0

جاذبه قراردادهای موسوم به IPC کم است

دسته بندی ها : فضای مجازی 17 آبان 1394 مدیر سایبرلا 442 بازدید

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران: ایران در قرارداد IPC بایدبرگ برنده ای نسبت به عراق داشته باشد

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان این که جاذبه قراردادهای موسوم به IPC کم است، گفت: ایران در قراردادهای جدید نفتی هیچ برگ برنده ای نسبت به عراق ندارد.

به گزارش شانا، علی شمس اردکانی در واکنش به عده ای که می گویند پاداشهای زیادی برای سرمایه گذاران خارجی در این قرارداد دیده شده و جذابیت قراردادهای ایران از عراق هم بیشتر است، تصریح کرد: این موضوع درست نیست و ایران از این منظر برگ برنده ای در مقابل عراق ندارد.

وی افزود: برگ برنده ایران در حال حاضر هزینه پایین استخراج نفت نسبت به مناطقی مانند دریای شمال است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان این که جاذبه مدل جدید قراردادهای نفتی موسوم به IPC کم است، گفت: مجلس باید کاری کند تا جاذبه قراردادهای نفتی برای سرمایه گذاران بیشتر شود.

علی شمس اردکانی با اشاره به این که تضمین و تامین منافع ملی کشور این است که در جذب سرمایه شیرین تر عمل کند و سهم تکنولوژی را بالاتر ببرد، افزود: برای آوردن سرمایه گذاران نفتی به ایران باید سود متصور در قراردادهای ایران بیشتر از عراق باشد.

وی با اشاره به کاهش جذابیت سرمایه گذاری حوزه انرژی در دنیا به دلیل کاهش قیمت نفت خاطر نشان کرد: هرنوع جاذبه ای که برای جذب سرمایه در ایران ایجاد شود، خوب است؛ اما چه خوب بود این قراردادها در زمانی که قیمت نفت بالا بود بسته می شد.

اردکانی افزود: اگرچه در دولت قبل فرصت های سرمایه گذاری نفتی از دست رفت اما تاخیر بیش از این در ارائه معرفی مدل جدید قرارداهای نفتی جایز نیست.

به گزارش ستاد خبری کنفرانس تهران، این عضو اتاق ایران در مورد اهمیت بحث تکنولوژی در مدل جدید قراردادهای نفتی هم گفت: معتقدم باید بخش تکنولوژی را در قراردادها تقویت کرد و نگران هزینه مالی آن نبود چون نبود سرمایه گذاری در این زمینه برای ما هزینه بسیار بیشتری دارد.

شمس اردکانی در ادامه با اشاره به مشکلات صنعت نفت ایران به دلیل نداشتن تکنولوژی افزود: قطریها هم اکنون از میدان مشترک نفتی ایران و قطر که همان لایه نفتی پارس جنوبی است، روزانه ۵۵۰ هزار بشکه برداشت می کنند اما برداشت ایران از آن صفر است.

وی افزود: آنها که هم اکنون منتقد قراردادهای جدید نفتی هستند، چرا نمی پرسند به چه دلیل در زمان دولت گذشته هیچ نوع سرمایه گذاری در این لایه نفتی پارس جنوبی انجام نشد؟ آن هم زمانی که ما می توانستیم تا ۸۰۰ میلیارد دلار در پروژه های مختلف صنعت نفت سرمایه گذاری کنیم؛ اما معلوم نشد آن پول به کجا رفته است که در هیچیک از صنایع نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه گذاری صورت نگرفته است.

به گزارش شانا، مدل جدید قراردادهای نفتی ایران روزهای هفتم و هشتم آذرماه در کنفرانس تهران به سرمایه گذاران داخلی و خارجی معرفی می شود.

 

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    7 + نوزده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!