0

زنگنه: منتقدان قرارداد نفتی با من مخالفند اما نیتشان خیر است

دسته بندی ها : قرارداد نفتی 18 بهمن 1394 مدیر سایبرلا 289 بازدید

شهروند: دو ماهی از معرفی قراردادهای جدید نفتی IPC می‌گذرد اما حرف و حدیث درباره این قراردادها همچنان ادامه دارد. عده‌ای این قراردادها را محق و درست می‌دانند؛ اما برخی دیگر ایراداتی به آن می‌گیرند. اواخر هفته پیش نیز سیدمهدی حسینی، دبیر کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در نامه‌ای به ایرادات گرفته شده به شکل جدید قراردادها پاسخ داد.

در همین زمینه بیژن زنگنه از آمادگی وزارت نفت برای پاسخگویی به منتقدان درباره مدل‌های جدید خبر داد. او با اشاره به افزایش انتقادها نسبت به این مدل از قراردادها و این‌که بحث‌های مفصلی درباره آنها مطرح می‌شود، گفت: هم ما در گفت‌وگو با منتقدان باید حداقل‌ها را رعایت کنیم و هم آنها باید بپذیرند که ما مسئولان رسمی، قانونی و مشروع این نظام هستیم. در این زمینه نخست باید گفت تاکنون هیچ قراردادی بسته نشده و حتی متن این مدل از قراردادها آماده نشده است.

به گفته زنگنه وزارت نفت در زمینه مدل جدید قراردادهای نفتی شفاف‌ترین رفتار را انجام داده و در طول دو‌ سال گذشته هر فعالیتی که در این زمینه انجام شده رادر معرض افکار عمومی قرار داده است. وزیر نفت دراین‌باره افزود: وزارت نفت حتی اگر می‌خواست فرم قبلی قراردادهای نفتی را اجرا کند باید طبق قانون نفت از دولت مصوبه دریافت می‌کرد و آن را در اختیار مجلس قرار می‌داد و رئیس مجلس شورای اسلامی اگر اشکالی داشت آن را برطرف و بعد در روزنامه رسمی چاپ می‌کرد و سایت دولت آن را در اختیار همگان قرار می‌داد که همه این کارها انجام شده است.

این درحالی است که زنگنه انتقاد کردن و ایراد گرفتن نسبت به برخی تصمیمات و قوانین را طبیعی عنوان کرد و با بیان این‌که ما از همان ابتدا آمادگی خود را برای دریافت نظرات کارشناسان درباره مدل جدید قراردادهای نفتی اعلام کردیم، یادآور شد: «مصنوع بشری قابل اصلاح است و وحی منزل نیست» و وزارت نفت آمادگی خود را در صورتی که این چارچوب قرارداد نیاز به اصلاح داشته باشد، اعلام کرده است.

وزیر نفت اساس انجام مذاکره را منطقی دانست و با اشاره به این‌که برخی افراد از واژه‌هایی همچون دزد و خائن استفاده می‌کنند که پیداست این افراد به دنبال مذاکره نیستند، تصریح کرد: این افراد به دنبال تهمت‌زدن و فحاشی هستند و حتی کار سیاسی هم نمی‌کنند؛ چون کار سیاسی هم قواعد و قانون خاص خود را دارد. این گروه از افراد به دنبال مذاکره نیستند و حرف خودشان را که جز افترا و تهمت نیست، می‌زنند.

تنظیم پیش‌نویس قراردادها درحال انجام
وزیر نفت در ادامه به جلسه سه ساعته با نمایندگان مجلس در ١٣ بهمن‌ماه اشاره کرد و با بیان این‌که در این جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظرات خود را عنوان کرده و درباره آن بحث‌های مفصلی انجام شد، تصریح کرد: در پایان این جلسه در بسیاری از موارد به نظرات مشترک دست پیدا کردیم. وی با بیان این‌که هدف ما این است تا خیال نمایندگان و مردم درباره قراردادهای نفتی راحت باشد، اعلام کرد: مطمئنم نیت نمایندگانی که انتقادهایی به این چارچوب قرارداد دارند «خیر» است؛ اگرچه با من مخالف هستند اما نیتشان توسعه کشور است.

زنگنه سپس به برخی دیگر از واکنش‌ها نسبت به این قراردادها اشاره کرد و با بیان این‌که برخی معتقدند نباید با شرکت‌های خارجی قرارداد امضا شود و نفت نباید توسعه پیدا کند، توضیح داد: این گروه معتقدند توسعه نفت یعنی توسعه خام‌فروشی و بارها عنوان و مصاحبه کردند توسعه نفت خلاف سیاست کلی است که این‌گونه نیست.

این درحالی است که تا نفت توسعه پیدا نکند بخش پایین‌دستی نیز توسعه پیدا نمی‌کند؛ اول باید نفت تولید شود تا منجر به قراردادهای پایین‌دستی شود. وزیر نفت درباره این‌که این قراردادها چه زمانی برای ارایه به شرکت‌های خارجی آماده می‌شود، گفت: کار تنظیم پیش‌نویس قرارداد در حال انجام است و پس از نهایی شدن با شرکت‌ها مذاکره می‌کنیم؛ البته کار مذاکره با شرکت‌ها آغاز شده است.

وزیر نفت یادآور شد: این‌گونه افراد تنها یک بند از سیاست کلی را می‌خوانند و به دیگر بندها توجهی ندارند. توسعه ظرفیت تولید نفت با تأکید بر میدان‌های مشترک، توجه به افزایش ضریب بازیافت نیز در سیاست کلی آمده است که این گروه به آن توجه نمی‌کنند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    15 + بیست =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!