0

زنگنه: قراردادهای نفتی تغییر می کند

دسته بندی ها : قرارداد نفتی 27 آبان 1394 مدیر سایبرلا 303 بازدید

وزیر نفت احتمال نفوذ بیگانگان در جریان قراردادهای نفتی را رد نکرد و گفت: بررسی صلاحیت امنیتی و سیاسی سرمایه گذاران خارجی در حیطه اختیارات و وظایف وزارت نفت نیست و از نظر ما منعی ندارد که دستگاههای مسئول، صلاحیت سرمایه گذاران خارجی را بررسی کنند.

شبکه خبر: بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در برنامه تیتر امشب با بیان این مطلب گفت: ما برای سلامت قراردادهایی که با سرمایه گذاران خارجی منعقد خواهد شد و احتمال نفوذ فکرهایی کرده ایم برای اینکه از زمان قرارداد تا پایان کار، از حواشی نگران کننده به دور باشیم.

وزیر نفت درباره رونمایی از قراردادهایی که قرار است از این پس منعقد شود اظهار داشت: مدل قراردادهایی که از میانه دهه 70 داشتیم، بیع متقابل بود که بر اساس آن سرمایه گذار خارجی، در میدان نفتی کشف شده و فقط در سقف زمانی 28 روز حق فعالیت داشت.

زنگنه افزود: در نوع جدید قراردادها که چارچوب آن را هیئت دولت نیز تصویب کرده است، شرکت های خارجی می توانند کار را از اکتشاف میدان آغاز کنند، ادامه دهند، به تولید برسانند و در بهره برداری طولانی مدت هم می توانند مشارکت داشته باشند.

وزیر نفت با اشاره به شرکت های خدمات نفتی همچون حفاری، ساخت تجهیزات و راه اندازی تجهیزات گفت: بر اساس قانون، پیمانکار خارجی باید و الزاما از خدمات شرکت های ایرانی در سقف 60 درصد استفاده کند. علاوه بر این پیمانکاران خارجی حتما باید یک شریک ایرانی را انتخاب کنند تا با هر دوی آنها قرارداد ببندیم.

زنگنه درباره احتمال رانت هنگام انتخاب شرکت های ایرانی گفت: وزارت نفت صلاحیت شرکت های واجد شرایط را بررسی و از آنها لیستی تهیه و این لیست را به پیمانکاران خارجی ارائه می کند تا هر کدام را که خواستند انتخاب کنند. شرکت هایی که در لیست ما خواهد آمد  قطعا دولتی نیستند ولی حضور شرکت های خصولتی دور از انتظار نیست.

وزیر نفت با تاکید بر ضرورت انتقال تکنولوژی از پیمانکاران خارجی به شرکت های داخلی تصریح کرد: همه کار را نمی شود در چارچوب یک قرارداد انجام داد. نمی توان انتظار داشت با یک قرارداد تمامی تکنولوژی و دانش فنی منتقل شود زیرا ضرورت دارد دانشگاه های ما هم پای کار باشند.

زنگنه سرمایه گذاری در صنعت نفت را نیازمند پول و منابع مالی دانست و اظهار داشت: ما در وزارت نفت، بیش از 3 میلیارد دلار به بخش خصوصی بدهکار هستیم که به تازگی توانسته ایم با وام از صندوق توسعه ملی، بخشی از آن را بپردازیم و بقیه بدهی ما باید از طریق منابع عمومی و منابع حاصل از درآمد نفت بازپرداخت شود. هر چند بدهی های دیگری نیز خواهیم داشت زیرا برای ساخت خط لوله در پارس جنوبی نیازمند 30 میلیارد دلار منابع مالی هستیم.

وزیر نفت همچنین با اشاره به مطالبات نفتی کشورمان از سایر کشورها گفت: ما از هند 5 میلیارد یورو طلبکاریم و مطالبات مان در ژاپن قفل شده است که با لغو تحریم ها این منابع آزاد می شود که البته به بانک مرکزی تعلق دارد و به خزانه واریز خواهد شد.

زنگنه درباره میزان تولید نفت، از ارائه عدد و رقم خودداری کرد و افزود: فقط می توانم بگویم پس از رفع تحریم ها می توانیم ظرف مدت 6 ماه، ظرفیت تولید نفت را یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهیم داد.

وی همچنین درباره فازهای مختلف پارس جنوبی اظهار داشت: فازهای 19، 20 و 21 پارس جنوبی تا چند ماه آینده وارد مدار خواهد شد و در نیمه نخست سال 96، 25 فاز پارس جنوبی با ورود در مدار، می تواند 700 میلیون متر مکعب گاز تولید کند.

وزیر نفت در ادامه با تاکید بر اینکه ما برای کنترل مصرف انرژی موفق نبوده ایم گفت: یک سوم گاز کشودر در نیروگاه ها مصرف می شود و راندمان پایین و 33 درصدی این نیروگاه ها باعث شده است بخشی از انرژی هدر رود. علاوه بر این ناوگان فرسوده حمل و نقل بار و مسافر، ساختمان و مترو هم باید اصلاح شود که به سرمایه گذاری های سنگین نیاز دارد.

وزیر نفت در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران گفت: حضور این کشورها در تهران، آن هم در زمان لغو تحریم ها علامت و نشانه مثبتی است به ویژه اینکه این کشورها از نظر سیاسی به ما نزدیک هستند.

وزیر نفت افزود: تاکنون حضور روسای جمهور بولیوی ، روسیه، گینه استوایی ، نیجریه ، ونزولا و نخست وزیران الجزایر و عراق در این اجلاس قطعی شده است و رئیس جمهور ترکمنستان هم مهمان ویژه این مجمع خواهد بود.

وی ادامه داد: در نخستین اجلاس که در قطر برگزار شد 4 رئیس دولت و در اجلاس روسیه 6 رئیس دولت حضور داشتند و حضور 9 رئیس دولت در اجلاس تهران امری مهم و بی سابقه است.

زنگنه با اشاره به اینکه اجلاس فوق العاده و عادی وزرای کشورهای صادر کننده گاز صبح و عصر روز شنبه و اجلاس سران هم روز دوشنبه برگزار می شود افزود: از دستور کارهای این اجلاس بررسی ادامه خدمت دبیر کل فعلی مجمع کشورهای صادر کننده گاز، گزارش دبیر کل  است.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار + هشت =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!