0

امضای قرارداد ساخت 30 هزار تخت بیمارستانی با شرکتهای داخلی و خارجی

دسته بندی ها : فضای مجازی 28 فروردین 1395 مدیر سایبرلا 442 بازدید

مشاور اقتصادی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: مذاکرات اولیه برای ساخت 20 هزار تخت بیمارستانی توسط شرکت های خارجی و 10 هزار تخت توسط شرکت های ایرانی انجام شد و قرارداد ساخت آنها در بهار امسال امضا می‌شود.

ایرنا: ابراهیم رئیسیون درباره پیش بینی حجم ورود سرمایه گذاران خارجی افزود: مذاکرات اولیه برای ساخت حدود 20 هزار تخت بیمارستانی با شرکت های خارجی از جمله شرکت پسیکا ایتالیا، شرکت سامسونگ و کنسرسیوم شرکت های دوو و هیوندایی از کره جنوبی، یک شرکت بزرگ چینی، یک شرکت ژاپنی، زیمنس و فیلیپس و شرکت هایی از ترکیه انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: نیاز کشور به تخت بیمارستانی بسیار زیاد است و با توجه به محدودیت های بودجه دولت، نیاز به سرمایه گذاری سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این عرصه بسیار زیاد است و سقف ندارد.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری برای بیمارستان سازی به دو روش امکانپذیر است، یکی به صورت فاینانس یا تامین مالی برای ساخت و تجهیز بیمارستان و روش دیگر هم ساخت و بهره برداری از بیمارستان است.
مشاور وزیر بهداشت گفت: تمایل وزارت بهداشت و دولت این است که شرکت های طرف قرارداد مرحله بهره‌برداری از بیمارستان ساخته شده و خدمات رسانی را نیز به عهده بگیرند اما شرکت های خارجی کمتر چنین تمایلی دارند و بیشتر علاقه‌مندند که بیمارستان را بسازند و اداره و بهره‌برداری آن را به شرکت های داخلی تحویل دهند.

**سود 4 درصدی فاینانس شرکت های خارجی
رئیسیون گفت: بیشتر مذاکرات برای ساخت بیمارستان به صورت فاینانس و تامین منابع مالی است که به صورت قرارداد ساخت 36 ماهه بین وزارت بهداشت و طرف خارجی امضا می شود و معمولا حدود یکسال تنفس بعد از ساخت به دولت ایران داده می‌شود و از سال پنجم پرداخت اقساط و تعهدات دولت طی یک فرایند پنجساله انجام می‌شود.
رئیسیون افزود: بهره و سود آورده مالی سرمایه‌گذاران خارجی پایین و بین چهار تا پنج درصد و برای دولت صرفه اقتصادی دارد، البته چون بازپرداخت باید به صورت ارزی باشد هزینه تغییر ریال به ارز مقداری هزینه به دولت تامین می کند که قابل قبول است.
مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: در مجموع قرارداد ساخت بیمارستان با شرکت های خارجی 9 ساله است که شامل سه سال ساخت، یک سال تنفس و پنج سال بازپرداخت است.
وی افزود: روش دوم در این سرمایه گذاری که دولت تمایل بیشتری نسبت به فاینانس و قرض گرفتن دارد و جزو سیاست عمومی دولت هم به شمار می آید این است که سرمایه گذار خصوصی بخش بهره برداری بیمارستان را نیز به عهده بگیرد که در این حوزه، بیشتر از توان شرکت های داخلی متخصص در این زمینه استفاده می‌کنیم.

**تعرفه‌های دولتی برای شرکت ها جذابیت ندارد
رئیسیون در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت های داخلی با تعرفه دولتی بیمارستان را اداره می‌کنند، گفت: یکی از مشکلات اصلی در این حوزه همین موضوع تعرفه‌هاست، تعرفه‌های دولتی پزشکی برای شرکت های خصوصی توجیه اقتصادی ندارد بنابراین به دنبال تعاریف جدیدی هستیم که این مشکل را بر طرف کنیم.

** بیمارستان با هتل و فروشگاه
وی افزود: یکی از پیشنهادها این است که به بهره برداران بیمارستان امتیاز فعالیت اقتصادی و انتفاعی مرتبط با سلامت مانند هتل و اقامت همراهان بیماران، ایجاد فروشگاه عرضه لوازم پزشکی، داروخانه و مانند آن را در کنار بیمارستان بدهیم تا با احتساب سود این فعالیت ها سرجمع تزار مالی آنها مثبت و سودآور باشد.
مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: این کار، هم دسترسی بیماران و همراهان آنان را بهتر می‌کند و هم برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی دارد و اگر به چنین پشنهادی برسیم، ایجاد این فضاهای اقتصای در طراحی بیمارستان لحاظ می‌شود.

**تعرفه‌های اختصاصی راه حل آخر
وی افزود: اگر این مدل اقتصادی نیز با توجه به مکان بیمارستان توجیه نداشته باشد، راه حل آخر بازنگری در تعرفه بیمارستان است که باید دولت تعهدات مالی جهت خرید خدمت با تعرفه جدید را بپذیرد.
رئیسیون درباره فعالیت شرکت های داخلی نیز چنین توضیح داد: شرکت های ایرانی که برای ساخت بیمارستان به میدان آمده‌اند، شرکت های معتبر و باتجربه‌ای به شمار می آیند؛ به زودی توافقنامه ساخت هفت هزار تخت بیمارستانی یکی از این شرکت ها امضا می‌شود و کلنگ ساخت یک بیمارستان هزار تختخوابی با این شرکت نیز به زمین زده شده است.
وی اظهار کرد: یک شرکت داخلی دیگر نیز قرار است، حدود سه هزار تخت بیمارستانی را در قالب بیمارستان های کوچک در مناطق مختلف کشور بسازند، متفاضیان دیگری هم هستند و حداقل قرارداد ساخت 10هزار تخت بیمارستانی در بهار امسال با شرکت های ایرانی امضا می شود.
وی گفت: مدل دیگر نیز همکاری با قرارگاه خاتم الانبیاء است که مذاکرات ساخت 18 هزار تخت بیمارستانی با این نهاد بسته شده است و قرارداد ساخت پنج هزار تخت بیمارستانی با این قرارگاه امضا شده است که بیشتر به صورت تهاتر با دانشگاه علوم پزشکی و بهره برداری وزارت بهداشت خواهد بود.
هم اکنون حدود 110 هزار تخت بیمارستانی در 570 بیمارستان کشور وجود دارد که با توجه به نسبت استاندارد تخت به بیمار برای رسیدن به شرایط استاندارد، حداقل به یکصد هزار تخت بیمارستانی دیگر در کشور نیاز است.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دو × یک =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!