0

تبعات ازدواج اینترنتی در جامعه سنتی ایران

دسته بندی ها : شبکه های اجتماعی, فناوری اطلاعات 11 دی 1395 مدیر سایبرلا 984 بازدید

از روزی که اولین بار نام سایت های همسر یابی و ازدواج اینترنتی بر سر زبان ها افتاد، بیش از یک دهه نمی گذرد اما از همان روزهای ابتدایی تا کنون شاهد عواقب و نتایج آن هستیم.

ایران هشدار: ما در جامعه ای سنتی و مذهبی زندگی می کنیم که در دو دهه اخیر با ورود گسترده به فضای مجازی و تکنولوژی با تحولاتی مواجه شده است و طبعاً حضور در اینترنت و فضای مجازی، موجب تغییر در نوع زندگی و انتخاب افراد شده است.
با همه گیر شدن استفاده از تلفن های هوشمند و شبکه های اجتماعی، بسیاری از افراد ترجیح می دهند اغلب فعالیت های روزمره خود را از طریق تکنولوژی انجام دهند که این فعالیت ها می تواند فعالیت های معمولی زندگی مثل خرید و تجارت و … باشد یا اینکه فعالیت ها و تصمیمات مهم زندگی مثل انتخاب دوست و حتی ازدواج.
از روزی که اولین بار نام سایت های همسر یابی و ازدواج اینترنتی بر سر زبان ها افتاد، بیش از یک دهه نمی گذرد اما از همان روزهای ابتدایی تا کنون شاهد عواقب و نتایج آن هستیم؛ ازدواج هایی که در سایت ها و چت روم ها و وبلاگ و یا شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. در واقع تحولی عظیم در نوع آشنایی و ازدواج در حال صورت گرفتن است که نیاز به بررسی دارد و باید بررسی کنیم که این شبکه ها و این نوع آشنایی ها فرصت است یا تهدید؟
هر چند ضرورت ازدواج به موقع و تشکیل خانواده از جمله موضوعاتی است که تأکیدات قرآنی متعددی درباره آن وجود دارد، اما احکام اسلامی همواره بر این مهم تأکید دارد که تشکیل خانواده باید با درایت و آگاهی صورت گیرد؛ چرا که بی توجهی به این امر، از قوام این نهاد که اساس جامعه را تشکیل می دهد، کاسته و زمینه ساز بروز مشکلاتی خواهد شد. حال آیا می توان در فضای مجازی به افراد و ادعا های آنها اعتماد کرد؟ آیا شناخت واقعی حاصل می شود؟

بی اعتمادی یکی از عمده ترین آسیب هایی است که زندگی زناشویی را تهدید می کند و مسلماً افرادی که در فضای مجازی با یکدیگر ازدواج می کنند، آسیب بیشتری می بینند؛ چرا که همواره این دغدغه با آن هاست که آیا همسرشان با افراد دیگری هم ارتباط دارد یا خیر؟ این یکی از مشکلات این نوع ازدواج ها است. مورد دیگر اینکه افراد در فضای مجازی در ابتدا خود را بسیارایده آل و بی نقص جلوه می دهند اما زمانی که بحث جدی می شود و قصد ازدواج و تشکیل خانواده به میان می آید، همه چیز عوض می شود.

این ازدواج ها بر اساس ساده انگاری، خوش بینی، خیالبافی و هیجانات زود گذر است؛ چرا که افراد در ابتدا فریب مشخصات و ویژگی های دروغین فرد مقابل را می خورند و زمانی که به طور کامل دلبسته طرف مقابل شدند، با واقعیت روبرو می شوند که دیگر به دلیل دلبستگی شدید، نمی توانند از طرف مقابل جدا شوند و با علم به اینکه این شخص معیارهای مناسبی برای ازدواج ندارد، با او ازدواج می کنند که اکثر آنها نا موفق است و با شکست روبرو می شود.

داده های آماری نشان می دهد که ازدواج اینترنتی عامل 25 درصد از طلاق ها در کشور است. آسیب شناسان اجتماعی در بررسی هایی که در این مورد انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که ازدواج در شرایط آشنایی در سایت های همسر یابی اینترنتی حتی اگر با نظارت نهاد های واقعی هم صورت گیرد، چون بر اساس آگاهی نیست، موفق نخواهد بود و می تواند منجر به سوء استفاده های عاطفی از افراد شود؛ چرا که اینگونه آشنایی ها در موارد بسیاری با دروغ و فریب همراه است و محل سوء استفاده برخی از افرادی است که چیزی برای مخفی کردن دارند و یا اینکه اصولا قصد آنها اصلا ازدواج نیست و نیتی جز اخاذی و سوء استفاده مالی و عاطفی ندارند. بنابراین باید افراد دقت کنند که در فضای مجازی به اطلاعات یا ویژگی های بیان شده توسط افراد اعتماد نکنند و با دقت و در مدت زمان طولانی و همچنین با مشورت با خانواده و مشاوران، به دنبال شناخت کامل باشند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 × دو =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!