0

قراردادهای نفتیِ ابهام آمیز

دسته بندی ها : قرارداد نفتی 4 آذر 1394 مدیر سایبرلا 381 بازدید

هفته گذشته مدل جدید قراردادهای نفتی پس از تصویب هیأت دولت، به‌وسیله معاون‌اول رئیس‌جمهور به وزارت نفت ابلاغ شد و قرار است هفتم و هشتم آذرماه در کنفرانس تهران معرفی شود.

عیارآنلاین: پیش از اعلام جزییات این قرارداد انتقادهایی مبنی بر ارائه نشدن این مدل از قراردادها در مجلس وارد شده بود که سید مصطفی زین‌الدین عضو کمیته بازنگری قراردادهای نفتی بردن مدل جدید قراردادهای نفتی به مجلس را تکلیف قانونی ندانست.

ابهام در قرارداد نفتی

هفته گذشته مدل جدید قراردادهای نفتی پس از تصویب هیأت دولت، به‌وسیله معاون‌اول رئیس‌جمهور به وزارت نفت ابلاغ شد و  قرار است هفتم و هشتم آذرماه در کنفرانس تهران معرفی شود.

پیش از اعلام جزییات این قرارداد انتقادهایی مبنی بر ارائه نشدن این مدل از قراردادها در مجلس وارد شده بود که سید مصطفی زین‌الدین عضو کمیته بازنگری قراردادهای نفتی بردن مدل جدید قراردادهای نفتی به مجلس را تکلیف قانونی ندانست. بعد از رونمایی از این الگوی قرارداد کارشناسان به بررسی بندهای این قرارداد پرداختند.

هسته مطالعات انرژی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) نیز با برگزاری نشستی تخصصی با عنوان «از دارسی تا آی پی سی» در تاریخ پنج شنبه ۲۸ آبان به بررسی و آسیب‌شناسی این مدل جدید قراردادی پرداخت. علی مروی رئیس کمیسیون انرژی مجلس این نوع از قرارداد‌های نفتی را فقط در ارتباط با توسعه دانسته است ومتناسب با نیازهای نفت نمی‌داند از طرف دیگر برخی از کارشناسان استفاده از قراردادهای IPC برای توسعه میادین اکتشاف‌نشده را در تضاد با منافع ملی دانسته اند.

سید مسعود میرکاظمی عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز ایجاد رانت و نقض حاکمیت و نظارت شرکت ملی نفت را مهمترین نقاط ضعف قرارداد های جدید نفتی دانسته است.

سوختن کارت سوخت

هفته گذشته زمان استفاده از سهمیه بنزین ۷۰۰ تومنی بنزین تا آخر آبان به پایان رسید. نظر می‌رسد با اتمام زمان استفاده از این سهمیه و تک‌نرخی بودن بنزین، مردم انگیزه کمی برای استفاده از این کارت داشته باشند و استفاده از سامانۀ هوشمند کارت سوخت با خطر نابودی مواجه است.

سیدحمیدرضا قریشی کارشناس انرژی در این رابطه از بی‌توجهی به حفظ و ارتقاء این سامانۀ ارزشمند انتقاد کرده است و یادآور شد که در تمامی کشورهای پیشرفته، دولت‌ها برای تهیه و توسعۀ زیرساخت‌های اطلاعاتی خود هزینه‌های گزافی می‌پردازند و از آن‌ها برای مدیریت بهینۀ منابع استفاده می‌کنند.

سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز در بیان کرده است که :« با توجه به اتمام سهمیه بندی بنزین مردم کمتر انگیزه برای خرید بنزین با استفاده از کارت‌های شخصی را دارند و هم اکنون بخش عمده خرید بنزین با استفاده از کارت جایگاه داران انجام می شود.

عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز گفته است که « اطلاعات بسیار زیادی از تراکنش عرضه کارتی سوخت می توانیم به‌دست آوریم که برای برنامه ریزی‌های بعدی کمک می کند.

حذف سهمیه ماهانه کارت سوخت باعث افزایش مصرف بنزین در کشور شده است و بر اساس آمار و اسناد رسمی شرکت ملی پالایش و پخش در ۸ ماه نخست سال ۹۴ بنزین وارد شده به کشور دارای رشد ۴ و ۴ دهم درصدی نسبت به سال ۹۳ بوده است.

ورود ایران با بازار ال ان جی

علی کاردر مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت درباره پیشنهاد ۳ شرکت‌ خارجی برای تولید LNG از گازهای مشعل میادین نفتی خلیج فارس خبر داده است و اظهار داشته که « در این پروژه‌ها ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز مشعل تبدیل به LNG خواهد شد و تا ۱ میلیارد دلار از طرف خارجی‌ها برای تولید FLNG سرمایه‌گذاری خواهد شد.».

در همین رابطه حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز نیز در مصاحبه‌ای گفته است که پروژه ایران ال.ان.جی بدلیل تحریم‌ها و بلوکه شدن تاسیسات متوقف شده بود اما اکنون در حال آماده سازی است و  کشورهای زیادی نیز تقاضای واردات این محصول را دارند.

علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز نیز صادرات گاز از مسیر خط لوله در مقایسه با LNG به کشورهای اروپایی را دارای  توجیه اقتصادی ندانسته است و اعلام کرده که « ورود به بازار LNG یکی از سیاست‌های کلان وزارت نفت است.»

 

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دو × 4 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!