0

امنیت اینترنت اشیا

امنیت اینترنت اشیا به دلیل عدم دقت و رعایت نکردن نکات ایمنی، موارد متعددی از هک کردن دوربین‌های مداربسته و امنیتی به‌منظور جاسوسی و یا وارد شدن به آن محیط و یا مشاهده فعالیت‌های حریم خصوصی افراد و منتشر کردن آن در اینترنت برای مشاهده همگان برای کلیه افراد جامعه مهم و ضروری است.

به گزارش ایران هشدار، اینترنت اشیا که به‌طور خلاصه (IOT (Internet of things نامیده می‌شود، مفهومی است که برای توضیح و شرح اشیایی و چیزهایی که به اینترنت متصل هستند به کار می‌رود. اما منظور از اشیا، وسایل رایجی همچون کامپیوتر، تبلت و یا گوشی‌های هوشمند که به اینترنت متصل می‌شوند نیست.

در اینترنت اشیا به‌جای اینکه به اینترنت متصل شده و فایل‌هایی را دانلود و یا آپلود نماییم، سیستم عامل وسایل و ابزار به اینترنت وصل شده و از این طریق کنترل شده و داده را برای صاحبان خود ارسال و دریافت می‌کنند. این سیستم همچنین می‌توانند اطلاعات را برای شخص ثالثی از قبیل تولیدکننده و یا تعمیرکار آن ارسال نماید.

اینترنت اشیا نخستین بار درسال 1999 توسط کوین اشتون مورداستفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، ازجمله اشیا بی‌جان برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و افراد از طریق ابزارهایی همچون کامپیوتر و تبلت ها و… آن‌ها را سازماندهی و مدیریت کنند.

بسیاری از افراد زمانی که برای اولین بار با این واژه یا مفهوم مواجه می‌شوند اولین موضوعی که به ذهنشان متبادر می‌شود ارتباط لوازم خانگی مانند یخچال و فریزر، اجاق‌گاز و… با اینترنت و کنترل کردن آن‌ها می‌باشد. درصورتی‌که مبحث اینترنت اشیا بسیار فراتر و گسترده‌تر از این موضوع است.

اینترنت اشیا در کسب‌وکارهای کوچک و کاربردهای خانگی 
اینترنت اشیا در کسب‌وکارهای کوچک شامل مواردی همچون دوربین‌هایی که برای امنیت، نظارت و کنترل نوزادان، کنترل درجه حرارت، تلویزیون، گیرنده‌های دیجیتال، ابزارهای بازی و سرگرمی، محصولات الکترونیکی هوشمند(از یخچال و فریزر گرفته تا لوازم موجود در حمام که قابل‌برنامه‌ریزی باشند) و به‌طور فزاینده در وسایل نقلیه موتوری قابل‌استفاده است.با استفاده از اینترنت اشیا،کاربر از وضعیت و عملکرد دستگاه مطلع شده و به‌ این‌ترتیب می‌تواند از دستگاه در بهترین زمان‌ها با بیشترین راندمان استفاده نماید.

بسیاری از افراد از طریق انجام تنظیمات موردنیاز و اتصال به اینترنت از طریق روتر(touter) wifi قادر هستند به‌وسیله گوشی موبایل هوشمند یا سایر ابزار بر روی خانه یا محیط کار کنترل و نظارت داشته باشند و با دسترسی از راه دور به برخی سیستم‌ها مجموعه خود را مدیریت می‌کنند.

اینترنت اشیا در سازمان‌های بزرگ
برای سازمان‌های بزرگ، کارخانه‌ها، نیروگاه‌های تولیدکننده برق، شبکه‌های توزیع انرژی، سیستم‌های حمل‌ونقل و خدمات بهداشتی استفاده از اینترنت اشیا به‌طور چشمگیری در حال افزایش است. با استفاده از این شیوه مدیرعامل یک شرکت، از هر نقطه‌ای از جهان قادر به مدیریت مجموعه خود خواهد بود.

مخاطرات اینترنت اشیاء
باوجود تمام مزایای بیان شده، به دلیل این‌که اشیا متصل به اینترنت هستند همانند کامپیوتر و موبایل‌های هوشمند آن‌ها نیز در معرض نفوذ غیرمجاز و هک شدن می‌باشند. به علت گستردگی افرادی که با مجموعه اینترنت اشیا در ارتباط خواهند بود در صورت هک شدن آن‌ها، اثرات زیان‌بار و گسترده‌ای خواهد داشت.

به دلیل عدم دقت و رعایت نکردن نکات ایمنی، موارد متعددی از هک کردن دوربین‌های مداربسته و امنیتی به‌منظور جاسوسی و یا وارد شدن به آن محیط و یا مشاهده فعالیت‌های حریم خصوصی افراد و منتشر کردن آن در اینترنت برای مشاهده همگان وجود دارد.

خطر اصلی این ماجرا بدین گونه است که اعضای یک خانواده و رفتار آن‌ها می‌تواند به‌طور غیرقانونی مورد مشاهده قرار گیرد و یا این‌که فضای داخلی کسب‌وکار و اطلاعات محرمانه شما از طریق هک شدن دوربین‌ها به خطر افتد.

از اینترنت اشیا امن استفاده کنید
هر اشیایی را که خریداری می‌نمایید برای اتصال به اینترنت باید به یک router وصل شود و نیاز به یک رمز عبور دارد که در اکثر موارد از رمز پیش‌فرض کارخانه سازنده استفاده می‌کنند. برای امنیت بیشتر هرچه سریع‌تر باید رمز عبور را تغییر دهید همچنین به‌صورت دوره‌ای رمز عبور مودم wifi خود را تغییر دهید و از رمزهای دشوار استفاده نمایید.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هجده − شانزده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!