؟

من قرارداد‎های نفتی را قبل از اصلاح در هیئت وزیران خوانده بودم؛ به‎نظر من بعد از زمان مصدق چنین قرارداد‎هایی نداشتیم.طوری که کارشناسان می‎گویند در اصلاحیه هم خیلی تغییر صورت نگرفته است.

من به‎دلیل مسافرت، خارج از کشور بودم و متن اصلاح شده را هنوز ندیده‎ام، بر همین اساس قضاوتی هم در مورد آن ندارم ولی دوستانی که آن را دیده‎اند می‎گویند اصلاحات اساسی در این قرارداد‎ها صورت نگرفته است. قبل از اصلاحات واقعا این قرارداد‎ها غیر متعارف بود و نظراتی که می‎گویم مربوط به قبل از مصوبه هیئت وزیران است.

نظرتان در مورد قرارداد‎ها قبل از مصوبه هیئت وزیران چه بود؟

آنچه من توانسته‎ام در این قضیه به دست بیاورم و مطالعه کرده‎ام و قضاوت‎‎هایی که تا‎کنون انجام شده بر اساس آن مقدار از اطلاعاتی است که توسط نهاد‎های ذی‎ربط منتشر شده یا در اختیار قرار گرفته است. اصلا مدل قراردادی جامعی تا اکنون از وزارت نفت بیرون نیامده است که بشود درباره آن اظهارنظر دقیق کرد، اما آنچه امروز مطالعه و به بعضی از دوستان در وزارت نفت هم عرض کردم، در شرایط فعلی کشور این قرارداد به‎نفع صنعت نفت کشور نیست.

نظر شما در مورد طولانی بودن این قرارداد‎ها چیست؟

اینکه خودمان را اسیر یک قرارداد طولانی خارجی کنیم، صنعت نفت کشورمان را آسیب‎پذیر می‎کند. ما این‎جور قرارداد‎ها را در گذشته و حتی از زمان مصدق به بعد هم نداشته‎ایم. آنچه منتشر شده است نشان می‎دهد این قرارداد‎ها اشکالاتی جدی دارد. خیلی‎‎ها هم اظهارنظر و اشکالات آن‎ها را بیان کرده‎اند. البته آنچه من شنیده‎ام دوستان وزارت نفت دارند آن را اصلاح می‎کنند و گفته‎اند یکسری نقد‎هایی وجود دارد و آن‎ها را اصلاح می‎کنیم.

به‎نظر شما باید برای این قرارداد‎ها چه روشی را در پیش گرفت؟

ما برای صنعت نفت کشور پول لازم داریم و این واقعیتی است و باید از منابع خارجی استفاده کنیم، اما باید روش‎‎های استفاده از منابع خارجی را در قرارداد‎های بهینه‎تر و روش‎‎های بهتری اعمال کنیم و خودمان را گرفتار قرارداد‎های طولانی، آن هم با اختیاراتی که به طرف خارجی می‎دهیم، نکنیم. البته در همه این‎ها باید دقت‌نظر و حساسیت برای رعایت منافع ملی اصل باشد. امیدوارم این را دوستان وزارت نفت مدنظر قرار بدهند و اصلاح کنند.

شما وزیر نفت بودید؛ از نگاه کارشناسانه اگر بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم چه نظری دارید؟

موضوع کارشناسی همیشه می‎تواند بحث‎برانگیز باشد و دوستان می‎توانند نظرات متفاوتی داشته باشند.

در مورد قرارداد‎های نفتی در دورانی که خود من در وزارت بودم، تیمی را تعیین کرده بودم که قرارداد‎های نفتی را بازنگری کنند. اعضای‎اش هم معلوم هستند؛ چون ما قرارداد‎های EPC، EPCF و قرارداد‎های بیع متقابل با ورژن‎‎های مختلفی داشتیم.

گفتیم بازنگری کنیم و نقص‎‎هایی را که در قرارداد‎های مختلف داشتیم، بررسی کنیم که تیمی داشت روی آن کار می‎کرد. اطلاعات‎ام دقیق نیست و نمی‎دانم آیا گروهی به‎دنبال منافعی در شکل‎گیری این نوع قرارداد‎ها هستند یا نه، نمی‎دانم و اطلاعی از این موضوع ندارم، ولی در اینکه قرارداد نفتی نیاز به بازنگری دارد تردیدی نیست و اصولا هر قراردادی بعد از مدتی نیاز به بازنگری دارد.

شما چه روشی را برای بهتر شدن پیشنهاد می‎دهید؟

اینکه به چه نتیجه‎ای برسیم خیلی مهم است. معایب قرارداد‎های قبلی را باید مدنظر داشته باشیم و حسن‎هایش را در قرارداد‎های جدید بیاوریم و معایب‎شان را تبدیل به حسن کنیم. این واقعیتی است که ممکن است وجود هم داشته باشد. درست است در دوران تحریم برای سرمایه‎گذاری خارجی‎‎ها با مشکلاتی روبه‎رو شدیم، ولی با روش بیع متقابل چندین مورد آمدند و در پارس جنوبی سرمایه‎گذاری کردند و هنوز هستند و در بعضی جا‎ها مثل دارخوین آمدند و بر همین اساس سرمایه‎گذاری کردند. خیلی هم گفته نشده است که قرارداد‎های گذشته شما جذاب نبوده‎اند. اتفاقا با توجه به شرایطی که امروز در دنیا وجود دارد، همان قرارداد‎های بیع متقابل ما می‎توانند جذاب باشند و فکر نمی‎کنم به‎خاطر نداشتن جذابیت قرارداد‎های قبلی باید تن به قرارداد‎هایی بدهیم که ما را برای صنعت کشور با مشکلاتی مواجه می‌کند، ولی این قرارداد‎ها می‎توانند مورد بازنگری قرار بگیرند. اگر دوستان اشکالات همین قرارداد‎ها را برطرف کنند، می‎تواند برای کشور مفید باشد.

یکی از انتقاداتی که به این قرارداد‎ها وارد می‎دانند بحث حاکمیتی است و اینکه در نتیجه این قراردادها، حاکمیت کشور در میدان‎‎های نفتی زیر سوال می‎رود. نظر شما چیست؟

در قانون اساسی واگذاری بخش حاکمیتی صنعت نفت یعنی مشارکت در مخزن ممنوع است و قانون به ما چنین اجازه‎ای را نمی‎دهد، ولی اگر قراردادی بسته شود که نفت استخراج شود و بعدا از محل فروش این نفت سرمایه‎گذار بتواند استفاده کند، مشارکت در مخزن می‎تواند قرارداد خوبی باشد. یکی از اشکالاتی که خیلی خوب تفکیک نشده و در آنچه منتشر شده است خیلی شفاف نیست، این موضوع است که می‎تواند شفاف‎تر شود که بخش حاکمیتی کاملا از بخش غیرحاکمیتی مجزا شود.

نسبت این قرارداد‎ها با اقتصاد مقاومتی چیست؟

دولت اعلام کرد که 150 مورد اشکال قرارداد‎های جدید نفتی را برطرف کرده است، البته من بعد از اصلاح، قرارداد‎ها را ندیده‎ام که بگویم نقایص آن اصلاح شده است یا نه، حالا بر فرض اینکه ما با شرایط امروز مجبوریم برای جذب سرمایه خارجی امتیازاتی را به خارجی‎‎ها بدهیم، دیگر نام آن اقتصاد مقاومتی نخواهد بود و این ضد‎اقتصاد مقاومتی است.
بستن قرارداد‎های درازمدت با دادن امتیاز‎های ویژه به خارجی‎ها، اقتصاد مقاومتی محسوب نمی‎شود، چراکه اقتصاد مقاومتی نیازمند طراحی و مدل است.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    3 × 2 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!