0

از جاسوسی دولتی تا نقض حریم خصوصی شهروندان

دسته بندی ها : جاسوسی سایبری 3 بهمن 1394 مدیر سایبرلا 990 بازدید
Cyber-Spying جاسوسی سایبری و جنگ سایبری

کیهان نوشت:‌ 5 سال پیش روزنامه واشنگتن‌پست گزارشی منتشر کرد که در آن مدعی شد، بر اساس تحقیقات انجام‌شده در ایالات‌متحده برخی شرکت‌های بزرگ در این کشور به‌صورت انحصاری در حال جاسوسی از شهروندان و جمع‌آوری اطلاعات شخصی آنان هستند.

این روزنامه در گزارش خود اعلام کرد که بر اساس این تحقیقات 1931 شرکت به‌صورت قراردادی در حال انجام این‌گونه اقدامات هستند که در میان آن‌ها نام «گوگل» به‌عنوان غول جستجوگر اینترنتی در جهان به چشم می‌خورد.

بر همین اساس «گروه مدافعان حقوق مصرف‌کننده در آمریکا» کمپین جمع‌آوری امضاء از نمایندگان کنگره را آغاز کرد تا از شرکت گوگل تحقیقاتی با هدف «نقض حریم شخصی» به عمل آید. این گروه با ارسال نامه‌ای به هنری واکسمن رئیس کمیسیون تجارت و انرژی در کنگره و جو بارتون، از اعضای عالی‌رتبه این کمیسیون خواستار استماع دعوی مدافعان حقوق مصرف‌کننده، از سوی کنگره شد.

بر اساس گزارش واشنگتن‌پست مشخص شد که گوگل قرارداد محرمانه و طبقه‌بندی‌شده‌ای را با دولت آمریکا به امضا رسانده تا بر اساس آن اطلاعات جستجو و مکانی- جغرافیایی کاربران را در اختیار دولت قرار دهد.

بخشی از اطلاعات فاش شده کاخ سفید نشان می‌دهد هیئت‌رئیسه گوگل جلسات متعددی را با مقامات شورای عالی امنیت ملی آمریکا و با دستور جلسه‌هایی افشا نشده، برگزار کرده‌اند. نهایتاً مشخص شد گوگل در بسیاری از موارد تلاش‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعات شهروندان آمریکایی با استفاده از «شبکه‌های بی‌سیم» – وای فای- داشته که البته آن را «غیرعمدی» دانسته است!

جاسوسی دولتی؛ از بوش تا اوباما!

گروه آمریکایی «مدافعان حقوق مصرف‌کننده» همچنین اعلام کرد که بررسی اسناد کاخ سفید نشان می‌دهد که آلن دیویدسون، «مدیر سیاست عمومی و روابط دولتی گوگل» بارها با مقامات شورای عالی امنیت ملی دیدار داشته است که یکی از آن‌ها با حضور مایک مک‌فائول «مسئول ویژه در امور روابط با روسیه» بوده است و دیگر جلسه با دانیل شاپیرو، «مسئول ویژه امور خاورمیانه» برگزار شده است. شاپیرو یهودی، دیپلمات برجسته عضو تیم انتخاباتی اوباما در سال 2008 بود و هم‌اکنون سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی فلسطین است.»

این گروه همچنین با اعلام اینکه گزارش‌های بسیاری از همکاری گسترده گوگل با شورای عالی امنیت ملی آمریکا وجود دارد، تأکید کرد که شورای عالی امنیت ملی آمریکا مانند دوران بوش عمل می‌کند که در آن به‌طور غیرقانونی مکالمات خصوصی میلیون‌ها آمریکایی استراق سمع شده بود و در همان دوره توسط روزنامه آمریکایی یواس‌ای تودی افشا شد.

پرونده مذکور با تمدید رسمی «قانون شنود مکالمات و جاسوسی از شهروندان» توسط اوباما، مختومه شد و به بهانه خطر حملات تروریستی و حفظ امنیت ملی آمریکا، جاسوسی از جهانیان حتی «شهروندان آمریکا» رسمی شد!

اما گوگل چگونه اطلاعات جمع‌آوری‌شده از چند میلیارد کاربر فضای مجازی را تحلیل می‌کند و اصلاً جمع‌آوری اطلاعات جزئی و در ظاهر بی‌اهمیت زندگی خصوصی ما چه نفعی برای گوگل و سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا دارد؟!

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    17 − شانزده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!