0

ارزش معاملات تجاری اخیر ایران و فرانسه بالای 15 میلیارد یورو

دسته بندی ها : فضای مجازی 10 بهمن 1394 مدیر سایبرلا 561 بازدید

یک منبع دیپلماتیک در فرانسه روز پنجشنبه ارزش معاملات تجاری انجام شده بین این کشور و ایران را در جریان سفر دکتر حسن روحانی به پاریس ، ۱۵ میلیارد دلار اعلام کرد. این درحالی است که برخی رسانه ها به نقل از مقامات ارشد فرانسه رقم کل معاملات تجاری دو کشور را بیش از ۲۰ میلیارد یورو اعلام کردند.

الف: قراردادهای تجاری بین فرانسه و ایران درجریان دیدار روحانی در زمینه های مختلف امضا شده است و مهمترین آنها قرارداد خرید بیش از یکصد هواپیمای ایرباس بود. گذشته از این، دو کشور قول از سرگیری همکاری در خودروسازی را دادند و شرکت پژو قرار است به بازار ایران باز گردد.

این در حالی است که نخست وزیر فرانسه در نشست اقتصادی ایران و فرانسه که با حضور رئیس جمهور کشورمان برگزار شد با تاکید براینکه مصمم به توسعه روابط هستیم، گفت: بیشترین ضرر را از تحریم ایران متحمل شدیم.

این اسناد که عملا افق و نقشه راه همکاری های همه جانبه و مشترک دو کشور را ترسیم می کند ، عصر پنجشنبه به وقت محلی در کاخ الیزه، با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی و “فرانسوا اولاند” روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه امضا شد.

سند “نقشه راه تقویت روابط دوجانبه ایران و فرانسه” به عنوان نخستین سند به امضای وزیران خارجه ایران و فرانسه رسید، یادداشت تفاهم همکاری‌های مالی میان دو کشور را وزیران اقتصاد و یادداشت تفاهم در حوزه صنعتی و اقتصادی را وزیران صنعت ایران و فرانسه امضا کردند.

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ارتباطات را وزیران ارتباطات دو کشور و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه محیط زیست و آب و هوا نیز توسط رییس سازمان محیط زیست ایران و وزیر خارجه فرانسه امضا شد.

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه گردشگری به امضای وزیر خارجه فرانسه و رییس سازمان گردشگری رسید و سند همکاری در زمینه بهداشت و دارو را نیز وزیران بهداشت دو کشور امضا کردند.

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تحقیقات کشاورزی را وزیر جهاد کشاورزی ایران و وزیر کشاورزی، مواد غذایی و جنگلداری فرانسه امضا کردند.

سند همکاری در زمینه آموزش عالی و تحقیقات نیز به امضای وزارتخانه های علوم و تحقیقات دو کشور رسید.

یادداشت تفاهم همکاری‌ در بخش حمل و نقل توسط وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر محیط زیست و توسعه پایدار فرانسه امضا شد.

یادداشت تفاهم همکاری و پژوهش بین سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران و موزه لوور امضا شد.

براساس یادداشت تفاهمی که در جریان دیدار حسن روحانی رئیس جمهوری ایران از فرانسه امضا شده است ، ایران روز پنجشنبه با خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس به ارزش تقریبا ۲۳ میلیارد یورو ( معادل ۲۵ میلیارد دلار ) موافقت کرده است.

بنا بر این گزارش ، قرارداد خرید ۷۳ هواپیمای پهن پیکر و ۴۵ هواپیمای متوسط در مراسمی در کاخ الیزه با حضور روحانی و فرآنسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه امضا شد.

ایرباس در بیانیه ای گفته است: این قرارداد همچنین ‘ آموزش خلبانان و پشتیبانی از عملیات فرودگاه و مدیریت ترافیک هوایی را در بر می گیرد. ‘

رییس انجمن کارآفرینان فرانسه (مدف) نیز در این نشست بر لزوم توسعه همه جانبه همکاری‌ بخش‌های خصوصی ایران و فرانسه در عرصه‌های مختلف بویژه پروژه‌های زیرساختی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: در هفته های آتی اولین پرواز مستقیم ایرفرانس هواپیمایی فرانسه به تهران انجام می‌شود که نشانه‌ای از آغاز عملی اقدامات برای گسترش روابط دو کشور خواهد بود.

توافق برای توسعه فرودگاه‌ امام خمینی(ره) با شرکت ADP بین رییس سازمان هواپیمایی کشور و مدیرعامل شرکت فرودگاهی امام خمینی (ره) با رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ADP امضا شد.

بر این اساس شرکت هواپیماسازی ایرباس متعهد شده در سریع ترین زمان هواپیماها را در اختیار ایران قرار دهد و گفته می شود خرید هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است که کشورمان متعهد می شود در مدت ۱۰ سال پول هواپیماها را پرداخت کند.

توافق بین شرکت ونسی و وزارت راه و شهرسازی برای طراحی و ساخت ترمینال‌های جدید فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به امضای مدیرعامل شرکت ونسی و رییس فرودگاه های ایران و رییس سازمان هواپیمایی کشور رسید.

توافق دریایی برای همکاری در زمینه‌ راه و پایانه‌های خطوط کشتیرانی را مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و رییس CMA و CGM امضا کردند.

یادداشت تفاهم همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با شرکت سانوفی به امضای معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیر عامل شرکت سانوفی رسید.

توافق بین کمپانی ملی نفت ایران و کمپانی توتال توسط مدیرکل شرکت ملی نفت ایران و رییس استحصال توتال امضا شد.

وزیر نفت کشورمان از امضای یک توافقنامه نفتی با شرکت فرانسوی توتال در جریان دیدار مقامهای ایرانی و فرانسوی در پاریس خبر داد.

در همین حال پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال اعلام کرد: پس از دیدار رؤسای جمهوری ایران و فرانسه در کاخ الیزه، این شرکت فرانسوی با ایران برای خرید نفت خام قرارداد امضا شد. وی افزود: ما در نظر داریم برای خرید روزانه ١۵٠ تا ٢٠٠ هزار بشکه نفت خام یک قرارداد با ایران امضا کنیم.

یادداشت تفاهم در زمینه آب تهران توسط معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو و مدیر کل سوئز امضا شد.

توافق کشاورزی بین کایکو و گلدن گروپ در زمینه پروژه گلخانه‌ای برای تولید ۹ هزار تن گوجه‌ فرنگی در سال با استفاده از فناوری بالا و صرفه‌جویی در آب و انرژی به امضای مدیر تولید گروه کایکو و مدیر گلدون گروپ رسید.

همچنین گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت پژو فرانسه قراردادی همه جانبه را برای همکاری های جدید به امضا رساندند.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو دور جدید همکاریها را کاملا متفاوت با رویکرد گذشته توصیف کرده است.

این برای نخستین بار است که یکی از خودروسازان برتر دنیا از طریق سرمایه گذاری مالی مستقیم در صنعت خودرو ایران حضور پیدا می کند.

براساس این گزارش، ایجاد شرکت مشترک ایرانی فرانسوی با سهامداری ۵۰ درصدی هر یک از طرفین مهمترین بخش این قرارداد است که به انتقال تکنولوژی به روز دنیا، تولید محصولات جدید و همچنین استفاده از بازارهای صادراتی خواهد انجامید.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیزده − هفت =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!