0

وزیر دادگستری: برخی قوانین انتخابات ابهام دارد

دسته بندی ها : فضای مجازی 6 بهمن 1394 مدیر سایبرلا 582 بازدید

وزیر دادگستری گفت: در برخی قوانین انتخاباتی ابهاماتی وجود دارد که بار این ابهام بر دوش شورای نگهبان قرار گرفته و شورای نگهبان باید برای رفع شائبه‌ها و ابهامات اقدام کرده و پیش‌قدم باشد.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در جلسه تفسیر قرآن در جمع مسئولین و کارکنان وزارت دادگستری و سازمان تعزیرات حکومتی بر اهمیت جلب مشارکت عمومی برای حضور در انتخابات تاکید کرد.

وزیر دادگستری با بیان این جمله امام خمینی(ره) که «میزان رای ملت است»، گفت: از همان ابتدای انقلاب با آموزش‌ها و هدایت حضرت امام(ره) آموخته‌ایم که نظاممان را بر اساس انتخابات و حضور و مشارکت مردم، تنظیم و تعریف کنیم.

وی درباره جمهوریت نظام گفت: این یک ارزش بسیار عالی و متعالی است که جامعه، خود برای رسیدن به اهداف والا و آرمان‌های بلندش قیام کند و این موضوع در حوزه سیاسی نیز ترجمه منطقی و مطلوب خود را یافته و وقتی در کنار اسلام قرار می‌گیرد، هویت ناب و متعالی خود را پیدا می‌کند و دیگر دچار انحراف نخواهد شد.

پورمحمدی همچنین افزود: خوشبختانه میزان مشارکت مردمی در انتخابات در کشور ما در حد بالای سطوح مشارکت در جهان است که نکته‌ای اساسی و قابل توجه است. در خصوص تنظیم و مراقبت از انتخابات نیز دقت بسیاری صورت گرفته که در این موضوع، جایگاه شورای نگهبان فوق العاده مهم است.

وی گفت: اسلامیت نظام و جایگاه قانون اساسی که میثاق ملی است و نقطه اتکای مردم ما از مسلمان و غیرمسلمان و اکثریت و اقلیت است، باید مورد حفاظت قرار گیرد که خوشبختانه شورای نگهبان این جایگاه را حفظ کرده است.

وزیر دادگستری تاکید کرد: اگر امروز زندگی ما متدینانه و بر مدار قانون است به دلیل وجود، صلابت و دقت شورای نگهبان است که قابل تقدیر و ستایش بوده و نباید در مورد اهمیت این جایگاه، کوچکترین تردیدی به خود راه دهیم؛ نظارت بر انتخابات نیز مقوله‌ای جاری است که از دیگر وظایف شورای نگهبان است و کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است.

در صورت وارد بودن اعتراض هم نباید به اصل و اساس موضوع خدشه وارد کنیم

وی با بیان این مطلب که در برخی قوانین انتخاباتی ابهاماتی وجود دارد که بار این ابهام بر دوش شورای نگهبان قرار گرفته و بعضا نقض و ابرام‌ها، اعتراضات، اختلاف نظرها و غیره را به دنبال دارد، اظهار کرد: شورای نگهبان باید در جهت رفع شائبه‌ها و ابهامات اقدام کرده و پیشقدم شود و ما نیز در این خصوص باید دقت کنیم که حتی در صورت وارد بودن اعتراض و انتقادمان، به اصل و اساس موضوع خدشه وارد نکنیم.

پورمحمدی در ادامه افزود: اصلاح قوانین انتخابات را باید با جدیت دنبال کنیم؛ خوشبختانه در مجمع تشخیص مصلحت نظام بنا به دستور مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) سیاست‌های کلی آن نوشته و تنظیم شده که ان‌شاءالله پس از ابلاغ، دولت لایحه آن را آماده و به مجلس محترم تقدیم می‌کند. اما در هر صورت باید ابهامات در این خصوص از بین رفته و بار شورای نگهبان سبک‌تر شود؛ نباید این شورا که حافظ اسلامیت نظام و دفاع از قانون و میثاق ملی است، محل مناقشه و دعوای رد و قبول صلاحیت کاندیداها قرا گیرد.

وی گفت: در شرایط کنونی باید با مصلحت اندیشی و نگاهی بازتر از ابهامات قانونی عبور کنیم و صبوری و همراهی داشته باشیم چراکه کشور نیازمند انسجام و وحدت است؛ باید از این مسیرها با صلابت و قدرت عبور کرد و این در گرو مشارکت و همت همگانی است و امیدوارم شورای محترم نگهبان با دقت و بررسی همه جوانب و با وقت گذاری بیشتر و با رعایت اصول حقوقی و قانونی، مشکلات را کاهش دهد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهارده + 5 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!